پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۳:۵۵
کد مطلب: 36137
۱
مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت عنوان کرد

سن اعتیاد در کشور/نگرانی از افزایش مصرف شیشه

سن اعتیاد در کشور/نگرانی از افزایش مصرف شیشه
به گزارش ایسنا، احمد حاجبی در حاشیه نخستین نشست کارشناسان روانشناسی مراکز سلامت جامعه که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: افزایش سواد سلامت روانی به عنوان یک فاکتور زمینه‌ای و ریشه‌ای می‌تواند در تمام پیامدهایی که به نوعی با سلامت روانی مرتبط هستند، تاثیرگذار باشد و اعتیاد نیز یکی از این موارد معلولی است. محصول افزایش سواد سلامت روان در یک جامعه، آگاهی افراد از شرایط روانشناختی خود است و فردی که از سواد سلامت روانی برخوردار باشد، به اعتیاد مبتلا نخواهد شد.

حاجبی با اشاره به پایین بودن سطح سواد سلامت روان در کشور افزود: در این زمینه آماری از کل کشور برآورد نشده ولی گزارش‌های منطقه‌ای که به دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ارایه شده است، نشان می‌دهد کشور از وضعیت مناسبی در زمینه سواد سلامت روان برخوردار نیست.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت عنوان کرد: در صورت پایین بودن سطح سواد سلامت روان، فرد از علایم هشداردهنده اولیه اعتیاد، ارایه خدمات در زمینه ترک اعتیاد و چگونگی استفاده از این خدمات بی‌اطلاع خواهد بود.

وی گفت: در پی پایین بودن سطح سواد سلامت، جوانی که احساس افسردگی می‌کند به خوددرمانی و مصرف مواد روانگردان روی آورده که به اعتیاد منجر می‌شود. در مقابل، رواج و ارتقای سواد سلامت روان، حالتی محافظتی برای افراد جامعه در برابر مشکلات روان و پیامدهای آن خواهد داشت. در حال حاضر سطح سواد سلامت روان در کشور بسیار پایین است و برای ارتقا آن باید بسیار کار کنیم. بر اساس آخرین اطلاعاتی که از پیمایش کشوری به دست آمده است، شیوع اختلالات روانپزشکی در بین جمعیت 15 تا 64 سال کشور، 23.6 درصد است که این آمار، اختلالات خفیف تا شدید را در بر می‌گیرد.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: بیشترین اختلال روانپزشکی در کشور، اختلال افسردگی با شیوع 12.7 درصد است. همچنین بیشترین شیوع اختلالات روانپزشکی در طیف جوان جامعه گزارش شده است.

وی با بیان این که مسایل روانشناختی یکی از ریشه‌های گرایش جوانان به مواد روانگردان است، ادامه داد: سن اعتیاد در کشور در طیف‌های مختلفی گزارش شده است؛ در برخی استان‌های حاشیه‌ای کشور ممکن است یک نوجوان 12 ساله نیز معتاد باشد ولی شایع‌ترین سن مصرف مواد مخدر در کشور ما در دهه سوم زندگی و بین 20 تا 30 سالگی گزارش شده است.

حاجبی گفت: مساله نگران‌کننده‌ای که در اعتیاد جوانان وجود دارد، افزایش میزان استفاده از روانگردان‌ها مانند شیشه در کشور است. پس از اجرای طرح تحول سلامت، حضور کارشناس سلامت روان در تیم سلامت ضروری شد که حضور این کارشناسان موجب تشخیص و درمان زودرس افراد مبتلا به بیماری‌های روانشناختی خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت