پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۲
کد مطلب: 36224
۰

آماده باش مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم/تماس با ۱۴۹۰

آماده باش مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم/تماس با ۱۴۹۰

دکتر یسنا به منش با اشاره به یازدهمین سال پیاپی برگزاری طرح آماده باش مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم جهت ارائه خدمات دارویی به مردم اظهار داشت: این طرح سراسری از اواخر اسفند لغايت ۱۵ فروردين هر سال به سرپرستی سازمان غذا و دارو و با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور، معاونین غذا و دارو، کارشناسان مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم و دیگر ادارات در تعطيلات عید اجرا می شود.

وی گفت: اهمیت اجرای طرح مذکور فراهم کردن امکان دسترسی ساده تر از طریق تماس تلفنی و دریافت درخواست های اطلاعات دارویی و موارد مسمومیت توسط مردم است که به واسطه تعطیلات نوروز و افزایش سفرهای بین شهری و عدم دسترسی به صد در صد ظرفیت خدمات دارویی ممکن است  دشواریهایی ایجاد گردد.

به منش فزود: با تمهیداتی که اتخاذ می گردد، مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم در ساعات بیشتری عهده دار پاسخگویی به تماس های تلفنی بوده و پوشش دهی و راهنمایی درخواست کنندگان به شیوه ای بهتر و  در نتیجه رضایت مندی بیشتری صورت می گیرد.

وی به اهداف کلی طرح آماده باش در تعطیلات نوروز ۱۳۹۵ نیز پرداخت؛ و اطلاع رسانی در خصوص تلفن تماس مراکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم (۱۴۹۰ و شماره های اختصاصی)، آشنایی با شرح وظایف این مراکز، ارتقاء رضایتمندی مردم در خصوص نحوه تهیه داروها و ارائه پاسخ های علمی در خصوص سئوالات دارویی و مسمومیت ها از طریق تماس تلفنی را بعنوان مهمترین اهداف طرح بیان نمود.

به منش، اطلاع از نحوه حمل و نگهداری و همچنین مصرف داروها در سفر، آگاهی از نحوه پیشگیری از انواع مسمومیت ها در طی تعطیلات نوروز و سفر و همچنین اطلاع از نحوه انهدام داروهای بدون مصرف یا تاریخ گذشته را به عنوان دیگر خواسته مورد نظر ستاد متبوعش از طرح آماده باش نوروزی عنوان کرد.

دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو از تعیین شیفت های ۲۴ ساعته برای مرکز اطلاع رساني داروها و سموم تابعه جهت پاسخگویی به سوالات دارویی و موارد مسمومیت (با بهره گیری از امکانات مرکزDPIC تابعه و یا Divert نمودن شماره به داروخانه های شبانه روزی و دولتی) بعنوان  اقدامات اختصاصی صورت پذیرفته در اینباره اشاره نمود.

وی همچنین به اعلام فهرست داروخانه های شبانه روزی شهرستان ها، ارائه توصیه های دارویی در تعطیلات نوروزی، ارائه توصیه های نحوه پيشگيری از مسموميت های غذایی، دارویی، مواد شوینده و شیمیایی، گیاهان سمی و گزیدگی ها و كمک های اوليه در برخورد با مسموميت ها، ارائه مطالب در خصوص نحوه معدوم سازی داروهای بدون استفاده در منزل، به عنوان برنامه مشترک با روابط عمومی سازمان غذا و دارو، اشاره کرد.

مرجع : مهر migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد