سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - 12 Dec 2017
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱ فروردين ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۰ -
20 Mar 2016
کد مطلب: 36299
۱
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تشریح کرد

نکات تغذیه‌ای در دید و بازدیدهای نوروزی

به گزارش تسنیم، زهرا عبداللهی درباره نکات تغذیه‌ای در دید و بازدیدهای نوروزی اظهار داشت: انواع شیرینی‌های ساده و در اندازه کوچک برای پذیرایی میهمانان خود تهیه کنید تا میهمانان با افزایش دریافت قند و چربی اضافی مواجه نشوند و همچنین برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در مصرف شیرینی و شکلات زیاده‌روی نکنید.

 

وی در ادامه افزود: به‌منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، در دید و بازدیدها به‌جای شیرینی‌های خامه‌ای و شکلاتی که حاوی مقدار زیادی کالری هستند، از انواع خشک و ساده شیرینی‌ها در اندازه کوچک استفاده کنید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: به‌جای مصرف شیرینی و شکلات در دید و بازدیدهای نوروزی بهتر است از میوه استفاده شود. میوه‌ها علاوه بر ویتامین‌ها و املاح معدنی که برای حفظ سلامت بدن لازمند، حاوی ترکیباتی به‌نام آنتی‌اکسیدان هستند که نقش آنها در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر ازجمله دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها شناخته شده است.

وی همچنین گفت: مصرف زیاد میوه هم موجب اضافه وزن و چاقی می‌شود. روزانه 2 تا 4 واحد از گروه میوه‌ها می‌توان استفاده کرد و هر واحد میوه معادل یک عدد میوه با اندازه متوسط است.

عبداللهی گفت: اگر در طول روز چند دید و بازدید در پیش دارید، هر بار از یکی از انواع شیرینی، شکلات، آجیل و یا میوه استفاده کنید که با اضافه دریافت انرژی دچار اضافه وزن و چاقی نشوید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان "برای صرف چای، به‌جای قند و شکلات از کشمش، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده کنید" تأکید کرد: مصرف مواد قندی و شیرین مثل شربت‌ها، شکلات، آب‌نبات، پولکی، گز و سوهان را محدود کنید.

وی گفت: در مصرف آجیل زیاده‌روی نکنید. انواع مغزها و تخمه‌ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند، به‌طوری که هر 100 گرم آن‌ها حاوی 500 تا 600 کالری است.

عبداللهی افزود: از انواع آجیل‌های بدون نمک و یا کم‌نمک استفاده کنید زیرا آجیل‌های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می‌کنند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت با تأکید بر "در میهمانی‌های نوروزی، در وعده ناهار و شام، برای پرهیز از دریافت زیاد کالری که با مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده وارد بدن می‌شود، سعی کنید نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی پر کنید" افزود: روزانه 5 بار در روز (400 گرم) سبزی و میوه مصرف کنید به‌دلیل اینکه مصرف سالاد و سبزی به‌دلیل داشتن فیبر، جذب چربی‌ها و مواد قندی را نیز کاهش داده و بدین ترتیب از اضافه وزن جلوگیری می‌کند.

وی تأکید کرد: مصرف نوشابه (حتی انواع کم‌کالری) و آب‌میوه‌های صنعتی را که حاوی قند زیادی هستند به حداقل رسانده و به‌جای آنها از آب ساده و یا دوغ‌های کم‌نمک و بدون گاز استفاده کنید.

به گزارش وزارت بهداشت، عبداللهی افزود: برای سلامتی و نشاط بیشتر در ایام نوروز نیز مانند سایر روزهای سال به‌جای مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده، از غذاهای بخارپز، آب‌پز و تنوری استفاده شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تأکید کرد: همه‌روزه در کنار تغذیه متعادل، تحرک بدنی و ورزش داشته باشید و حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی تند در روز داشته باشید.

وی اضافه کرد: برای برخورداری از آرامش و سلامتی در طول سفرهای نوروزی و ایام دید و بازدید، تعادل در مصرف مواد غذایی را فراموش نکنید. همچنین برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در ایام نوروز به مقدار کالری دریافتی از آنچه در طول روز می‌خورید، دقت کنید.

عبداللهی در پایان توصیه کرد: حتی‌الامکان فست‌فودها (سوسیس، کالباس، پیتزا و انواع ساندویچ‌ها) و سیب‌زمینی سرخ‌کرده و پرنمک را محدود کنید.

نام شما

آدرس ايميل شما

روانشناسی تمسخر و شوخی!
چرا وقتی در صف می ایستیم عصبانی می شویم
وظیفه و نقش پدر د‌ر تربیت فرزند‌ان
مناسبت ترین زمان ها برای دریافت وعده های غذایی و کاهش وزن
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.