کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آزار و اذیت کودکان در مراسم دید و بازدید

باشگاه خبرنگاران migna.ir , 8 فروردين 1395 ساعت 23:40

گرچه آنان اکنون بزرگ شده اند اما همیشه از خاطره...


هفت سین، هیاهو، ماهی قرمز، بهار، بوی عیدی، خانه مادربزرگ و اسکناس تا نخورده در میان صفحات قرآن ... چنین حال و هوایی من و تو را پر از انرژی می کند اما تا به حال به این فکر کرده اید که عید به عیدی اش است و نشاط یک کودک را در نوروز رقم می زند؟
 
 
* سنت خاطره ساز را برای کودکانمان زنده نگه داریم
 
انسان ها وقتی به گذشته می روند و غرق خاطراتشان می شوند همیشه خاطرات خوش و شرح آن لبخند دلنشینی را بر گوشه لبانشان می نشاند اما وقتی خاطره ای ناخوشایند در دوران کودکیشان حک شده باشد با کوچکترین سرنخی در محیط، به گذشته های دور می روند و چند ثانیه ای فقط سکوت می کنند.
 
نیما و نریمان، 32 و 30 ساله، با هم برادرند و تا این سن هر نوروز، پدرشان عیدی شان را گرفته و به فرزندان فامیل عیدی می دهد؛ گرچه آنان اکنون بزرگ شده اند اما در واقع همیشه از خاطره خوش عیدی گرفتن محروم بوده اند. 
 
هادی جعفر بای، آسیب شناس، در این باره می گوید: با گرفتن عیدی از بچه ها، لذت عید از آن ها گرفته می شود. گرفتن و پس ندادن یا گرفتن و به دیگران عیدی دادن، یک معامله زیان بار برای کودکان است که نتایج نامطلوبی دارد. این رفتار، باعث بروز ناامنی و مخاطره روحی و سلب آرامش همه جانبه کودکان می شود که آثار مخربی را به همراه دارد و اصلا مطلوب نیست!
 
 
* به فرزندت بیاموز از حقش دفاع کند
 
گاهی اوقات، شرایطی پیش می آید و مهمان ناخوانده ای از فامیل های دورِ دور، سرزده غافلگیرشان می کند، دستشان به جایی بند نیست و تمام پولشان ته کشیده و تنها عیدی فرزندشان است که بارقه امید را در دلشان روشن می کند.
 
به گفته مادر مینا، پیش آمده مجبور شویم که عیدی مینا را بگیریم ولی زودهنگام آن را پس داده ایم، هرچند همسرم زیاد دغدغه این مسایل را ندارد اما با پافشاری من عیدی برگردانده می شود تا حقی ضایع نشود.
 
جعفر بای، معتقد است: بد نیست، گرفتن عیدی از کودکان، به دست پدران و مادران به گونه ای باشد که در جهت رشد و آموزش آنان قرار گیرد. این کار در صورتی روش مناسبی است که عیدی را از کودکان بگیریم و به آن ها بیاموزیم که حق خود را مطالبه کنند. 
 
 
* با فرزندانمان معامله کنیم
 
یک کودک نیز حریم شخصی دارد، حتی برای بدست آوردن علایق شخصی اش هم برنامه اقتصادی می چیند. او را دست کم نگیریم و با مداخله به حریم خودساخته اش تجاوز نکنیم، امنیتش را زیر پا نگذاریم و فقط با او وارد معامله شویم که آرامشش را از دست ندهد.
 
سهیل، 12 ساله، هر سال برای تمام عیدی اش نقشه می کشد و بلافاصله پس از اتمام نوروز با شمارش پول ها دغدغه هایش را خریداری می کند.
 
 
جعفر بای، با اشاره به اینکه عیدی بچه ها باید تابع مقررات قرض دهی باشد، می گوید: کودکان هم دارای ارزش هستند و نباید به حریم شخصی شان تجاوز کرد ولی اگر شرایطی پیش می آید که مجبور شویم عیدی شان را بگیریم،  بهتر است با او وارد معامله شویم و به صورت شفاهی یا قانون نوشته به آنان بیان کنیم که اگر شما به ما پول بدهید در قبال آن افزون تر از آن مبلغ را دریافت خواهید کرد.
 
 
* فرهنگ عیدی دادن را بیاموزیم
 
 از دیرباز تاکنون سنت عیدی دادن و عیدی گرفتن، در فرهنگ غنی ما وجود داشته است و همیشه بزرگان و ریش سفیدان فامیل به کوچکترها عیدی می داده اند که این رفتار، خود به نوعی خیر و برکت محسوب می شد. این رسم پسندیده، در میان مردم جهان نیز رایج است. همیشه این بزرگتر ها بوده وهستند که به کوچکترها عیدی داده اند گرچه گرفتن عیدی از بچه ها بسیار مخرب است اما بهتر است اگر قرار باشد به نوعی عیدی کودکانمان را به فرد دیگری هدیه دهیم، حداقل به کوچکتر از فرزندانمان تعلق گیرد تا فرزندانمان خودمان نیز این فرهنگ پسندیده را بیاموزند.
 
 
گزارش از نگین باقری
 


کد مطلب: 36359

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/36359/آزار-اذیت-کودکان-مراسم-دید-بازدید

میگنا
  https://www.migna.ir