کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رفتار بیماران به بدخطی نسخه‌های پزشکی دامن می‌زند

دلايل بدخطی پزشكان ايراني در نسخه های پزشکی

9 فروردين 1395 ساعت 10:44

معاون قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی از دلایل مختلف پزشکان درخصوص بدخطی آنان در نسخه های پزشکی خبر داد.


حجت الله مقیمی، معاون قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: علاقه به خود درمانی از سوی بیماران از جمله دلایلی است که پزشکان برای بدخطی خود مطرح می‌کنند تا بیمار نتواند به واسطه نسخه خاص خوددرمانی یا دیگر درمانی کند.
 
مقیمی افزود: دخالت بیماران در فرآیند درمان از جمله دیگر دلایل پزشکان برای بدخطی است که گاهی برخی از بیماران با اضافه و کم کردن در نسخه پزشکی روند درمان را مختل می‌کنند. بیماران می‌خواهند در کار پزشک مداخله کنند اما از آنجاکه به طور معمول پزشک دوست ندارد بیمار در درمانی که او تشخیص می‌دهد مداخله کند، ترجیح می‌دهد دارو‌ها تا زمان گرفتن آن‌ها از داروخانه به صورت راز برای بیمار باقی بماند.
 
وی در خصوص اعتقاد برخی دیگر از پزشکان درباره بدخطی اظهار داشت: پزشکان این کار را برای رعایت حال صنف داروخانه انجام می‌دهند. به هر حال اگر قرار باشد هر کسی بتواند نسخه را بخواند که دیگر احتیاجی به نسخه‌خوانی و... نیست. به طور کلی بدخطی ارتباطی با رشته پزشکی فرد ندارد بلکه با ساعات خدمتی پزشک، حجم کار و تعداد ویزیت بیمار و سرعت آن مرتبط است.
 
مقیمی با اشاره به اینکه نسخه‌های برخی از پزشکان به نحوی است که نه بیمار و نه داروخانه نمی‌توانند نسخه را بخوانند و تنها داروخانه‌ای خاص می‌تواند متوجه متون نسخه شود، تاکید کرد: این کار از نظر نظام سلامت نادرست است. ما به عنوان نظام پزشکی با این روش مخالفیم که پزشکی اظهار کند نسخه من ویژه‌ است. این هدایت و جلب بیمار محسوب می‌شود که تخلف انتظامی است و ما با این موضوع برخورد می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه بدخطی تنها مربوط به پزشکان نیست، بلکه مربوط به کادر پزشکی است، خاطر نشان کرد: عوارضی که در بیمارستان‌ها در نتیجه بدخطی رخ می‌دهد بیشتر از مطب‌های پزشکان است، چرا که در سیکل ویزیت بیمار توسط پزشک یک داروساز نسخه را می‌بیند و احتمال اشتباه را کم می‌کند اما در بیمارستان‌ها اگر پزشکی روی پرونده بیمار دارویی را می‌نویسد، ممکن است که زمان وارد کردن اقلام دارویی در کارتکس بیمار توسط پرستار دچار اشتباه شود یا پرستار اشتباه آن را وارد کند.
 
 
 
 
 
 


کد مطلب: 36363

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/36363/دلايل-بدخطی-پزشكان-ايراني-نسخه-های-پزشکی

میگنا
  https://www.migna.ir