پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۲
کد مطلب: 36371
۱

از من و فاصله سنی با تو!

از من و فاصله سنی با تو!
«تازگی ها برای من یک خواستگاری پیدا شده. راستش را بخواهید، خیلی از ملاک های مطلوب من را دارد و منم مایلم که باهاش ازدواج کنم، اما نکته این جاست که همه به من می گویند باهاش ازدواج نکن، چون من از چند سال کوچک تره و همه می گویند که زن ها وزدتر از مردها شکسته می شوند و به خاطر این دیگر برایش آن جاذبه قبلی را نخواهی داشت و ممکنه سراغ آدم دیگری برود. من واقعا از این موضوع می ترسم. کی دوست دارد همچین اتفاقی برای بیفتد؟»

شاید این دغدغه برای شما هم پیش آمده باشد که مورد مناسبی برای ازدواج یافته باشید، ولی تفاوت سنی تان با فرد موردنظر شما را از این موضوع منصرف کرده باشد. لازم است به صورت دقیق تر به این موضوع بپردازیم.

فرقی نمی کند که خانم باشید یا آقا، تفاوت سنی فاحش می تواند در ازدواج برای شما مشکل ساز شود. این چیزی است که عقل سلیم آن را تایید می کند، اما آیا این موضوع همیشه صادق است، مگر نه اینکه بعضی از پدر و مادرهای دوران قدیم، فاصله سنی قابل توجهی با هم داشتند و با این حال زندگی شان به نظر چندان هم بد نمی آمد؟ برای اینکه این موضوع را بررسی کنیم، قبل از هر چیز باید تفاوت سنی فاحش را تعریف کنیم. تا چه حد و اندازه ای از تفاوت سنی را می شود نادیده گرفت؟

اختلاف سن از چه قدر به بالا بد است؟

تجربه روان شناسان نشان داده است که تفاوت سنی بین زن و مرد اگر ده سال یا بیشتر باشد، می تواند برای ازدواج مشکل ساز شود. دلیل اصلی مشکل ساز شدن این ازدواج ها، تفاوت در نیازهاف خواسته ها و تکالیفی است که هر انسانی در مراحل مختلف زندگی اش با آن رو به روست.

 برای مثال بین بیست تا سی سالگی بیشتر جوان ها در حال درس خواندن و یا پیدا کردن شغل و کسب موفقیت های شغلی و حرفه ای هستند؛ ولی وقتی سن بالاتر می رود، به احتمال زیاد این دغدغه ها تا حدود زیادی حل و فصل شده است و حالا چالش ها جنس دیگری پیدا کرده است.

این وضعیت زمانی بیشتر مشکل ساز می شود که خانم از همسرش بزرگ تر باشد. البته باید توجه داشت که این قانون همیشه و در همه موارد صدق نمی کند. برای مثال ممکن است دختر و پسری که با هم فاصهل سنی زیادی ندارند، به قدری با هم ناسازگار باشند که زندگی برایشان ناخوشایند و تحمل ناپذیر شود، اما زوج دیگری با فاصله سنی بیشتر بتوانند از پس این مسائل بربیایند.

همچنین تجربه نشان داده است که تفاوت سنی زیاد در میان زوج هایی که سن کمتری دارند، بیشتر از زوج های مسن تر مشکل ساز می شود. برای مثال اگر یک دخترخانم بیست ساله با یک پسر سی و پنج ساله ازدواج کند، در مقایسه با یک خانم چهل و آقای پنجاه و پنج ساله، بیشتر به مشکل برخواهد خورد. دلیل اصلی این موضوع، تفاوت میان رشدیافتگی این زوج هاست. زن و مردی که سنین رشد و تکامل را به پایان رسانده اند، با راحتی بیشتری می توانند تفاوت سنی بین خودشان را حل و فصل کنند.

مگر تفاوت سنی چه مشکلی دارد؟

اما چرا تفاوت سنی بین دو زوج می تواند مشکل ساز شود؟ یکی از دلایل اصلی آن، میزان پیشرفت و موفقیتی است که زوج بزرگ تر دارد. برای مثال تصور کنید که خانم سی و پنج ساله موفقی که تحصیلاتش را تمام کرده و در شغلش به پیشرفت های چشمگیری رسیده، بخواهد با پسری جوان تر از خودش ازدواج کند که هنوز دانشجوست و شغل ثابت ندارد. در ابتدای رابطه ممکن است این موضوع زیاد جلب توجه نکند و یا حتی برای هر دو نفر خوشایند باشد.

خانم از اینکه از همسرش حمایت می کند، احساس لذت خواهدکرد و آقا هم به این دلیل که از او حمایت بیشتری می شود، احساس خوبی خواهد داشت؛ اما چنین وضعیتی به مرور زمان، وقتی که رابطه جذابیت های اولیه اش را از دست می دهد، مشکل ساز می شود.

مهم نیست که کدام یک از زوجین بزرگ تر است، آن کسی که سن بیشتری دارد احساس خواهدکرد که به دلیل بزرگ تر بودن باید برای رابطه انرژی بیشتری صرف کند و زوج کوچک تر هم ممکن است احساس کند که تحت فشار قرار گرفته است. همچنین قرار گرفتن در رابطه ای که در آن همسر شما نقش والدتان را هم بازی می کند و یا احساس می کنید که مثل فرزندتان باید از او مراقبت کنید، جاذبه جنسی رابطه را از بین می برد.

وقتی خواستگارمان سنش با ما فاصله دارد

درنظر گفتن توصیه های زیر می تواند به شما کمک کند که درباره این مواردی که برای ازدواج پیش می آیند، راحت تر تصمیم بگیرید:

1- مجذوب تفاوت سنی نشوید


تعجب نکنید. این اتفاق واقعا ممکن است برای شما هم بیفتد که مجذوب تفاوت ها خودتان با نامزد بالقوه تان بشوید. شاید این را شنیده باشید که می گویند، آدم های مخالف یکدیگر را جذب می کنند. این موضوع تا حدودی درست است. اگر شما از نامزد بالقوه تان خیلی کوچک تر باشید، ممکن است پختگی و رشدیافتگی و موفقیت های او همچنین حمایت هایی که او می تواند از شما به عمل بیاورد، برایتان مجذوب کننده باشد.

از طرفی اگر از نامزد بالقوه تان خیلی بزرگ تر باشید، ممکن است مجذوب شادابی و جوانی او بشوید و این نکته را فراموش کنید که این موضوع می تواند در بلندمدت برایتان آزاردهنده شود. پژوهش های زیادی روی شباهت یا تفاوت زوج ها صورت گرفته نشان داده است که برخلاف تصور عمومی، زوج هایی که از لحاظ متغیرهای گوناگون، به هم شباهت بیشتری دارند، رضایت زناشویی شان هم بیشتر است.


2- از مواضع خودتان کوتاه نیایید


گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که به خاطر ازدواج با یکی شخص خاص (در این جا کسی که فاصله سنی زیادی با شما دارد) حاضر هستید که از نیازها و تمایلات خودتان بگذرید، اما وقتی جذابیت ها و اتفاقات هیجان انگیزی ابتدا آشنایی بگذرند و شما در رابطه ای باشید که در آن برای به دست آوردن همسرتان از تمایلات خودتان گذشته اید، به مرور زمان احساس دلخوری و ناراحتی بیشتری خواهید کرد.

3- حتما ویژگی های شخصیتی دیگر را هم در نظر بگیرید


درست است که تفاوت سنی بالا همیشه مطلوب نست، اما عوامل مختلفی روی رضایت زناشویی یک زوج تاثیر می گذارد. برای مثال ممکن است زوجی که با وجود تفاوت سنی زیاد، شباهت های شخصیتی زیادی با یکدیگر دارند و یا به پختگی و رشد فردی قابل توجهی رسیده اند، بتوانند در کنار هم خوشحال و راضی زندگی کنند؛ بنابراین به بررسی دقیق بقیه ویژگی های فرد مقابل بپردازید و از خودتان بپرسید: آیا با وجود تفاوت سنی، می توانم به تصمیم هایش اعتماد کنم؟ آیا می توانم در سختی هایی که ممکن است پیش بیاید، روی کمکش و همچنین قضاوتش درباره مسائل حساب کنم؟ آیا به دیدگاه هایش احترام می گذارم و یا آن ها را از مد افتاده/ کودکانه می دانم؟

4- از یک مشاور خبره بپرسید


به خصوص وقتی که نگران اختلاف سنی با همسرتان هستید، مشاوره پیش از ازدواج می تواند به شما بگوید که آیا تفاوت میان شما و نامزد بالقوه تان مشکل ساز خواهد شد و یا خیر.
-
-

سپیده بخت - کارشناس ارشد روان شناسی
مرجع : سپیده دانایی migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.