کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نكات كليدي تست زني كنكور

16 خرداد 1389 ساعت 7:27

داوطلبان كنكور در هنگام تست زدن صورت سؤال را كامل خوانده، به نكته يا نكات كليدي سؤال توجه كنند، سپس تمام گزينه ها را با دقت بخوانند و حتي اگر مطمئن هستند كه گزينه اول پاسخ سؤال است، ساير گزينه ها را نيز بخوانند، چون گاهي اوقات پس از خواندن هر چهار گزينه به نكته انحرافي سؤال پي مي برند.


سازمان سنجش به كنكوريها توصيه كرد زماني كه مشغول پاسخ دادن به يك سؤال هستند، فقط به همان سؤال فكر كنند و در فكر سؤال قبلي يا بعدي نباشند.
داوطلبان بايد هر 10 سؤالي كه پاسخ دادند، شماره سؤالها را چك كنند تا در پاسخنامه، جا به جا علامت نزده باشند.
كنكوريها بهتر است كه جواب سؤال ها را در دفترچه سؤال ها هم علامت بزنند تا چك كردن سؤال ها راحت تر شود.
   
همچنين اگر داوطلب پاسخ سؤال يا سؤال هايي را نمي داند، مضطرب و مايوس نشود و مطمئن باشد كه ساير داوطلبان نيز پاسخ همه سؤال ها را نمي دانند و قرار نيست كه همه به تمام سؤالات يك درس پاسخ دهند.
   
داوطلبان همچنين توجه داشته باشند كه ارزش تمام سؤالهاي يك درس با هم برابر است، پس بيهوده سر سؤالهاي وقت گير يا سؤال هايي كه در مورد پاسخ صحيح آنها مردد هستند، وقت خود را تلف نكنند.
   
هنگام پاسخ به سؤالهاي هر درس، اول سؤالهاي ساده و سؤالهايي را كه مطمئن هستيد پاسخ آنها را مي دانيد، جواب دهيد و سپس سراغ سؤال هاي پيچيده يا سؤال هاي وقت گير برويد و اگر ديديد به خاطر اضطراب يا هر علت ديگري، قادر نيستيد كه به سؤال هاي يك درس پاسخ دهيد، سؤال هاي آن درس را كنار بگذاريد و به سراغ درس ديگري برويد، زيرا پاسخ دادن به سؤال هاي درس ديگر، به شما احساس آرامش و اطمينان خاطر مي دهد و سپس مي توانيد با آمادگي بيشتري بار ديگر سراغ سؤالهاي درسي كه مطالب آن براي مدتي از صفحه ذهنتان پاك شده بود برويد.
به حرف هاي عجيب و غريب اين و آن گوش نكنيد و مطمئن باشيد كه گزينه هاي صحيح از يك نمودار از تم خاصي پيروي نمي كنند. پس فقط با اتكا به دانش و اطلاعات خود و اطمينان از درست بودن يك گزينه، گزينه مورد نظر را در برگه پاسخنامه علامت بزنيد و از تكرار يك گزينه خاص يا به تناوب زدن گزينه ها خودداري كنيد.
  
چند نكته ظريف
در سؤال هاي درك مطلب، بسياري از اوقات، گزينه هاي موجود، شعرهايي خارج از كتاب درسي است. در اين گونه موارد، درست خواندن شعر، بسيار مهم است تا بتوان مفهوم اصلي هر شعر را دريافت. اين گونه سؤال ها، سؤال هاي نسبتاً وقت گير محسوب مي شوند، پس اگر معني شعرها را درك نمي كنيد يا در خواندن آنها مشكل داريد، وقت زيادي را صرف اين تست ها نكنيد.
در سؤال هايي كه تعداد تكواژيك يا چند عبارت را بايد تعيين كرد، حتما يك بار عبارت را براي خود بخوانيد و در صورت داشتن نقش نماي اضافه يا تكواژ صفر، آنها را در عبارت نشان دهيد تا هنگام شمردن تعداد تكواژ، موارد ياد شده را فراموش نكنيد. گذاشتن نقش نماي اضافه در هنگام شمارش واژه نيز ضروري است.
به نكته هاي كليدي سؤال هاي ادبيات دقت كنيد. براي مثال به منفي يا مثبت بودن فعل سؤال، توجه داشته باشيد، مثلا در يك سؤال آمده است: "كدام عبارت به ويرايش نياز دارد؟" و در سؤال ديگر از داوطلب پرسيده مي شود: "كدام عبارت به ويرايش نياز ندارد؟" بي شك پاسخ به اين دو سؤال متفاوت است. همچنين برخي از حروف اضافه يا قيدها در مفهوم سؤال نقش مهمي دارند؛ براي مثال اگر در سؤال:
"در بيت: از خود آرايان نمي بايد بصيرت چشم داشت /عيب پيش پا نيايد در نظر طاووس را
همه آرايه هاي ادبي به جز ....... وجود دارد." به قيد "به جز" توجه نكنيم، نمي توان پاسخ صحيح را دريافت.
          
آزمون عربي
در حيطه قواعد، صرف دانستن فرمول كارساز نيست و فهم معناي جمله، راهگشاي حل پرسش است. داوطلباني كه در ترجمه و فهم متن خوب كار كرده اند و در حيطه قواعد نيز در حد معمول تلاش نموده اند، در آزمون سراسري موفق به كسب امتيازات خوبي شده اند. حتي برخي از داوطلبان كه در حيطه قواعد دچار ضعف بوده اند، به دليل قوي بودن در حيطه ترجمه و فهم متن، توانسته اند گزينه هاي درست را در بخش قواعد بيابند.
در بخش درك مطلب، قبل از مطالعه متن، يك بار سؤال هاي اين بخش را بخوانيد و به محدوده و موضوع سؤال ها دقت كنيد.
بر حسب تجربه مي توان ادعا كرد كه مطالعه سؤال ها قبل از مطالعه متن، داوطلب را در فضاي كلي متن قرار مي دهد. پس از مرور سؤال هاي درك مطلب، متن را با دقت بخوانيد و هرجا كه احساس مي كنيد حاوي نكته مهمي است، زير آن را خط بكشيد. البته با توجه به مطالعه پرسش ها در اين مرحله، با سرعت بيشتري پي مي بريد كه كدام قسمت هاي متن مورد سؤال قرار گرفته است.
توجه داشته باشيد كه كلمات سؤال شايد دقيقا مانند كلمات متن نباشد. اين به دليل آن است كه داوطلبان سعي كنند مفهوم را بفهمند و فقط به روش هاي كليشه اي به دنبال پاسخ نگردند. 

 آزمون رياضي
گاهي وقت ها كشيدن يك شكل ساده به جاي چند دقيقه فكر كردن نتيجه مي دهد. در موارد مورد نياز از رسم شكل غفلت نكنيد. در ضمن خيلي به ذهنتان اعتماد نكنيد و از قلم و كاغذ استفاده كنيد تا همه چيز جلوي چشمتان باشد.

كنكوريها خواب منظم و تغذيه سالم را فراموش نكنند

يك كارشناس ارشد روانشناسي گفت: خواب منظم و تغذيه سالم باعث سلامت رواني كنكوري ها مي شود.
حميدرضا پوردهقان در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: بهتر است داوطلبان كنكور در روزهاي آخر خواندن كتاب جديد را شروع نكنند و به تست و مرور كتابهاي خوانده شده بپردازند تا از لحاظ رواني و جسمي براي كنكور آماده باشند.
وي تصريح كرد: به دليل اهميت كنكور، داوطلبان آن دچار اضطراب مي شوند كه براي رفع اين مشكل، داوطلبان بايد به كنكور به عنوان يك بحث حاشيه اي نگاه كنند و بيشتر به مسائل جانبي ديگر زندگي بپردازند.
اين كارشناس ارشد روانشناسي در پايان گفت: در صورت داشتن اضطراب زياد داوطلبان مي توانند به روانپزشكان مراجعه و طبق نسخه آنها از داروهاي ضد اضطراب استفاده كنند.


کد مطلب: 364

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/364/نكات-كليدي-تست-زني-كنكور

میگنا
  https://www.migna.ir