جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ / ۲۳:۵۸
کد مطلب: 36452
۱

چرا هیچ کس دلش نمی خواهد با شما وقت بگذراند؟

چرا هیچ کس دلش نمی خواهد با شما وقت بگذراند؟
هفته ای که گذشت را یک بار مرور کنید. چند بار تلفنتان زنگ خورد و یک دوست حالتان را پرسید؟ به چند مهمانی دعوت شدید و چند نفر دلشان خواست کنار شما بنشینند، درد دل کنند و چای بخورند؟ همین حالا نگاهی به تلفن همراهتان بیندازید؛ چند دوست برایتان پیغام خصوصی فرستاده اند و چند تماس از دست رفته دارید؟ حال که خوب فکر می کنید، می بینید هفته ها و ماه های اخیر را بیش از اندازه در تنهایی سپری کرده اید؟

سر شلوغی خودتان و آدم های دیگر را بهانه نکنید؛ حتی در روزهای شلوغ هم آدم ها به اندازه کافی برای وقت گذراندن با هم فرصت دارند؛ شاید تنهایی که شما را محاصره کرده، حاصل اشتباه هایی که در معاشرت هایتان انجام می دهید باشد. شاید شما هم بی آنکه بدانید به خاطر انجام اشتباهات زیر به یکی از آدم های غیرقابل تحملی که همه از آن ها گریزانند تبدیل شده اید.


آخرش هستید؟

آدم های متعصب فقط عقاید سفت و سختی در مورد موضوعات مختلف ندارند؛ تعصب آن ها وقتی خودش را به رخ می کشید که گوش شنوا برای شنیدن هیچ عقیده دیگری ندارند. برای آن ها یک سوال تنها یک جواب دارد و آن هم جوابی است که خودشان برایش در ذهن دارند. برخلاف آدم های دیگر که خودشون در مورد موضوعی عقیده ای دارند و دیگران را موظف به باور داشتن به آن نمی دانند، آدم های متعصب به هر کس که عقیقده مخالفی داشته باشد توهین می کنند و این تفاوت را ناشی از بی خردی آدم های دیگر می دانند. دیدن موضوعات از زاویه های مختلف، این آدم ها را مضطرب و خشمگین می کند و آن قدر به باور خودشان ایمان دارند که حتی شنیدن عقیده دیگران می تواند در آن ها حالت دفاعی ایجاد کند.

همه چیزدان هستید؟

فقط تعصب نیست که می تواند شما را غیرقابل تحمل جلوه دهد. اگر شما مثل یک دائره المعارف سیار، وانمود می کنید که در مورد هر چیز اطلاعات نابی دارید و در هر بحثی خودتان را شریک می کنید، طبیعی است که تحملتان برای دیگران سخت باشد. آدم های غیرقابل تحمل می توانند در مورد میزان درد زایمان فیل گرفته تا اندازه چشم های آهو اظهارنظر کننده و حتی در مورد هر موضوعی، یک خاطره شخصی هم تعریف کنند و با پشتوانه اطلاعاتی که فکر می کنند دارند، در همه بحث ها دیگران را رد کنند و با نظرشان مخالفت کنند. همیشه مخالف بودن و به رخ کشیدن اطلاعات می تواند آنها را به آدم های تنها و غیرقابل تحملی تبدیل کند.

گوش شنوا ندارید؟


غیرقابل تحمل ها شنونده های خوبی نیستند. هیچ کس نمی تواند با لذت درست شنیده شدن و درک شدن برایشان خاطره تعریف کند یا درددل هایش را پیششان ببرد. اگر شما هم جزو این آدم ها باشید، وقتی کسی سر حرف را با شما باز می کند، ده ها بار وسط حرفش می پرید و حتی در جریان صحبت کردن او هم می خواهید خودتان گوینده باشید.

 گذشته از این، اگر غیرقابل تحمل باشید، به خاطر تعصب هایی که دارید، نمی توانید تنها شنونده رویدادها باشید و حتی وقتی خاطره ای را می شنوید، سعی می کنید گوینده را به خیال خودتان از نادانی بیرون بیاورید و عقایدش را اصلاح کنید. یکی از اشتباهات بزرگ آدم های غیرقابل تحمل این است که به جای شنیدن حرف های آدم ها، صحبت هایشان را مدام تحلیل و ارزش گذاری می کنند و بدون قضاوت کردن از کنار هیچ چیز نمی گذرند.

مثل آتش فشانید

غیرقابل تحمل ها مثل یک آتش فشان آماده منفجر شدن هستند و اضطرابی که با چنین ویژگی در آدم های دیگر ایجاد می کنند، می تواند همه را از آنها فراری دهد. انگار آن ها یک دنیا خشم فروخورده دارند که در هر رابطه ای سرریز می کند. برای چنین آدم هایی در هر بحثی دلیلی برای از کوره در رفتن وجود دارد و عقاید مخالف یا متفاوت آدم ها را حمله ای به خودشان تلقی می کنند و برای اینکه در این نزاع خیالی نبازند، شمشیر و سپرشان را برمی دارند و به دیگران حمله می کنند. اگر شما هم غیرقابل تحمل باشید، می توانیم بگوییم که احتمالا در سوءتفاهم سازی استادید و هر موضوع خنثایی را می توانید بیش از اندازه منفی ارزیابی کنید.


سلطان جنگل هستید؟
رابطه برابر برای غیرقابل تحمل ها معنایی ندارد. از نظر آن ها آدم ها به دو دسته تقسیم می شوند، کسانی که کنترل می شوند، کسانی که دیگران را کنترل می کنند و معمولا می خواهند کنترل کننده رابطه خودشان باشند و دیگران در گروه کنترل شونده ها جا بگیرند. به همین دلیل آدم های غیرقابل تحمل برای فرار از کنترل شدن، پیش دستی می کنند و با سلطه جویی، خودشان را به عنوان تصمیم گیرنده نهایی معرفی می کنند. چنین آدم هایی نه تنها در روابط کاری و دوستانه می خواهند نقش رییس را بازی کنند، بلکه حتی در زندگی مشترک و رابطه ای که با فرزندشان دارند هم نمی توانند خود را با دیگران برابر ببینند و به آن ها هم حق انتخاب و تصمیم گیری بدهند.

از سکوی اول پایین نمی آیید؟

حسادت یکی دیگر از ویژگی های غیرقابل تحمل هاست. آن ها نمی توانند از موفقیت و بالا رفتن کسی خوشحال شوند و همیشه در حال مقایسه وضعیت خود با دیگران هستند. آرزوهای غیرقابل تحمل ها، آروزها و خواسته های دیگران است. کافی است کسی به موفقیتی برسد تا غیرقابل تحمل ها آرزوی رسیدن به جایگاه او را در ذهنشان بپرورانند و تا به آن نقطه نرسند، آرام نگیرند. اگر شما هم جزو این آدم ها باشید، برنامه زندگی تان را از روی قدم هایی که آدم های اطرافتان بر می دارند می چینید و با توجه به پیشرفت های آن ها مسیر پیش رویشان را ترسیم می کنند.
مرجع : ماهنامه همشهری تندرستی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی