جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ / ۰۴:۳۹
کد مطلب: 3646
۰

سفرهای هوایی کوتاه می شوند/ فاصله 2ساعته لندن تا توکیو

طرح هواپیمای جدید ماوراصوت می تواند امیدهایی جدید را برای کوتاهتر شدن سفرهای هوایی زنده کند، هواپیمایی که با سرعت بیش از پنج هزار کیلومتر بر ساعت حرکت می کند و می تواند فاصله میان لندن تا توکیو را دو ساعته طی کند.
به گزارش مهر، طرح این جت مسافرتی ماورا صوت و نمونه ابتدایی آن به تازگی ارائه شده است در این جت از سه سری موتور برای رسیدن به سرعت تقریبی پنج هزار کیلومتر بر ساعت استفاده خواهد شد، سرعتی که حدودا چهار برابر سرعت صوت خواهد بود. این طرح که از آن به عنوان جانشینی برای کنکورد نام برده شده است، از ترکیبی از هیدروژن و اکسیژن به عنوان سوخت استفاده می شود و به این شکل تنها ماده ای که از آن در طبیعت منتشر خواهد شد، آب است. طرح جت مسافربری ZEHST توسط شرکت اصلی "ایرباس" به نام EADS ارائه شده و پیش از آغاز رسمی نمایشگاه هوایی پاریس به نمایش گذاشته شده است. این جت مسافربری سریع السیر با گنجایش 100 سرنشین می تواند با کمک موتورهای معمولی جت از باند فرودگاهی عادی به هوا بلند شود، به بیانی دیگر این هواپیما در اثر بلند شدن از باند بمب صوتی مشابه صدای ناشی از به هوا بلند شدن کنکورد ایجاد نمی کند.  
طرح رایانه ای جت ZEHST زمانی که هواپیما به ارتفاع مناسب رسید، خلبان دو موتور راکت را فعال کرده و به واسطه این کار سرعت هواپیما را چند برابر می کند تا هواپیما بر فراز اتمسفر شناور شود و در نهایت سری آخر موتورها نیز روشن می شوند. این موتورها که در حال حاضر در موشکها کاربرد دارند، در سرعت هزار و 600 کیلومتر بر ساعت از کارایی بالایی برخوردار هستند اما هنوز امکان استفاده از آنها از نقطه آغاز پرواز هواپیما وجود ندارد. این موتورها به هواپیما کمک می کنند تا خود را با سرعتی بالاتر از سرعت صوت به ارتفاع 32 کیلومتری برساند، این درحالی است که ارتفاع رایج برای پرواز جت های مسافربری 9 کیلومتر است. زمانی که جت ZEHST به این سرعت دست پیدا کند می تواند فاصله میان لندن و مالاگا در جنوب اسپانیا را 20 دقیقه ای و استانبول را 30 دقیقه ای طی کند همچنین فاصله میان لندن تا سواحل شرقی آمریکا نیز در مدت زمانی یک ساعته طی می شود. در عین حال مدت زمان پرواز لندن تا توکیو را نیز می توان در این هواپیما 9 ساعت کاهش داد و سه ساعت و نیمه به سیدنی رسید. پس از کاهش پیدا کردن ارتفاع هواپیما برای فرود، موتورهای معمولی جت دوباره روشن خواهند شد تا هواپیما بتواند بر روی باند فرود آید. به گفته مدیر فناوری و نوآوری شرکت EADS این هواپیما یک کنکورد نیست اما به آن شباهت دارد و کارایی آن نشان می دهد طرح آیرودینامیکی دهه 60 هنوز هم بسیار هوشمند به شمار می روند. بر خلاف دیگر هواپیماها، این جت از سوخت زیستی استفاده خواهد کرد و از این رو می توان آن را به عنوان پاک ترین و طبیعت دوست ترین هواپیمای جهان نیز به شمار آورد. بر اساس گزارش دیلی میل، با این همه این شرکت اعلام کرده است ساخت هواپیمایی چنین سریع با گنجایش 100 مسافر تا 40 سال دیگر امکانپذیر نخواهد بود، در حالیکه منتقدان صنعت هوانوردی نیز باور دارند محدودیت تعداد مسافران در این هواپیما برای آن نقصی بزرگ به شمار می رود.
   
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود