شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۲
کد مطلب: 36550
۱

خرید شما "نشانه شخصیت شماست"!

خرید شما "نشانه شخصیت شماست"!
محققان دانشگاه کمبریج با همکاری یک بانک بین‌المللی، بیش از ۷۶ هزار نقل و انتقال بانکی ۶۲۵ نفر را بررسی و آنها را دسته بندی کردند. این افراد در طول شش ماه حداقل پانصد نقل و انتقال بانکی برای خرید داشتند.

در کنار آن، از این افراد خواسته شد تا پرسشنامه‌هایی را پر کنند تا شخصیت آنها بر اساس مدل "پنج گروه بزرگ شخصیتی" مشخص شود.

سپس محققان خرید هر فرد را با ویژگی اصلی شخصیت او تطبیق دادند و دیدند که افراد بیشتر چیزهایی را می خرند که با شخصیت آنها متناسب باشد.

بعنوان مثال، افراد برونگرا در سال ۵۲ پوند بیشتر از افراد درونگرا پول صرف بیرون رفتن شبانه می‌کردند یا فرد فوق‌العاده خودآگاه در سال ۱۲۴ پوند بیشتر از فرد کم‌خودآگاه پول صرف سلامتی و آمادگی جسمانی کرده بود.

ساندرا متز، یکی از پژوهشگران این تحقیق می‌گوید: "در گذشته تحقیقات ارتباط ضعیفی بین پول و سعادت کلی فرد یافته بودند. اما تحقیق ما زمینه تازه‌ای را فراهم کرده، ما با کندوکاو در حساب بانکی واقعی افراد نشان دادیم که پول خرج کردن وقتی که متناسب با شخصیت و نیازهای روانی فرد باشد می‌تواند باعث احساس رضایت و خوشحالی شود."

پنج گروه بزرگ شخصیت
۱- نوگرا (open to experience)؛ در مقابل سنتی و محافظه‌کار: این افراد تخیلی فعال دارند، هنر، زیبایی و زیبایی‌شناختی برایشان مهم است، به احساسات درونی خود توجه نشان می‌دهند، اهل تنوع و تجربه‌های تازه هستند و کنجکاوی‌های فکری و فرهنگی دارند.

۲- خودآگاه (conscientious)؛ در مقابل آسانگیر و بی‌خیال: دقیق، باملاحظه‌، هوشیار، کارآمد، منظم که وظیفه و مسئولیت را جدی می‌گیرد.

۳- برونگرا (extrovert)؛ در مقابل درونگرا: پرانرژی، اهل معاشرت و بیرون رفتن و حرف زدن و علاقمند به جمع.

۴- سازگار (agreeable): در مقابل رقابت‌جو: گرم، دلسوز، مهربان، اهل مراعات دیگران، اهل همکاری و همراهی.

۵- عصبی (neurotic): در مقابل آرام: دچار اضطراب، ترس، نگرانی، حسادت، درماندگی و تنهایی.

محققان بر این باورند که نتایج تحقیق آنها کاربرد وسیعی دارد، مثلا برای خریدهای اینترنتی که موتورهای جستجو با تحلیل رفتار کاربر به او کالا یا خدماتی را برای خرید پیشنهاد می‌کنند، بجای پیشنهاد خرید کالا برای بالا بردن تعداد کلیک، می توان کالاهایی به فرد پیشنهاد کرد که باعث بهبود سلامت و رضایت او می‌شود.

پژوهشگران برای تأیید یافته‌های خود آزمایش دیگری انجام دادند، آنها به افراد شرکت‌کننده در تحقیق، بُن خرید کالا دادند که می‌توانستند آن را در کتاب‌فروشی یا در بار خرج کنند.

وقتی افراد برونگرا بن را در بار خرج می کردند بسیار خوشحالتر از افراد درونگرایی بودند که مجبور شدند وقت خود را در بار بگذرانند و بر عکس، افراد درونگرایی که به کتابفروشی رفتند بسیار خوشحالتر از افراد برونگرایی بودند که بن خود را در کتاب فروشی خرج کردند.

ساندرا متز می‌گوید: "یافته‌های ما این را مطرح می‌کنند که پول خرج کردن برای محصولاتی که به ما کمک کنند شخصیت خود را نشان دهیم به اندازه شغل، محل سکونت یا حتی دوستان و شریک زندگی مناسب در سلامت و رفاه ما نقش دارند."

"با رسیدن به درکی دقیق‌تر از ارتباط پول خرج کردن و سعادت، ما امیدواریم بتوانیم به افراد برای انتخاب‌های کوچک زندگی روزمره توصیه‌هایی بسیار شخصی‌تر ارائه دهیم."
 
 
 
مرجع : فرارو به نقل از بی بی سی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن