کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایران میزبان پنجمین کنگره جراحان علوم اعصاب

شمارش معکوس برای بزرگترین رویداد علمی کشور

باشگاه خبرنگاران migna.ir , 26 فروردين 1395 ساعت 13:35

بزرگترین رویداد علمی کشور از 28 فروردین با حضور بیش از 700 مهمان خارجی در تهران آغار به کار می کند.


دکتر علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری پنجمین کنگره بین المللی جراحی اعصاب که دیشب در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: با همت والای پروفسور سمیعی پنجمین کنگره علوم اعصاب برگزار می شود و افرادی که از بالغ بر 90 کشور دنیا به ایران می آیند به دلیل شناختی که از پروفسور سمیعی داشتند، این دعوت را پذیرفتند.
 
وی با بیان اینکه برگزاری این کنگره با این حجم مهمان خارجی اتفاقی کم نظیر در کشور است، افزود: هدف از برگزاری این دسته کنگره ها این است که متخصصین جوان اعصاب در داخل کشور و منطقه را با تازه های این رشته آشنا کنیم و از دانش افرادی که در رشته جراحی اعصاب مرجع هستند و در زیرشاخه های جراحی اعصاب کار می کنند، در کنگره 6 روزه استفاده نماییم.
 
جعفریان تصریح کرد: این کنگره با ریاست پروفسور سمیعی برگزار می شود که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه اجرایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشکده علوم اعصاب به عنوان بازوی علمی این کنگره فعالیت می کنند.
 
وی در خصوص محورهای این کنگره اظهار کرد: تمام بخش های جراحی اعصاب، داخلی اعصاب، با رائه مقالاتی در رابطه با علوم پایه و علوم اعصاب مطرح می شود و در تمام زیرشاخه های اعصاب سخنرانی و ارائه مقاله داریم. 
 
پروفسور مجید سمیعی رئیس پنجمین کنگره بین المللی جراحی اعصاب در این خصوص بیان داشت: با توجه به اینکه امسال در نظر داریم مرکز علوم اعصاب ایران را که بهترین نقشه کشی برای آن در دنیا انجام شده را افتتاح کنیم، به فدراسیون جهانی علوم اعصاب پیشنهاد دادیم این رویداد بزرگ علمی امسال در ایران انجام شود و پس از قبولی فدراسیون، با برعهده گرفتن مسئولیت آن در حدود یک سال و نیم تا دو سال است در این زمینه فعالیت می کنیم.
 
وی اظهار کرد: از تمام کشورهایی که دارای جراحی مغز و اعصاب هستند، برجسته ترین افراد را دعوت کردیم که تاکنون جراحان مغز و اعصاب بیش از 90 کشور دعوت ما را قبول کردند.
 
پروفسور سمیعی با بیان اینکه بیش از 700 مهمان خارجی در روز 28 فروردین ماه به ایران وارد می شوند، افزود: این کنگره به مدت 6 روز و از ساعت 8 ونیم صبح تا 7 بعدازظهر با برنامه های علمی مختلف دنبال می شود و باید زمانی برای سخنرانی تمامی این افراد انتخاب کنیم. 
 
وی ادامه داد: سخنرانی ها در حوزه های مختلف علوم اعصاب در صبح ها از ساعت 8 و نیم تا 13 در سالن اصلی انجام می گیرد و سعی کردیم در رشته های مخصوص بخش های مختلفی را در نظر بگیریم تا متخصصین در 6 سالنی که در اختیار داریم در بعدازظهرها از ساعت 14 تا 19 راجع به یک مسئله مهم به بحث و تبادل نظر بپردازند که بحث های علمی در رشته های مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است.
 
رئیس کنگره جراحی اعصاب با اشاره به اینکه این کنگره فرصت مناسبی برای شناساندن ایران به این دانشمندان است، اذعان کرد: باید امکانات موجود در ایران و مهمان نوازی مردم را به آنها نشان دهیم تا هر یک از آنها که سفیری از ایران برای نشان دادن ظرفیت های آن هستند، نظر مثبتی راجع به ایران در صحبت هایشان داشته باشند.
 
وی افزود: غیر از تمام مهمانان خارجی و ایرانیان، در حدود بیش از 90 نفر از افراد شرکت کننده به صورت داوطلبانه و بدون دعوت متقاضی شرکت در کنگره اعصاب ایران بودند. 
 
پروفسور سمیعی با بیان اینکه تنها از چین تعداد 100 شرکت کننده داریم، عنوان کرد: اداره کردن چنین برنامه ای بسیار مشکل است و در این میان سعی کردیم تنها از نخبگان و بهترین اساتید این رشته در جهان دعوت کنیم. 
 
دکتر علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیر اجرایی کنگره نیز اظهار داشت: تمامی همکاران ما در دبیرخانه اجرایی کنگره اذعان دارند که این کنگره به اعتباری که پروفسور سمیعی در دنیا دارد برگزار می شود و اگر کمک های ایشان نبود این کنگره و این تعداد مهمان خارجی اتفاق نمی افتاد. 
 
وی با بیان اینکه حجم کار در برگزاری این کنگره بسیار بالا بود که نیازمند قرار گرفتن مجموعه بالادستی در رأس آن بود، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان میزبان در کنار دانشگاه ها این وظیفه را بر عهده گرفتند که تا مسئولیت ها به درستی انجام شود. 
 
دلیری با اشاره به اینکه در 7، 8 ماه گذشته تلاش کردیم کنگره ای متفاوت از کنگره های برگزارشده داشته باشیم، اظهار کرد: با بررسی نواقص کنگره ایتالیا که در سال گذشته برگزار شد، سعی کردیم به بهترین صورت ممکن کنگره ایران را برگزار کنیم تا مهمانان حاضر تفاوت آن دو را مشاهده کنند.
 
وی با بیان اینکه بیش از هزار مهمان از متخصصین داخل کشور در این کنگره شرکت خواهند کرد، عنوان کرد: به دلیل اعتباری که پروفسور سمیعی در دنیا دارند، بین اکثر مهمانان برای شرکت در کنگره پالایش و انتخاب صورت گرفته و بهترین ها دعوت شده اند و تعامل علمی خوبی بین آنها برقرار خواهد شد.
 
دبیر اجرایی کنگره افزود: در کنار تعاملات علمی که بین متخصصان ایرانی و خارجی صورت خواهد گرفت، در تلاش هستیم این مهمانان خارجی را با ظرفیت های ایران آشنا کنیم که در این بین اکثر آنها 11 روز در ایران حضور خواهند داشت و تعدادی از آنها به شهرهای اصفهان و شیراز سفر خواهند کرد. 
 
وی با بیان اینکه حضور 11 روزه این مهمانان در کشور می تواند تغییر نگاهی نسبت به ایران در آنها  ایجاد کند، عنوان کرد: افتتاحیه کنگره در روز 29 فروردین در ساعت 3 بعدازظهر با حضور ریاست جمهور، رئیس جمهور صربستان، هیئت بلندپایه ای از آلمان، وزرا و مقامات کشور، سفرای کشورهای مختلف، هیئت های تجاری و شرکت های مختلف در این مراسم حضور دارند.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی افزود: این کنگره بزرگترین رویداد علمی کشور در قبل و بعد از انقلاب است که 700 مهمان خارجی و هزار متخصص داخلی در کنار یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند که این رویداد به تغییر نگاه به کشور و ارتقای علمی آن کمک می کند.
 
وی اظهار داشت: دیدارهای مفصلی برای مهمانان با مسئولان کشور برنامه ریزی شد که رسانه ها نقش زیادی در این تغییر نگرش نسبت به ایران در این بین ایفا می کنند.
 
دکتر سید محمد قدسی دبیر علمی این کنگره در ادامه بیان کرد: در طی 6 روز، 398 مقاله ثبت شده که صبح ها در سالن اصلی و بعدازظهرها در 6 سالن به طور همزمان ارائه می شوند، همچنین مولفین 140 مقاله در قالب پوستر در بخش های مختلف به بیان مطلب می پردازند. 
 
وی با بیان اینکه این سمپوزیوم هفتمین کنگره ای است که پروفسور سمیعی در کشور برگزار می کنند، عنوان کرد: این کنگره پنجمین کنگره ای است که مورد تایید فدراسیون جهانی اعصاب قرار گرفته و همکاری های دو طرفه در این برنامه می تواند شروعی برای حضور ایران در عرصه جهانی در دوره پسابرجام باشد. 
 
دبیر علمی کنگره با اشاره به اینکه سطح برخی مقالات داخلی در حد قابل توجهی بالا بود، اظهار کرد: افرادی که در بخش های مختلف علوم اعصاب حضور پیدا می کنند، با پیشرفت های کشور در این زمینه آشنا می شوند.
 
وی با بیان اینکه همزمان با گشت و گذارها بخش هایی مانند بازدید از موزه تاریخ علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی ایران برنامه ریزی شده، افزود: این بازدیدهای برای شناساندن توانایی های ایران موثر است و شروعی برای همکاری های بعدی در این زمینه خواهد بود.
 
پروفسور سمیعی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص انجام جراحی زنده در این کنگره بیان کرد: برنامه ای در این زمینه در کنگره نداریم. 
 
دکتر جعفریان در این خصوص افزود: در این برنامه بخش هایی از جراحی های پروفسور سمیعی در قالب فیلم برای ارتقای سطح متخصصان به نمایش در می آید و نکات مهم در آنها به متخصصان آموزش داده می شود.
 


کد مطلب: 36573

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/36573/شمارش-معکوس-بزرگترین-رویداد-علمی-کشور

میگنا
  https://www.migna.ir