پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ / ۱۷:۱۷
کد مطلب: 36701
۰
ایران، قطب تشخیص و درمان بیماری های نقص ایمنی

10 علامت بیماری نقص ایمنی را بخاطر بسپارید

نیما رضایی دبیرعلمی هشتمین کنگره بین المللی نقص ایمنی گفت: در 2 دهه گذشته بانک اطلاعاتی از بیماران نقص ایمنی اولیه با هماهنگی در مراکز و شهرهای مختلف در کشور ایجاد شد که بعد از آن فعالیت های متعدد آموزشی و پژوهشی در کنار همایش های مختلف شکل گرفت. 
 
وی با بیان اینکه کتاب مرجعی به زبان انگلیسی برای پزشکان در خارج از کشور و کتاب های متعددی به زبان فارسی برای پزشکان و بیماران تألیف شده، گفت: تاکنون بیش از 500 مقاله در زمینه نقص ایمنی در کشور وجود دارد که تعدادی از آنها در خصوص کشف ‍ژن بوده است. 
 
رضایی با تاکید بر اینکه در روند رو به رشد تعداد مقالات، کیفیت آنها نیز مطرح بوده، بیان کرد: تمامی فعالیت های آموزشی و پژوهشی به تشخیص و درمان به موقع بیماران کمک کرده است. 
 
وی با اشاره به اینکه در نقص ایمنی اولیه سیستم دفاعی ضعیف است، تصریح کرد: تشخیص به موقع و درمان مناسب به نجات کودکان از عوارض کمک می کند و کیفیت زندگی آنها را افزایش می دهد که به این منظور فعالیت های اجتماعی برای بالابردن آگاهی مردم و حمایت از بیماران نقص ایمنی انجام شده است. 
 
دبیرعلمی هشتمین کنگره نقص ایمنی با بیان اینکه تا سال گذشته در حدود 250 نوع بیماری و امسال 300 نوع بیماری نقص ایمنی شناخته شده، افزود: بسیاری از فوق تخصصان ایمنولوژی در این کنگره دو روزه تازه های بیماری نقص ایمنی را ارائه می کنند که به روز رسانی اطلاعات پزشکان و کادر درمانی و افزایش سطح آگاهی خانواده ها در این باره بسیار اهمیت دارد.  
 
وی درباره جایگاه ایران در تشخیص و درمان بیماری های نقص ایمنی اظهار کرد: کشور ما به عنوان قطب تشخیص و درمان بیماری های نقص ایمنی در خاورمیانه شناخته می شود که در آسیا در کنار ژاپن جزء کشورهای معتبر آسیا محسوب می شود و در زمینه تولید علم نیز در بین 15 کشور برتر جهان قرار دارد. 
 
رضایی عنوان کرد: از یک دهه گذشته ایران در کشف 10 ژن در عرصه بین المللی مشارکت داشته که مشارکت ایران به تشخیص و درمان این بیماری های نقص ایمنی کمک کرده است. 
 
وی با بیان اینکه بیماری های نقص ایمنی 10 علامت و نشانه دارند که والدین باید با مشاهده آنها برای تشخیص به متخصص ایمنولوژی مراجعه کنند، تصریح کرد: عفونت های مکرر گوش میانی بیش از 4 بار در سال، عفونت ریه یا سینوس ها بیش از 2 بار در سال و به طور کلی بیش از 2 بار در سال عفونت جدی، علائم دیگر شدت عفونت است که سرما خوردگی عادی می تواند به بستری شدن در بیمارستان منجر شود، مورد سوم عفونت با ارگانیسم های فرصت طلب مانند عفونت های قارچی است. 
 
این متخصص ایمنولوژی افزود: واکنش های غیرمعمول به واکسیانیسیون که فرد پس از واکسن دچار عوارض متعدد می شود، مورد پنجم نیاز فرد به آنتی بیوتیک های تزریقی ، مورد ششم مربوط به رشد ناکافی کودک علی رغم تغذیه مناسب وی است. 
 
وی با بیان اینکه بیماری های خودایمنی مانند کرون هفتمین علامت بیماری های نقص ایمنی محسوب می شود، گفت: برخی از بیماری های سندرمی که دارای چند علامت هستند جزء هشتمین علامت می باشند، آنژیو ادم ارثی علامت نهم است که به صورت تورم در صورت و مجاری تنفسی خود را نشان می دهد و مورد دهم مربوط به سابقه فامیلی است که اهمیت آن نسبت به بقیه کمتر نیست.
 
رضایی در خصوص شیوع بیماری های نقص ایمنی در ایران خاطرنشان کرد: در کشور ما با توجه به ازدواج های فامیلی باید شیوع بیشتری نسبت به آمار جهانی که بین یک در 2 هزار تا یک در 10 هزار است، وجود داشته باشد که آمار بر مبنای بیمارستانی است و بر مبنای سرشماری خانواده ها نیست. 
 
 
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی