جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۴
کد مطلب: 36858
۱
گزارش ویژه تایم؛

نظرات ۷ چهره علمی شاخص دنیا درباره هوش مصنوعی

نظرات  ۷ چهره علمی شاخص دنیا درباره هوش مصنوعی

از هوش مصنوعی به عنوان یکی از پیشرفته ترین مظاهر فناوریهای نوظهور به شمار می آید که البته موافقان و منتقدان خاص خود را هم دارد.

بسیاری بر این باورند که توسعه اکتشافات فضایی که هم اکنون در صدر بسیاری از تحقیقات علمی جهان قرار دارد بدون تکیه بر هوش مصنوعی امکانپذیر نخواهد بود. اما در آن سو هستند کسانی که هوش مصنوعی را تهدیدی جدی برای نسل بشر به شمار می آورند.

سم آلتمن

آلتمن که هم اکنون در پروژه طراحی نسخه منبع باز هوش مصنوعی حضور دارد معتقد است که عرض چند دهه «هوش مصنوعی باز» (OpenAI) از هوش انسانی پیشی خواهد گرفت اما اینکه چنین هوشی در دسترس همگان باشد خطرات خاص خود را به همراه خواهد داشت.

نیک بوستروم

مدیر ۴۲ ساله انستیتو آینده بشریت آکسفورد نگاه تاریکی نسبت به هوش مصنوعی دارد. او در کتابی که در سال ۲۰۱۴ تحت عنوان «ابر هوش: گذرگاهها، خطرات، استراتژیها» هشدار می دهد که هوش مصنوعی می تواند به سرعت دنیای انسانها را تیره و تار کند.

بیل گیتس

بنیانگذار ۶۰ ساله ملیکروسافت که این روزها بیشتر در امور خیرخواهانه فعال است نگاه مثبتی به هوش مصنوعی دارد. او معتقد است دگرگونی ناشی از توسعه هوش مصنوعی درصورتیکه به خوبی مدیریت شود اثرات مثبتی خواهد داشت.

با این حال حتی او نیز دل نگرانی هایی دارد که نمی تواند آن را پنهان کند. گیتس می گوید که طی چند دهه شرایط به گونه ای تغییر می کند که طی آن هوش مصنوعی به حد نگران کننده ای قدرت می یابد. او حتی می گوید: من درک نمی کنم که چرا برخی مردم نسبت به هوش مصنوعی نگران نیستند!

استفن هاوکینگ

فیزیکدان ۷۴ ساله ای که نظرات جالب توجهی درباره اساس و پیدایش عالم و همچنین سیاه چاله ها مطرح کرده خود از هوش مصنوعی به عنوان ابزار کمکی ارتباط با دنیای اطراف استفاده می کند. هاوکینگ هوش مصنوعی را دارای اثرات مثبت و در عین حال مخرب بر تمدن بشری می داند.

او هوش مصنوعی را مهمترین اتفاق بشر عنوان می کند که درحالی که می تواند به بشر در مبارزه با بیماری ها، فقر و جنگها کمک کند، در عین حال خود می تواند عاملی در راستای نابودی نوع بشر باشد.

میچیو کاکو

این نظریه پرداز ۶۹ ساله نگاه واقع بینانه تری به هوش مصنوعی دارد. او می گوید: اگر بشر به مرحله ای برسد که نتواند راه بهتری برای کنترل کردن هوش مصنوعی یاغی پیدا کند، آنگاه باید به تراشه ای فکر کرد که با قرار گرفتن در مغز هوش مصنوعی موجب خاموش شدن آن می شود.

ری کورزویل

مخترع ۶۸ ساله، آینده پرداز و مدیر مهندسی گوگل در دنیای فناوری چهره ای شناخته شده است. او معتقد است که هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۹ به سطح هوش انسان خواهد رسید. از این جهت می توان از چنین سطحی از هوش مصنوعی برای درمان بیماری ها و کمک به بهبود وضعیت محیط زیست استفاده کرد.

الون ماسک

ماجراجوی ۴۴ ساله ای که فکرهای بزرگی در سر دارد. او مالک اسپیس ایکس و مدیرعامل گروه خودروسازی تسلاموتور است . الون ماسک به دنبال اعزام نخستین گروه از انسانها به مریخ است.

او معتقد است که هوش مصنوعی بزرگترین خطر برای بشر است. این سرمایه گذار شناخته شده حتی توصیه می کند که قوانین سرسختانه ای در سطح جهانی وضع شود تا خطری از این بابت بشریت را تهدید نکند.

مرجع : مهــر migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن