جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ / ۰۰:۴۳
کد مطلب: 36867
۰
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

راه‌‌هایی به منظور جلوگیری از استرس

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
راه‌‌هایی به منظور جلوگیری از استرس
استرس وضعیت فشار روحی و روانی یا احساسی است که وضعیت جسمانی و همچنین روحی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همه‌ ما به طرق مختلفی با استرس روبرو شده‌ایم، و البته بعضی از ما راه و روش خود را جهت مقابله با استرس داریم. اما همانطور که می‌گویند، پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین دانستن راه‌هایی جهت دور نگاه داشتن استرس، می‌تواند به شما به طرق زیادی کمک کند.

استرس و اثرات آن

دلایل استرس بسیار بوده و علائم آن می‌تواند متفاوت باشد. در این قسمت فهرستی از تأثیرات استرس بر روی سلامتی را ارائه ساخته‌ایم که می‌توانید نگاهی به آن بیاندازید:

• از دست دادن اشتها یا بی اشتهایی
• بی‌علاقگی
• افزایش مصرف الکل
• افزایش کشیدن سیگار
• میل جنسی کاهش یافته
• خشم
• افسردگی
• اضطراب
• میل شدید به غذا
• گریه پی در پی
• داشتن مشکلاتی در خواب
• احساس خستگی
• مشکل در تمرکز

اکنون که از تأثیرات متداول استرس مطلع شدید، اجازه دهید نگاهی به چگونگی دوری از استرس بیاندازیم.

راه‌هایی جهت دور نگاه داشتن استرس در محل کار

فرو نشاندن استرس در محل کار را می‌توان به بسیاری از روش‌های مختلف انجام داد. در این قسمت چند مورد از آنها را نشان داده‌ایم.

زمان خود را مدیریت کنید

چنانچه به دنبال راه‌های مؤثر جهت مقابله با استرس هستید، مدیریت زمان یک نیاز ضروری خواهد بود. هنگامی که زمان خود را مدیریت می‌کنید، بیشترِ کار شما بدون زحمت به انجام رسیده و این امر منجر به مهار استرس در محل کار می‌شود که در آخر هر روز یا ماه با آن روبرو می‌شوید. مدیریت زمان همچنین می‌تواند به شما در انجام کارهایتان در موعد مقرر به شیوه‌ای مؤثر کمک ‌کند. یکی از نکات مهمی که در اینجا بایستی به خاطر داشته باشید عملکرد چند وظیفه‌ای یا انجام همزمان چند کار با هم است. هرچند این کار به تمام شدن سریعتر کارها کمک می‌کند؛ اما ممکن است موجب استرس بیشتر به دلیل نیاز به فرایند فکری پویا و فعال شود. بنابراین عاقلانه است که از این کار خودداری کنید.

ورزش کنید

تمرینات ورزشی نقش مهمی در حفظ سلامت جسمانی و همچنین روحی و روانی ما دارند. اگر کارتان به گونه‌ای است که نمی‌توانید به یک باشگاه ورزشی بروید؛ می‌توانید چند تمرین ورزشی را که آسان بوده و شما را در فرم مناسب نگه می‌دارد، در خانه انجام دهید. چندین تمرین کنترل استرس وجود دارد که می‌توانید حتی پشت میزتان انجام دهید. برنامه‌ای برای خودتان ریخته و به طور مرتب ورزش کنید به این دلیل که این کار در دراز مدت به شما کمک خواهد کرد.

استراحتی در حین کار به خود بدهید

استراحت و تعطیلی موقت از کار همیشگی خود می‌تواند به شما در رهایی از استرس بسیار کمک کند. اگر به دنبال آرامش و سرگرمی هستید، هیچ چیز نمی‌تواند جای رفتن به تعطیلات را بگیرد. وقتی را با خانواده، دوستان و عزیزان خود بگذرانید. هرچیزی که مربوط به کار است را فراموش کرده و از تعطیلات خود لذت ببرید. گرفتن مرخصی و یا رفتن به تعطیلات روح را تازه کرده و موجب می‌شود احساس کنید آدم دیگری هستید.

مثبت فکر کنید

نگه داشتن نگرش مثبت می‌تواند به شما کمک کند تا حد زیادی از بوجود آمدن استرس جلوگیری کنید. اگر مشکلی با همکاران خود دارید، سعی کنید با حرف زدن آن را حل کنید. اگر نه، آن را نادیده بگیرید. اکثر مواقع، داشتن نگرشی مثبت می‌تواند به برطرف ساختن سریعتر مشکل کمک کند و در از بین بردن استرس به شیوه‌ای بهتر کمک خواهد کرد.

راه‌هایی جهت جلوگیری از استرس در دوران بارداری

داشتن یک نوزاد نقطه عطف زندگی در حال تغییر مادر به حساب می‌آید. بارداری علاوه بر اینکه موجب شادی مادر می‌شود، مسئولیت سنگینی را بر دوش مادر آینده گذاشته و این امر ممکن است منجر به بروز استرس شود. از این رو، در این بخش چندین راهی که می‌توانید با استفاده از آنها از استرس جلوگیری کنید، آورده شده است.
• داشتن استراحت کافی ـ این کار احتمالاً ساده‌ترین راه برای جلوگیری از استرس به شمار می‌رود.
• انجام ورزش روزانه ـ دنبال کردن یک روال تمرینی به شما در تقویت عضلات کمک می‌‌کند. این کار به نوبه‌ی خود، کمک می‌کند در هنگام زایمان استرس نداشته باشید.
• خوابیدن به پهلو ـ خوابیدن به روی شکم و یا به پشت می‌تواند فشاری را بر روی استخوان کمر و یا ماهیچه‌ها وارد کند. خوابیدن به پهلو، در عوض موجب می‌شود تمام عضلات شل شده و این کار می‌توان استرس را به طور طبیعی کاهش دهد.
• انجام ماساژ پیش از زایمان ـ ماساژ به از بین بردن انقباض عضلات کمک کرده و راهی شگفت انگیز جهت آرامش به حساب می‌آید.
• خوردن غذاهای سالم ـ بارداری همراه با بایدها و نبایدها است. migna.ir مصرف و دریافت مواد مغذی بسیار ضروری است به طوری که از این طریق کودک موجود در رحم شما به درستی تغذیه می‌شود. بجای صرف سه وعده‌ی بزرگ در روز، از وعده‌های کوچکتر استفاده کنید. این کار به کاهش استرس و فشار بر روی دستگاه گوارش کمک کرده و همچنین به شما در ایجاد تنوع در وعده‌های غذایی کمک می‌کند.
نتیجه‌ی تمام اینها این است که اگر می‌خواهید این هیولای استرس را که زندگی شما را تباه می‌سازد، از بین ببرید، بایستی اعمال و کارهای خود را تحت کنترل قرار دهید. همانطور که دنزی پِیس به درستی گفته است.
استرس سطل زباله‌ی زندگی مدرن است ـ همه‌ی ما آن را تولید می‌کنیم، اما اگر به طور صحیح آن را از بین نبریم، جمع شده و زندگی‌مان را فرا گرفته و از آن پیش می‌افتد.
مرجع : راســـــــخون migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.