پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۴
کد مطلب: 36872
۱
در گفت‌وگو با یک میکروب‌شناس مطرح شد

کسی که ایدز می‌گیرد یعنی ۴ سال قبل HIV گرفته است

کسی که ایدز می‌گیرد یعنی ۴ سال قبل HIV گرفته است
نورخدا صادقی‌فرد - میکروب‌شناس با اشاره به ویروس HIV و مشکلات ناشی از این بیماری مهلک اظهار داشت: یکی از این مشکلات عدم تشخیص به موقع این بیماری است، با توجه به اینکه اگر شخصی به این ویروس مبتلا و از آن بی‌اطلاع باشد می‌تواند عامل مهمی در انتقال آن به دیگران به شمار آید.

این میکروب‌شناس به شرایط خاص این بیماری اشاره کرد و افزود: زمانی که این بیماری در شخص ظهور می‌کند یعنی بیش از 4 سال است که از ابتلای وی به ویروس HIV می‌گذرد و در این زمان شخص در فاز آلودگی قرار دارد و به مرحله بیماری نرسیده که با ریسک‌های خطرناک ممکن است بیماری را به راحتی به اشخاص دیگر منتقل کند.

اهمیت شناسایی و غربالگری به موقع افراد مبتلا به ایدز

صادقی‌فرد شناسایی و غربالگری بیماران مبتلا به ایدز را بسیار مهم عنوان و تأکید کرد: تشخیص این بیماری در آزمایشگاه‌ها اهمیت زیادی دارد و افرادی را که در مرحله آلودگی هستند به ندرت می‌توان تشخیص داد، مگر در مواردی که برای اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه کنند یا در حین غربالگری برای بیماری دیگری مورد شناسایی قرار بگیرند.

تغییر روند انتقال ویروس ایدز به سمت رفتارهای پرخطر جنسی

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی ایلام، به توضیح رفتارهای پُرخطر که در حال حاضر در جامعه دیده می‌شود پرداخت و گفت: در سال‌های قبل آلودگی در معتادان تزریقی و از طریق سرنگ‌های آلوده بیشتر دیده می‌شد در حالیکه امروزه این روند به سمت رفتارهای پرخطر جنسی تغییر کرده است که نیاز به آموزش جوانان در این برهه از زمان به شدت احساس می‌شود.

ضرورت آموزش‌ به جوانان در پرهیز از رفتارهای پرخطر جنسی

وی آشنایی جوانان در زمینه پیشگیری از انتقال این ویروس به دیگران را مهم دانست و به بسیج پزشکی گفت: واقعیت این است که باید افراد و به‌خصوص جوانان را برای مقابله با این بیماری آماده کنیم، و به آنها آموزش‌های لازم برای پرهیز از رفتارهای پرخطر جنسی را بدهیم.

کاهش آمار ازدواج، جوانان را به سمت رفتارهای پرخطر جنسی سوق می‌دهد

این مقام مسئول ضمن ابراز تأسف از کاهش آمار ازدواج در بین جوانان افزود: این اتفاق ممکن است جوانان را به سمت رفتارهای پرخطر سوق دهد و باید یک نگاه کلی به عنوان اولویت کشور برای حل این مشکل مطرح و عملی شود، البته در کشور ما با یکسری خط قرمز‌ها در آموزش‌های جنسی روبرو هستیم که شفاف‌سازی را در این زمینه دچار مشکل می‌کند و البته تابع مسائل فرهنگی کشور ما است که نمی‌توان به صورت شفاف به این موضوع پرداخت.

مسئولین باید آموزش کنترل رفتارهای پرخطر را جدی بگیرند

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وضعیت کشور ما در مقایسه با منطقه و جهان در چه جایگاهی قرار دارد، پاسخ داد: خوشبختانه میزان آلودگی در کشور ما نسبت به خیلی از کشورهای در حال توسعه کمتر است که اگر مسئولین برای کنترل این آمار مداخله لازم را نکنند، ممکن است در سال‌های آینده با افزایش آن مواجه شویم.

صادقی‌فرد به مسئولین، از خطرات جدی این بیماری در جامعه ابراز نگرانی و بر ضروری بودن آموزش در این زمینه تأکید کرد و افزود: آموزش از طریق دانشگاه‌ها و معاونت‌های بهداشت، مدارس، به‌خصوص در مقاطع دبیرستان و حضور رابطین بهداشتی هر چند ماه یکبار برای گوشزد کردن یکسری از رفتارهای پرخطر برای کاهش این معضل از اهمیت زیادی برخوردار است.

مرجع : تسنيم migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو