کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

غمگین بودن چه اثری روی بدن می گذارد؟

روزنامه خراسان , 18 ارديبهشت 1395 ساعت 16:47

غم از دست دادن عزیزی می تواند تاثیر عمده ای بر روح و روان و شرایط جسمی فرد بگذارد .در این مطلب به برخی از تاثیرات غم وغصه بر سلامت جسم اشاره می شود.


قلب :
بالا بودن فشار خون ،ضربان قلب و لخته شدن خون ،احتمال بروز حمله قلبی را افزایش می دهد. نتایج یک بررسی نشان می دهد، 24 ساعت پس از مرگ یک عزیز، خطر بروز حمله قلبی 21 درصد بیشتر از میزان طبیعی است و تا مدت یک هفته بالاتر از حد طبیعی می ماند.سکته و خطر لختگی خون که به ریه ها راه پیدا می کند، جای نگرانی دارد.نشانگان "قلب شکسته" واقعیت دارد اما نادر و به ندرت کشنده است .

 

«کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو» یا «سندروم قلب شکسته» زمانی اتفاق می افتد که بطن چپ قلب (که بیشتر پمپاژ را انجام می دهد) ناگهان ضعیف شود. این امر درزنان شایع تر است.عجیب این جاست که تحقیقات جدید نشان می دهد که این حالت حتی ممکن است بعد از رخ دادن یک اتفاق خوشحال کننده نیز ایجاد شود.


غدد آدرنالین:
به گزارش« نیوزویک»، انتظار بی خوابی و معده درد برای مدت 6 ماه یا بیشتر را داشته باشید. زیرا غدد آدرنالین کورتیزول بیش از حد را پمپاژ می کند.کورتیزول،نوعی هورمون استرس است که در خواب و سیستم گوارش اختلال به وجود می آورد.


سیستم ایمنی:
واکسن آنفلوآنزا تاثیر کمتری خواهد داشت.در افراد بزرگسال که طی سال گذشته عزیزی را از دست داده اند تاثیر واکسن ضعیف تر است .


مغز:
در حدود 7تا 10 درصد افرادی که عزیزی را از دست داده اند، اندوه با گذشت زمان از بین نمی رود. در برخی افراد این غم و اندوه حداقل تا یک سال روی عملکرد روزانه شان تاثیر می گذارد و در واقع دچار اختلال پیچیده ومداوم سوگ می شوند. استرس های مزمن از جمله نوع عاطفی با پایین بودن میزان ماده خاکستری در قسمت های حیاتی مغز ارتباط داده شده است.


تمام بدن:
اندوه نسبت به استرس های روزمره ماندگاری بیشتری دارد. به طور معمول هنگام پاسخ دادن به استرس ،سیستم عصبی پاراسمپاتیک کنترل را به عهده می گیرد که خوب است؛ اما در افرادی که دچار اختلال اندوه پیچیده هستند، به نظر می آید سیستم پاراسمپاتیک این کنترل را بر عهده دارد. میزان التهاب بالا می رود و به همین دلیل است که خطر مرگ در افراد اندوه دیده نسبت به دیگران بالا تر است.التهاب مزمن در بروز سرطان، بیماری قلبی و دیابت نقش دارد.

 


کد مطلب: 36877

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/36877/غمگین-بودن-اثری-روی-بدن-می-گذارد

میگنا
  https://www.migna.ir