سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۰
کد مطلب: 36887
۰

شایع‌ترین سن خودکشی 15 تا 24 سال است

دكتر احمد حاجدی مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در خصوص وضعیت خودکشی در کشور گفت: خودکشی اقدام فردی به صورت تعمدی برای به خطر انداختن جان، یک معضل اجتماعی و بهداشتی به شمار می‌رود و باید به ابعاد و دلایل آن پرداخته شود.
 
وی با بیان اینکه سیستم ثبت خودکشی در نظام سلامت راه‌اندازی شده است؛ گفت‌: راه‌اندازی این سیستم یکی از موفقیت‌های نظام سلامت بوده که برای جمع‌آوری اطلاعات در راستای برنامه‌ریزی برای کنترل این معضل اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
حاجدی با تأکید بر اینکه میزان خودکشی در زنان بیش از مردان است، گفت: میزان مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان است.
 
وی در خصوص میزان خودکشی در مناطق روستایی و شهری عنوان کرد:‌ تا سال 91، 20 درصد خودکشی‌ها در روستا و 80 درصد در شهر بوده اما از سال 91 به بعد این آمار به 30 درصد در روستاها و 70 درصد در شهر تغییر یافت.
 
حاجدی گفت: سطح تحصیلات افرادی که دست به خودکشی می‌زنند اغلب دیپلم بوده و کمترین میزان خودکشی مربوط به مقاطع تحصیلی فوق‌ لیسانس و دکتری است.
 
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در خصوص وضعیت تأهل افرادی که خودکشی می‌کنند، بیان کرد: تا سال 92 میزان خودکشی در افراد مجرد بیشتر بوده اما از سال 92 به بعد میزان خودکشی در افراد متأهل سیر صعودی داشت، به طور کلی 2.9 درصد از موارد خودکشی منجر به فوت می‌شود.
 
وی در خصوص افرادی که بیشتر در معرض خودکشی قرار دارند، گفت: افرادی که تاریخچه خانوادگی خودکشی دارند یا قبلا دست به خودکشی زده‌اند بیشتر از سایرین در معرض خودکشی هستند.
 
حاجدی عنوان کرد: ایران تنها کشور در منطقه مدیترانه است که سیستم جمع‌آوری داده خودکشی را ثبت کرده و این اولین اقدام وزارت بهداشت در راستای کنترل این آسیب اجتماعی است.
 
وی با بیان اینکه مداخلات کنترلی برای کاهش آسیب اجتماعی به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: سیستم ارجاع قبل از پدیده خودکشی صورت می‌گیرد اما وقتی فردی در اثر خودکشی به اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کند باید پس از درمان مورد معالجه یک روانشناس قرار گیرد و این ارتباط بعد از ترخیص نیز ادامه می‌یابد.
 
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ضمن تأکید بر لزوم ارتباط بین بخشی منسجم و تعریف شده برای کنترل این پدیده اجتماعی گفت: از آنجایی که یکی از عمده‌ترین علت خودکشی مسمومیت است باید ارتباط بین بخشی وزارت بهداشت و کشاورزی بیش از پیش قوی‌تر شود.
 
وی تصریح کرد: شایع‌ترین سن خودکشی 15 تا 24 سال است بنابراین باید همکاری بین بخشی بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش برای سطوح ابتدایی و دبیرستان صورت گیرد.
 
وی گفت: افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات سلامت روان، انعکاس اصولی و منطقی خبر توسط رسانه‌ها و همکاری بین بخشی بین دستگاه‌ها و سازمان‌ها و جهت‌دهی اذهان مدیران ارشد نظام به حل معضل‌های اجتماعی از جمله خواسته‌های وزارت بهداشت برای حل آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.
 
باید مظلوم بودن خودکشی منعکس شود
در ادامه احمد جلیلی رییس انجمن روانپزشکان ایران با بیان لزوم آگاهی رسانه در انعکاس اخبار خودکشی گفت: باید مظلوم بودن خودکشی منعکس شود نه اینکه خودکشی تقلیدی رواج یابد.
 
وی افزود: خبر خودکشی مثل تصادفات جاده ای نیست؛ قصد سانسور اخبار را نداریم اما مصلحت ایجاب می کند، خبر اصولی و بدون جنبه تبلیغی منتشر شود.
 
جلیلی تاکید کرد: افرادی که ذهنیت قهرمانی به خودکشی دارند با انتشار این اخبار تحریک به خودکشی می شوند.
 
رییس انجمن روانپزشکان ایران عنوان کرد: افسردگی مسئله بیولوژیک است که بعد از شناخت نیاز به پیشگیری اولیه و ثانویه دارد.
 
سامانه اجتماعی روند سلامت در جامعه را تهدید می کند
میر طاهر موسوی جامع شناس و استاد دانشگاه ضمن تشکر از رسانه ها که با انعکاس اخبار در این حوزه، آسیب های اجتماعی را به دغدغه مسئولان تبدیل کردند، گفت: اجتماع روند سلامت جامعه را تهدید می کند و بیماری های واگیر و غیر واگیر معلول آن هستند.
 
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت یکی از متولیان سلامت اجتماعی است، عنوان کرد: پتانسیل و ظرفیت وزارت بهداشت در دانشگاه مثل مراکز سلامت روان، گروه های رفاه اجتماعی، مددکاری در بهزیستی و توانبخشی حاکی از مسئولیت و ماموریت این وزارتخانه در حوزه سلامت اجتماعی است.
 
وی در خصوص دلایل اصلی خودکشی بیان کرد: دستیابی سخت به امکانات زندگی، پایبندی کم به اخلاق و وارونگی فقر در جامعه طی دهه های اخیر از دلایل اصلی بروز خودکشی است.
 
وی ادامه داد: نحوه توزیع امکانات زندگی و سیستمی شدن رانت در کشور در افزایش میزان خودکشی و قطبی شدن شرایط جامعه بسیار موثر بوده است.
 
این جامع شناس تاکید کرد: با وجود 15 میلیون حاشیه نشین در کشور باید انتظار آسیب های اجتماعی و خودکشی را هم داشته باشیم .
وی با بیان اینکه گروه محروم در مقابل گروه نوکیسه نمایش محور و ثروت محور قرار گرفته، افزود: تحلیل آلونک نشینی بدون تحلیل برج نشینی میسر نمی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.