پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ / ۰۸:۲۰
کد مطلب: 36926
۱

تقویت مهارت زبان کودک با بازی‌های وانمودی

تقویت مهارت زبان کودک با بازی‌های وانمودی
لیلا بابامرادی، اظهار کرد: اکثر اوقات با کودکانی مواجه می‌شویم که حین بازی‌های تخیلی با اسباب‌بازی و دوستانش، واژه‌هایی را به کار می‌برند که هرگز فکر نمی‌کردیم بلد باشند. در واقع، کودک از پدر، مادر و آموزگارش برخی واژه‌های هر چند مشکل را می‌آموزد، به تقلید از او در بازی‌هایش به کار می‌گیرد و متعاقب آن، قدرت زبان خود را تقویت می‌کند.

این روان‌شناس ادامه داد: کودکان با این روش یاد می‌گیرند که می‌توانند از واژه‌ها به عنوان ابزاری برای بازسازی یک داستان یا سازمان‌دهی یک نمایش بهره گیرند. به عبارتی، این فرآیند موجب می‌شود که کودک بین زبان نوشتاری و گفتاری ارتباط برقرار کند و به مهارتی دست یابد که بعدها زمینه را برای آموختن خواندن فراهم کند.

وی تصریح کرد: کودکان حین بازی‌های وانمودی، واژه‌نامه خود را می‌سازند. به همین‌خاطر، والدین و مرییان در مواجهه با چنین بازی‌هایی می‌توانند کودک را با واژه‌های مربوط به یک موضوع ویژه آشنا کنند. مثلا اگر کودک دوست دارد با دایناسورهای اسباب‌بازی بازی کند، مربی می‌تواند با اشاره به نام دایناسورهای گوناگون، کودک را به آموختن این اسامی ترغیب کند.

بابامرادی افزود: بیشتر کودکان دوست دارند از والدین در محیط خانه یا مربیان در محیط مهد تقلید کنند و کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند را تکرار کنند. از این‌رو، اگر همیشه مجموعه‌ای از نشریه‌ها، کتاب‌ها، کاغذ و مدادرنگی در دسترس‌شان باشد، تمایل بیشتری به اجرای بازی‌های نمایشی و آموختن واژه نشان می‌دهند.

این روان‌شناس یادآور شد: با اهتمام مربی و والدین، کودک از مهارت‌های پیش‌نوشتاری و پیش‌خوانی برای تقلید موقعیت‌های واقعی در زندگی‌اش استفاده خواهد کرد؛ چراکه می‌تواند برای اسباب‌بازی‌هایش بخواند، نامه بنویسد، فهرست تهیه کند و حتی وانمود کند که با تلفن اسباب‌بازی، پیام تلفنی دریافت می‌کند. در نتیجه دایره لغاتش روز به روز گسترده‌تر می‌شود.
مرجع : ایسنا migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.