کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تلفن همراه، همراهی نامطمئن برای فرزندان

سايه شوم تلفن همراه بر تحصيل دانش‌آموزان

باشگاه خبرنگاران migna.ir , 31 ارديبهشت 1395 ساعت 12:03

تلفن همراه به منزله رسانه ای ارتباطی، نسبت به دیگر رسانه های جمعی، رشد چشمگیری داشته اما عمدتا علی رغم ابعاد مثبت، با دردسرهایی نیز همراه است.


این روزها تکنولوژی به شدت در زندگی روزمره ما نفوذ کرده و بخش جدایی ناپذیری از لحظات زندگی را رقم می زند اما این همراه همیشگی گاه دردسرهایی نیز در پی دارد.

از میان انواع تکنولوژی های موجود، وسایل ارتباطی بیشترین سهم را در زندگی ما دارند که نمی توان از اثرات مثبت آن چشم پوشی کرد اما در اغلب موارد جذابیت های انواع وسایل ارتباطی و اپلیکیشن های مختلف که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود، بدون هیچ حد ومرزی استفاده می شوند و اثرات منفی آن بیش از فوایدش خودنمایی می کند. 
"تلفن همراه"  وسیله ای ارتباطی که قریب به دو دهه است که همراه لحظات زندگی ما انسان های عصر تکنولوژی شده، درابتدای ورودش به سبب ابتدایی بودن فقط جنبه برقراری تماس تلفنی را داشت که در زمان خود بسیار ارزشمند و مفید بود اما حالا به خاطر جذابیت های بسیاری که روی گوشی های همراه  برای سنین مختلف وجود دارد، در موارد بسیاری و برای برخی سنین به ویژه کودکان و نوجوانان، وسیله ای دردسرساز شده است.
 
تلفن همراه، همراهی نامطمئن برای  فرزندان
با وجودی این عمر کوتاه، تأثیرات فرهنگی تلفن همراه بر مناسبات فردی و اجتماعی آن قدر برجسته و قابل اعتناست که برای جامعه شناسان، روان شناسان و محققان، عرصه های پژوهشی تازه ای فراهم آورده است. تلفن همراه ، عنوان چهارمین صفحه نمایشگر، پس از سینما، تلویزیون و کامپیوتر، و هفتمین رسانه جمعی پس از چاپ، ضبط صوت، سینما، رادیو، تلویزیون و اینترنت را به خود اختصاص داده است.
 
برخلاف استفاده های مثبتی که تلفن همراه می تواند داشته باشد اما بحث استفاده از آن در مدارس و کلاس های درس کمی متفاوت تر است چرا که تاثیر پذیری دانش آموزان در این محیط ها افزایش پیدا می کند به این خاطر با چندتن از خانواده های دانش آموزان درباره معضل تلفن همراه در مدارس صحبت کردیم، صحبتی که بیش از رضایت از تکنولوژی ، معضلات  و دردسرهای آن را پررنگ جلوه می داد.
 
مادری که دخترش کنکوری بود ، درباره تلفن همراه این طور گفت: دخترم بعد از مدرسه ، کلاس کنکور می رود و برای اینکه از احوالش باخبر باشم ، اجازه دادم تا روزهایی که کلاس کنکور دارد، با خود تلفن همراهش را ببرد اما الان که به کنکور نزدیک می شویم ، می بینم انگار کلاس ها فایده ای برای بهبود وضعیت درسی اش نداشته و فقط وابستگی اش به این وسیله بیشتر شده و هرروز مدل گوشی جدیدی طلب می کند تا بین همکلاسی های مدرسه و کلاس کنکورش سرآمد باشد و حالا واقعا نمیدانم نگرانی من برای جویاشدن از احوالش زمانی که به کلاس کنکور می رفت، درست بوده یا خیر؟
 
مادر دیگری هم که دخترش به تازگی تغییر مقطع به متوسطه اول داده بود و در سنین حساس نوجوانی قرار داشت از تلفن همراه داشتن فرزندش بسیار ناراضی و نگران بود و می گفت: دخترمان روز به روز از خانواده کوچک سه نفرمان دورتر می شود و تمام وقتش صرف بازی و چت با موبایل می شود و من نگران هستم که سودجویان فضای مجازی سراغش نیایند، این روزها به حدی غرق در برنامه های رنگارنگ تلفن همراه است که حتی حاضر نیست با ما سر میز غذا بخورد و دوستان مجازی اش را به ما ترجیح می دهد ، دوستانی که من و پدرش  نمی دانیم هویتشان واقعی است یا نه"

ورود تلفن همراه به کلاس درس ممنوع!
آذرنوش مدیر یکی از مدارس دخترانه بیان کرد: تا کنون با دانش آموزان زیادی در خصوص استفاده از وسایل غیر آموزشی و تلفن همراه برخورد کردیم چرا که این گونه وسایل بحران های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را به دنبال دارد هر چند که این موضوع در بسیاری از اماکن و کشور ها عادی تلقی می شود و دلیل آن مبنی بر فرهنگ سازی صحیح است.

مهدی نویدادهم ،دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: دانش آموزان نباید در مدرسه از تلفن همراه استفاده کنند و در صورت همراه داشتن باید به مدیر مدرسه تحویل دهند. در آیین نامه اجرایی مدارس نیز آمده است که استفاده از هر وسیله ای که باعث اختلال در امر آموزش شود در مدارس ممنوع است.
 
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: از نظر آموزشی و تربیتی ورود موبایل به کلاس درس به ویژه موبایل هایی که قابلیت های بالایی دارند، مانع یادگیری می شود بنابراین با ورود آن به کلاس درس مخالف هستیم و اغلب مخاطبان ما یعنی معلمان، خانواده ها و اکثر دانش آموزان قانونمند مخالف ورود موبایل به کلاس درس هستند.
 
وی ادامه داد: ورود موبایل به مدارس تنها به سود تاجران این عرصه است که آموزش و پرورش و محیط های فرهنگی بازار بزرگی برای آن‌‌ها محسوب می شود چرا که اقتضای محیط آموزشی فضایی فرهنگی را طلب می کند.
 
دوری از محیط های اجتماعی ،روی دیگر تلفن های همراه
تلفن همراه ، کارکردهای گوناگونی داشته و در هر بخش از آنها دو روی مثبت و منفی دیده می شود. تأثیرات مثبت تلفن همراه بر همگان مشهود است. این تأثیرات مثبت می تواند در راستای تمام تأثیرات مثبتی باشد که هر فن آوری نوینی در زندگی امروزه داراست، تأثیراتی از قبیل تسهیل ارتباطات، کاهش موانع زمانی و مکانی در ارتباط، گسترش شبکه اطلاع رسانی و امکان همیشه در دسترس بودن و تبادل سریع اطلاعات.

به طور جزئی، از دیگر تأثیرات مثبت تلفن همراه ، امکان استفاده از اینترنت در هر زمان و دسترسی به هرگونه اطلاعات در هر مکانی است.
 
علاوه براین تلفن همراه بستر مناسبی را برای سیستم های اطلاع رسانی جمعی فراهم می کند. شرکت های معتبر کشور، از قبیل مخابرات، اداره برق، صدا و سیما، و سایر رسانه ها برای تبلیغات یا فرهنگ سازی تخصصی خود می توانند با سیستم اطلاع رسانی جمعی از طریق پیام های کوتاه، به تمام مشترکین ارتباط برقرار کنند ولی در جریان این رشد و توزیع ها خواه ناخواه عوامل دیگری نیز دخیل می شود.
 
افزایش تولید وسایل نوین ارتباطی و سهولت دسترسی بیشتر گروه های کثیری از افراد جامعه با سنین مختلف در این دنیای مجازی به حدی رواج پیداکرده که است که داشتن تلفن همراه یک کودک 2 ساله نیز عادی تلقی می شود .
 
با وجود بررسی برخی ابعاد مثبت و منفی تلفن همراه که امروزه فضای مجازی هم جزیی جدانشدنی از آن محسوب می شود، باید همه ما به ویژه خانواده های دانش آموزان ، که فرزندانشان در سنین حساس نوجوانی و اوایل جوانی هستند بیش از پیش خطرات این وسیله را دریابند ، چراکه  اغلب فضاهای مجازی و گوشی های هوشمند دوری قشر نوجوان و جوان را از زندگی در محیط های اجتماعی درپی دارد که می تواند برای زندگی وآینده آنها خطرآفرین باشد.
-
گزارش از صهبا دقیانوسی


کد مطلب: 37027

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37027/سايه-شوم-تلفن-همراه-تحصيل-دانش-آموزان

میگنا
  https://www.migna.ir