بخش خصوصی به حوزه علوم و فناوریهای شناختی ورود پیدا کند
وی ادامه داد: در خصوص حوزههای بین رشتهای به رشتههایی همچون عصب شناسی روانپزشکی، عصب شناسی، زبان شناسی، عصب شناسی علوم اجتماعی، عصب شناسی اقتصاد، عصب شناسی بازاریابی، عصب شناسی زیبایی شناسی، عصب شناسی الهیات میتوان اشاره کرد.
جغتایی با اشاره به اهداف سند علوم شناختی این ستاد گفت: تولید و توسعه نظریههای علمی در باب کارکردهای ذهن و چگونگی شناخت و رابطه آن با مغز در حوزه علوم شناختی بر اساس مبانی انسان شناسی اسلام در زمینه ماهیت نفس، ذهن و کارکردهای آن، تولید و توسعه علوم پایه در زمینه مطالعات مغز و کارکردهای شناختی، تربیت نیروی انسانی لازم برای پژوهش و آموزش علوم و فناوریهای شناختی و نظریهپردازی در زمینه علوم و فناوریهای شناختی به ویژه فلسفه ذهن از جمله اهداف این ستاد در سند مصوب شده است.
مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی کشور، بار دیگر حمایت از فعالیتهای بین رشتهای را یادآور شد و افزود: ما تلاش میکنیم از مطالعات بین رشتهای در زمینه علوم و فناوریهای شناختی در موسسات و مراکز دانشگاهی و حوزوی موجود بر اساس معیارهای مصوب پیشرفت علمی حمایت کنیم.
جغتایی، با تاکید بر ضرورت تاسیس آزمایشگاه های مطالعاتی در این حوزه گفت: حمایت از تاسیس آزمایشگاههای مطالعه مغز و تصویربرداری عصبی در سطح ملی به منظور توسعه تحقیقات علوم شناختی، با هماهنگی دستگاههای مسئول ذیربط، حمایت از ایجاد شبکه آزمایشگاههای علوم و فناوریهای شناختی، با هماهنگی دستگاههای مسئول ذیربط و حمایت از تاسیس آزمایشگاههای حیوانی و انسانی علوم شناختی و تربیت نیروی انسانی متخصص برای انجام تحقیقات مجاز حیوانی و انسانی، با هماهنگی دستگاههای مسئول ذیربط نیز در دستور کار ما قرار دارد.
وی تحقق برنامههای این حوزه در سطح کشور را نیازمند توجه به آموزشهای علوم و فناوریهای شناختی در سطح مدارس و دانشگاهها دانست و گفت: برنامه راهبردی فعالیتهای دانش آموزی علوم اعصاب شناختی با هدف پوشش دهی بیست هزار دانش آموز در سال 95 تهیه شده است و تشکیل کمیته دانش آموزی علوم اعصاب به منظور اجرایی نمودن برنامه راهبردی حمایت از راه اندازی آزمایشگاه های علوم اعصاب در مدارس برتر کشور در دستور کار ما قرار دارد.