پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۷
کد مطلب: 37160
۱

10 دانشگاه برتر دنیا از نظر شهرت کدامند؟

دکتر جعفر مهراد در گفت‌وگو با ایسنا دانشگاه‌های تراز اول را برندهای جهانی توصیف کرد و افزود: از سوی دیگر دانشگاه‌های بزرگ بسیار پیچیده و چند وجهی هستند از این رو به آسانی نمی‌توان درباره اهمیت و عملکرد این دانشگاه‌ها صحبت کرد.

 

وی ادامه داد: ولی واقعیت دیگری در این زمینه وجود دارد و آن این است که دانشگاه‌های بزرگ در بازار جهانی که بی نهایت رقابتی است، عمل می‌کنند و شاخص‌های شهرت و اعتبار برای این دانشگاه‌ها بسیار مهم است.

مهراد با تاکید بر این که شهرت فوق العاده یک دانشگاه عامل مهم جذب بودجه، سرمایه گذار و شاید مهمتر از آن عاملی برای جذب اعضای هیات علمی و پژوهشگران با استعداد خواهد بود، ادامه داد: بر این اساس نظام رتبه بندی تایمز 6 سال متوالی است که نتایج رتبه بندی دانشگاه‌ها را بر اساس شهرت منتشر می‌کند.

وی این رتبه بندی را کاملا ذهنی و بر اساس طرز تفکر شخصی دانست و یادآور شد: این رتبه بندی مبتنی بر ایده و نظر افرادی است که در بررسی سالانه شرکت می‌کنند؛ ولی با این وجود به این معنی نخواهد بود که شرکت کنندگان صلاحیت‌های آکادمی ندارند.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با بیان این که بررسی تعیین شهرت دانشگا‌ها به 15 زبان انجام و منتشر می‌شود، خاطر نشان کرد: برای این که این بررسی از توازن لازم برخوردار باشد، مناطق مختلف دنیا و متخصصانی از رشته‎های مختلف انتخاب شدند.

مهراد با اشاره به حضور بیش از 10 هزار استاد از 133 کشور برای تعیین دانشگاه‌های برتر از نظر شهرت و اعتبار در این رتبه بندی، اضافه کرد: این اساتید با اظهار نظر درباره عملکرد موسسات از نظر آموزشی و پژوهشی، درباره دانشگاه‌ها قضاوت می‌کنند.

وی با بیان این که از سال 2011 در این خصوص بیش از 80 هزار پاسخ گردآوری شده است، اظهار کرد: در رتبه بندی سال 2016 دانشگاه‌های هاروارد، ماساچوست و انستیتو فناوری ماساچوست رتبه‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.

 مهراد دانشگاه‌های کمبریج و آکسفورد را در رتبه‌های چهارم و پنجم دانست و ادامه داد: دانشگاه‌های برکلی، پرینستون، ییل، کلمیبا و انستیتو فناوری کالیفرنیا نیز در رده‌های ششم تا دهم این رتبه بندی قرار گرفتند.

به گفته این چهره ماندگار علمی کشور، به این ترتیب در بین 10 دانشگاه اول 8 دانشگاه مربوط به کشور آمریکا و دو دانشگاه مربوط به بریتانیا است.

وی با بیان این‌که رتبه یازدهم این بررسی در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار دارد، اضافه کرد: دانشگاه توکیو اولین دانشگاه قاره آسیا است که جایگاه دوازدهم را به خود اختصاص داده است.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز افزود: دانشگاه‌های کالیفرنیا در لس آنجلس، میشیگان و امپریال کالج لندن نیز موفق به کسب رتبه‌های سیزدهم تا پانزدهم شدند و دانشگاه‌های پنسیلوانیا، کورنل در آمریکا، شینگهوا در چین، ETM زوریخ سوئیس و یونیورسیتی کالج لندن در بریتانیا به ترتیب رتبه‌های شانزدهم تا بیستم را از آن خود کردند.

 به گفته وی، از کشور بلژیک تنها دانشگاه KU Leuven، از برزیل دانشگاه سائوپائولو و از تایوان دانشگاه ملی تایوان در گروه دانشگاه‌های مشهور جهان قرار دارند.

مهراد یادآور شد: از استرالیا دانشگاه ملبورن، دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه سیدنی تنها دانشگاه‌های این کشور هستند که از نظر شهرت در میان 100 دانشگاه جهان مشاهده می‌شوند.

وی با بیان این که در چین دانشگاه شینگهوا رتبه هجدهم و دانشگاه پکن رتبه بیست و یکم را به دست آوردند، خاطر نشان کرد: رتبه دانشگاه‌های فودان، شانگهای و جیانگ در دامنه‌ای بین 71 تا 90 قرار دارد.

مهراد ادامه داد: 3 دانشگاه نیز از ژاپن دراین رتبه بندی حضور دارند و رتبه دانشگاه توکیو و کیوتو به ترتیب دوازدهم و بیست و هفتم است؛ ضمن آن که رتبه دانشگاه اوزاکا، توهوکو و انستیتو فناوری توکیو در دامنه بین 51 تا 90 قرار دارند.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با تاکید براین که دانشگاه هنگ کنگ نیز به صورت جداگانه رتبه بندی شده است، اضافه کرد: رتبه دانشگاه هنگ کنگ 45 و رتبه دانشگاه چینی هنگ کنگ و دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ بین 71 تا 89 است.

مهراد، رتبه دانشگاه ملی سنگاپور را 21 و دانشگاه‌های فنی نانیانگ را در بین 81 تا 91 ذکر کرد و گفت: دو دانشگاه از کره جنوبی مشترکا با دانشگاه هنگ کنگ رتبه 45 و انستیتو علوم و فناوری پیشرفته رتبه بین 81 تا 90 را کسب کردند.

وی تاکید کرد: شهرت دانشگاه لومونوسف در فدراسیون روسیه موجب شده تا رتبه این دانشگاه را در جایگاه سی‌ام و دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ و انستیتو فیزیک و فناوری مسکو را بین 81 تا 100 قرار دهد.

به گفته مهراد، تعداد دانشگاه‌های کشورهای مختلف در بین 100 دانشگاه برتر به شرح ذیل است:

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت