جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۰:۵۶
کد مطلب: 37214
۰
تب ثبت نام و بازار داغ مدارس کشور

كدام مدرسه؟ غیرانتفاعی یا دولتی؟!

كدام مدرسه؟ غیرانتفاعی یا دولتی؟!
با توجه به فضای جامعه و توجه به مدرک دانشگاهی، دانش آموزان زمان بیشتری را در مدرسه و با همسالان و مربیان خود سپری می کنند و از این رو نگرانی خانواده ها برای انتخاب مدرسه ای مناسب که به ارتقا کیفیت آموزش ها و پرورش ابعاد تربیتی فرزندانشان کمک کند بیش از پیش شده است.
 
برخي از والدين نزديكترين مدرسه دولتي به منزلشان را انتخاب كرده و بدون دردسر و با حداقل هزینه ممکن فرزندان خود را  ثبت نام کنند ولي برخي ديگر كه حساسيت بيشتري دارند زمان زيادي را براي انتخاب از ميان مدارس مختلف صرف كرده و اگر از توانايي مالي كافي برخوردار باشند مدارس غيردولتي را انتخاب مي كنند چرا که نتایج آموزشی چنین مدارسی در اغلب موارد رضایت بخش تر از مدارس دولتی است و همانطور که مسئولان مدارس غیر دولتی گفته اند کیفیت بخشی در فعالیت های آموزشی و پرورشی اولویت اصلی این مدارس است،حال در اين ميان تعدادي از خانواده ها توان پرداخت شهريه مدارس غيرانتفاعي را ندارند و اغلب آنها فكر مي كنند فرزندانشان در مقايسه با فرزندان خانواده هاي مرفه از امكانات آموزشي کمتری برخوردارند و این امر آینده آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
تامین آینده ای سرشار از امید و روشن وظیفه تمام والدین است که اتفاقا در شاخصه های اقتصادی خانواده هم دارای اهمیت است. اما یکی از سوال های اصلی این است که فرزندم را در مدرسه دولتی ثبت نام کنم یا غیر انتفاعی؟ آیا مدرسه های دولتی آینده فرزندانمان را تباه می کنند؟و....
 
پایان سال تحصیلی شروع دغدغه خانواده ها برای ثبت نام مدرسه 
پایان سال تحصیلی نوید روزهای خوش برای دانش آموزان است اما روزهایی پر دغدغه برای خانواده ها به شمار می رود چرا که از میان هزاران مدرسه موجود انتخاب بهترین گزینه ای که هم متناسب با وضعیت اقتصادی خانواده ها باشد و هم برای ارتقای کیفیت آموزشی فرزندان(راهگشا باشد)، کار چندان آسانی نیست.
 
محمد رحیمی كه پسرش از سال سوم ابتدايي در مدارس غير انتفاعي تحصيل مي كند و هم اكنون در مقطع سوم متوسطه است ،گفت: از همان دوران ابتدايي متوجه شدم كه پسرم اهل درس خواندن نيست و نمي تواند در مدارس دولتي نمره كسب كند. 
 
وي افزود: به همين دليل او را در مدرسه غيردولتي ثبت نام كردم تا هم معلمان بيشتر روي درس وي كار كنند و هم بتواند نمره گرفته و خود را لااقل تا حد ديپلم بالا بكشد. 
 
رمضانی كه پسرش دوران ابتدايي و راهنمايي را در مدارس دولتي تحصيل كرده و توانسته در آزمون وروي نمونه دولتي پذيرفته شود هم گفت: به نظر من بچه اي كه درس خوان است در هر مدرسه اي كه تحصيل كند موفق مي شود چرا كه سرفصل هاي مورد نياز دانش آموزان در تمامي مدارس ارائه مي شود و مابقي به همت خود دانش آموز و خانواده اش بستگي دارد. 
 
رحیم نیا مدیر مدرسه امامت نيز گفت: براي مقايسه مدارس دولتي و غير دولتي بايد فاکتورهای مختلفي در نظر گرفته شود. 
 
وی در ادامه گفت: معمولا خانواده هايي كه توان مالي بالايي دارند فرزندان خود را در مدارس غيردولتي ثبت نام مي كنند و اين خانواده ها امكان آن را دارند كه با پرداخت هزينه هاي بيشتر فرزندان خود را در كلاس هاي فوق برنامه خوب ثبت نام كرده و پاي درس استادان مجرب بنشانند و طبيعي است كه نتايج پاياني اين دانش آموزان نيز خوب باشد. 
 
وي افزود: در مدارس دولتي سرفصل هاي لازم و امكانات آموزشي تا حد امكان در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد و موارد متعددي از دانش آموزان تاكنون از اين مدارس نتايج درخشاني از آزمون هاي مختلف كسب كرده اند. 
 
رحیم نیا معاون بیان کرد: مدارس دولتي به دليل دو نوبته بودن فضاي كافي براي اجراي برنامه هاي فوق برنامه را ندارند كه خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش در سال هاي اخير اقدامات بسيار خوبي در جهت يك نوبته كردن آنها انجام داده و اگر تمام مدارس يك نوبتي شوند امكان برپايي اين كلاس ها براي مدارس دولتي نيز فراهم مي شود. 
 
وي ادامه داد: در مدارس دولتي استعدادهاي واقعي دانش آموزان شكوفا مي شود،‌ از توان افراد به صورت صحيح استفاده مي شود و حس خلاقيت آنها نمايان مي شود و دانش آموزان به راحتي مي توانند در همين مدارس دولتي نتايج بسيار خوبي كسب كنند. 
 
معاون مدرسه عنوان کرد:كيفيت تحصيل در مدارس دولتي با غيردولتي هيچ تفاوتي ندارد، تنوع موجود مدارس فقط زمينه انتخاب مردم را گسترده تركرده است. 
 
وي اظهار داشت: ساعات تعيين شده براي هر درس در مدارس كاملا كارشناسي شده و مطابق با استانداردها است. 
 
رحیم نیا ادامه داد: سياست دولت توسعه، هر دو شيوه آموزشي دولتي و غيردولتي بوده و هدف اصلي عرضه مدل هاي مختلف و متعدد آموزش و پرورش براي مردم است تا هر كس بر اساس سليقه خود انتخاب كند و هيچ محدوديتي در اين خصوص براي مردم وجود ندارد. 
 
امید به پیشرفت تحصیلی در سایه مدارس غیر دولتی
کیفیت مهم ترین عاملی است که خانواده ها را برای ثبت نام فرزندانشان ترغیب می کنند اما در این میان توجه به بحث هزینه و کارایی مدرسه نیز از مهم ترین عواملی است که خانواده ها را برای انتخاب بهترین گزینه با چالش مواجه می کند.
 
مدارس غیر دولتی با انواع تبلیغات پر زرق و برق و فریبنده سعی در جذب دانش آموز دارند و همین مساله عاملی برای تفاوت در شهریه ها و ارائه خدمات  است.
 
موضوعی که ذهن بسیاری از والدین را درگیر کرده این است که آیا این تبلیغات تضمینی برای کیفیت آموزشی مدارس هستند و سوال بعدی این است که می توان صرفا با تکیه بر این وعده ها موفقیت دانش آموزان را در مدرسه و کنکور را تضمین کرد؟همه این سوالات و سوالاتی مشابه آن مسائلی است که خانواده ها و دانش آموزان را درگیر کرده است.
 
سلطانی مادر یکی از دانش آموزان که امسال فرزندش را در پایه چهارم دبیرستان ثبت نام کرده است,گفت:علی رغم این که برای انتخاب گزینه مناسب برای مدرسه چنین تصمیمی گرفتم اما با توجه به این که به روز های کنکور نزدیک می شویم تفاوت چندانی در وضعیت تحصیلی دخترم نمی بینم و برای نتیجه کنکورش بسیار نگرانم.
 
مهدوی مادر یکی از دانش آموزان پایه سوم دبستان بیان کرد:با توجه به این که فرزندم پایه اول ابتدایی اش را در مدرسه غیر دولتی خواند ولی آن طوری که باید و شاید از وضعیت درسی اش راضی نبودم و مشکلات آن زمان همچنان فرزندم را دچار مشکل کرده است.
 
واقع بینی حلقه مفقوده بین توانایی دانش آموز و کیفیت آموزشی 
انتخاب مدرسه می بایست صددرصد متناسب با شرایط خانواده صورت بگیرد که دراین خصوص باید با خودمان و توانمندی های فرزندمان صادق باشیم پس در ابتدا باید معیار یا شاخص  هایمان را به طور کامل بشناسیم و بدانیم که به دنبال چه چیزی هستیم سپس تحقیقات و بررسی های لازم را انجام دهیم تا بتوانیم بهترین گزینه ممکن را برای تحصیل فرزندمان انتخاب کنیم بنابر این پیش از آنکه شهریه های بالا برای تحصیل فرزندان پرداخت شود باید آگاهی کامل از وضعیت تحصیلی دانش آموز حاصل شود البته برای تعیین الگوهای شهریه آموزش وپرورش برنامه های ویژه ای در نظر گرفته است.
 
زینی وند مدیرکل مدارس غیر دولتی اظهار کرد: به طور کلی شاخص هایی شامل ساعت آموزشی، تعداد کلاس، تعداد دانش آموز، ظرفیت نوسازی، میانگین حقوق، اجاره بها،تعداد عوامل اجرایی، ماه های پرداخت حقوق به معلمان و کارکنان ، بیمه کارکنان ، تعداد نیروهای آزاد و سایر هزینه ها و شاخص های آموزش و پرورش در فرم مشخصی تعیین شده و این شاخص ها به علاوه هفت سرفصل الگوی شهریه را برای هرمدرسه تعیین می کند.
 
مدیرکل مدارس غیر دولتی عنوان کرد: علاوه بر شاخص‌های مطرح شده 10 درصد با توجه به وضعیت کیفیت آموزشی مدارس در نظر گرفته می‌شود،در واقع این عدد مربوط به کیفیت شاخص‌های آموزشی و پرورشی، تجهیزات، عملکرد اداری و پشتیبانی است و این الگو هزار امتیاز به مدارس غیردولتی برای دریافت شهریه می‌افزاید.
 
زینی وند گفت: مدارس نباید هیچ گونه وجهی برای سرویس،لباس فرم، لوازم‌التحریر و غذای دانش‌آموزان در زمان ثبت‌نام دریافت کنند.
 
وي گفت: از طريق اداره كل نوسازي و تجهيز مدارس استان نيز بر وضعيت فيزيكي مدارس نظارت كامل مي شود تا فضاي آن براي آموزش مناسب باشد.
 
مدارس غیر دولتی از انتظارات تا واقعیت 
با وجود تمام مزایا و معایب  مدارس غیر دولتی و یا مدارس دولتی دارند اما نمی توان نظر نهایی برای تمام دانش آموزان صادر کرد و هر فردی می بایست بنابر توانایی ها و شرایط فردی و خانوادگی بهترین گزینه را انتخاب کند همچنین باید این نظر را مورد توجه قرار داد که مدارس غیر دولتی باعث بی عدالتی آموزشی نمی شوند بلکه در مواردی هم باعث ارائه خدماتی ویژه که بهبود کیفیت آموزشی را به دنبال دارد، می شوند اما تمامی این مسائل به موسس,نیروهای انسانی مدارس و جذب دانش آموز بستگی دارد.
 
گزارش از صهبا دقیانوس
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ