پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۷:۱۸
کد مطلب: 37248
۱
بلا تکلیفی دانش آموزان در اوقات فراغت

کلاس های گران، دانش آموزان بیکار

کلاس های گران، دانش آموزان بیکار
پایان سال تحصیلی زمانی مهم برای دانش آموزان محسوب می شود چراکه  در این مدت علاوه بر تجدید قوا برای سال تحصیلی آینده ، فرصت یادگیری  مهارت های جدید و دلخواهشان را پیدا می کنند در واقع تابستان ، آموزش های درسی کم رنگ می شود اما تربیت هم چنان استمرار دارد.
 
 این روزها انواع کلاس های فوق برنامه با تبلیغات گسترده، گاهی باعث سردرگمی دانش آموزان و خانواده هایشان برای انتخاب بهترین گزینه می شوند و این سردرگمی برای گروهی که بدون برنامه ریزی قبلی و درک روشن از توانایی هایشان هستند، دوچندان است.
 
مدارس و مراکز آموزشی وابسته به آموزش و پرورش در ایام تعطیلی مدارس ، دست به کار می شوند و برنامه هایی فوق برنامه برا ی دانش آموزان تدارک می بینند تا نسبت به شکوفایی توانایی ها و استعدادهای دانش آموزان بی تفاوت نباشند که البته هرساله این روندبا کیفیت بهتری برگزار می شود چراکه امروزه به راحتی می توان جای خالی فقدان مهارت را در جامعه مشاهد ه کرد.
 
دوران طلایی تابستان برای دانش آموزان
اوقات فراغت یکی از شاخص هایی است که می تواند بر رشد فرد و به تبع آن رشد جامعه تاثیر گذار باشد و این در شرایطی محقق می شود که در مسیری صحیح حرکت کند و دانش آموزان صرفا به منظور گذران وقت، درکلاس های فوق برنامه شرکت کنند.
 
علاوه بر توجه به جهت گیری صحیح برای اوقات فراغت ، عامل بعدی هزینه های بالای کلاس های تابستانی است که گاه سدی برای حضور دانش آموز در این کلاس ها می شود علاوه بر آن گاه عدم بازدهی کافی این کلاس هامزید بر علت شده و حساسیت خانواده و حتی دانش آموزان را دوچندان می کند بنابراین آموزش و پرورش که وظیفه رشد آموزشی و پرورشی دانش آموزان را بر عهده دارد باید نگاه جدی تری به غنی سازی اوقات فراغت داشته باشد.
 
حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص غنی کردن اوقات فراغت دانش آموزان در ایام تابستان گفت: ۲۰ هزار پایگاه تابستانی در سطح کشور برای این منظور ایجاد شده است .
 
وی در خصوص ویژگی مهم دوره های تابستانی گفت: اختیاری بودن و انعطاف پذیری در برنامه های تابستانی از ویژگی هایی قابل توجه این دوره است و دانش آموزان بدون توجه به نمره، اجبار و کارنامه  و با اختیار کامل برنامه های مورد علاقه خود را متناسب با توانایی و استعداد خود دنبال می کنند.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معاونت پرورشی و فرهنگی برای دانش آموزان ایام پرباری را برنامه ریزی کرده است ، عنوان کرد: آموزش و پرورش آمادگی کامل برای اجرای برنامه های تابستانی در زمینه های مختلف  را دارد.
 
سد محکم هزینه کلاس ها و بطالت وقت دانش آموزان
این روزها سبک زندگی بسیارتغییر کرده و روز به روز با  سرعت پیش می رود بنابراین نمی توان  بدون برنامه ریزی و آموختن مهارت زندگی را پیش برد چراکه فرد از قافله سریع پیشرفت و تعالی  باز می ماند پس باید بدون بطالت وقت با برنامه ریزی صحیح و تعادل بین تفریح و مهارت آموزی و تحصیل حرکت کرد به ویژه آن که بسیاری ازکلاس های فوق برنامه با هزینه های سرسام آور هشداری است تا در انتخاب ها هوشمندانه تر عمل شود.
 
با وجود هزینه ها  و معضل رفت و آمد که در شهرهای بزرگ بیشتر خودنمایی می کند اما باز رقابت های نابجا و چشم و هم چشمی ها بر انتخاب صحیح پیشی می گیرند و برخی خانواده ها با ثبت نام فرزند یا فرزندانشان در چندین کلاس مختلف که حتی ممکن است فرزندشان علاقه چندانی به برخی از آنها نداشته باشد، خود را در میان دوستان و آشنایان مطرح کنند و تصور می کنند این گونه بهترین برنامه ریزی را داشته اند.
 
با برخی دانش آموزان در باره کلاس های تابستانی که قصد شرکت در آن ها را دارند،صحبت کردیم و میزان رضایت آن ها جویا شدیم.
 
سارا.ش  که امسال کلاس هشتم را تمام می کند گفت: سه ساال است که تابستان ها کلاس گیتار می روم و از به حدی به آن علاقه دارم که در سال تحصیلی هم هرگز آن را کنار نگذاشتم وتقریبا هرروز تمرین کردم ، از شش سالگی هم معلم نقاشی داشتم و تا الان هم دنبال کردم  و از بین کلاس های مختلفی بعضی که به اصرار مامانم و برای اینکه تابستان ها در خانه تنها نباشم رفتم فقط همین دو تا مهارت هست که دنبال می کنم و خیلی علاقه دارم و حتی زمان هایی که پدر و مادرم سرکار هستند ، خودم را با نقاشی و موسیقی سرگرم می کنم.
 
مهسا . ب که کلاس ششم بود گفت : من بیشتر از اینکه به کلاس علاقه داشته باشم دوست دارم تابستان مسافرت بروم و طبیعت گردی کنم اما مامان و بابام سرکار هستند و من و خواهرم کوچکترم هم نمی توانیم به تنهایی مسافرت کنیم بنابراین مجبورم با کلاس های مختلفی که معمولا عمر حضور در آنها بیشتر از یک تابستان طول نمی کشد ، شرکت کنم.
 
مهسا با خنده می گوید: البته انواع کلاس هایی که تا الان رفتم باعث شده تا در هر مهارتی سررشته ای داشته باشم ولی هیچ کدام از آن ها را تا انتها انجام ندادم.
 
 آذین.  س هم که امسال باید خود را برای کنکور آماده کند، گفت: از وقتی وارد دبیرستان شدم ، کمتر به کلاس های غیر درسی رفتم و ترجیح دادم در کلاس های تقویتی شرکت کنم تا برای سال تحصیلی آینده و کنکورم راحت باشم و نخواهم سال آخرمانند برادر بزرگترم که پنج سال پیش کنکور داشت؛  با فشار زیاد درس ها  در انواع  کلاس های کنکور شرکت کنم .
 
او ادامه داد: امسال بعد از کنکور می خواهم در کلاس عکاسی و زبان فرانسه  شرکت کنم تا هم عکاسی را که تا الان خودآموز دنبال کردم، به طور حرفه ای  یاد بگیرم و هم زبان فرانسه بخوانم تا در دوران دانشگاه تدریس زبان داشته باشم و مشکل اشتغال پیدا نکنم؛ البته باید برای این علایقم باز هم صبر کنم و همه این ها را بعد از پشت سر گذاشتن غول کنکور که امیدوارم به نیجه دلخواهم برسم،انجام دهم .
 
شکوفایی جوانه های استعداد در مدرسه
این روزها کمتر کسی را می بینیم که مدرک دانشگاهی نداشته باشد که این مساله از نظر توجه به علم آموزی  مثبت تلقی می شود اما از این خیل جمعیت تحصیلکرده ، درصد کمی شغلی مرتبط با رشته و توانایی هایشان دارند و برخی هم که در شرایطی بدتری قرار گرفته اند و دستشان از اشتغال کوتاه است و وقتی  بااین جوانان که بهترین روزهای جوانیشان را صرف تحصیل و ورود به دانشگاه کرده اند ، صحبت کنیم قریب به اتفاق معتقدند اگر یک مهارت می آموختند برایشان خیلی کارسازتر بود و امروز با این شرایط کشور و نبود شغل و عدم امنیت کاری ، دغدغه ی کار نداشتند و عمرشان را به جای تحصیل در رشته هایی که صرفا نگاه تئوری به موضوعات دارند، با فعالیت های مفید می گذرانند.
 
از سال گذشته زمزمه های تغییر نظام آموزشی مدارس مبتنی بر سند تحول بنیادین شدت گرفت وبه تدریج افق های دیگری از این سند بیان می شود ؛ بر این اساس و با توجه به معضل بیکاری که هرروز در جامع بیشتر خودش را نشان می ده ، قانون “هر دانش آموز یک مهارت” مطرح شد و حتی علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش هم نسبت به اجرای آن تاکید کرد و یاد آور شد که  این مساله امری زمان بر است اما نتایج آن در آینده  بسیار راهگشا است.
 
در این راستا مهدی علی اکبرزاده مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: نباید دربرنامه های اوقات فراغت نباید وقت دانش آموزان را تلف کرد و پرداختن به یک کار مهم باید در برنامه دانش آموزان قرارگیرد.
 
وی افزود: اوقات فراغت و برنامه های جنبی دانش آموزان را به خوبی مدیریت نکرده ایم و برای حجاب و بسیاری از مسایل اعتقادی به جای بخشنامه دادن باید برنامه ریزی فرهنگی کرد.
 
کفاش نیز یادآور شد: طرح هر دانش‌آموز یک مهارت اکنون به صورت یک قانون درآمده که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است.
 
وی بیان کرد: در آینده دانش‌آموزان باید در طول دوران تحصیل خود مهارت مورد نظرشان را به طور کامل فرا گیرند تا بتوانند بعد از اتمام تحصیل از این طریق درآمدزایی کنند.
 
فرصتی که غنیمت شمرده نمی شود
نتایج بررسی های «سازمان ملی جوانان» نشان می دهد ۴۳/۵ درصد جوانان کشور سازمان های مسئول اوقات فراغت را می شناسند و ۵۶/۵ درصد دیگر شناختی از این دستگاهها ندارند که بنابراین این مساله و اینکه تعداد روزهای فراغت در کشورمان از بسیاری از کشورها بالاتر است ، باید بیش از پیش به آن توجه شود.
 
اوقات فراغت فرصتی بسیار خوبی است تا با جهت گیری صحیح و شناخت کافی از توانایی ها، استعدادها و وضعیت زندگی خود  و بدون توجه به انواع موج های مقطعی برای یادگیری مهارتی خاص،واقع بینانه بهترین فرصت را برای خود ایجاد کنیم البته  خوشبختانه به تدریج حساسیت این موضوع برای همه آشکار شده و تکاپوی مثبتی برای جهت گیری مثبت از سوی افراد و سازمان ها ایجاد شده است که نوید افق هایی روشن برای جوانان را می دهد .
 -
گزارش از آتوسا دولتیاری - باشگاه خبرنگاران
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن