جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۰:۱۳
کد مطلب: 37249
۲

پدر علم ژنتیک ایران درگذشت+عکس

پدر علم ژنتیک ایران درگذشت+عکس
پدر علم ژنتیک ایران و چهره ماندگار سال ۸۸ پس از 60 سال فعالیت علمی در حوزه‌های مرتبط با بیماری‌های ژنتیکی، دار فانی را وداع گفت.
بهنام رضا مخصوصی مدیر بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه با تایید این خبر به ایرنا گفت: پروفسور مولوی روز پنجشنبه هفته گذشته با سطح هوشیاری پایین در بیمارستان بستری شد.
وی اظهار کرد: بعد از انجام آزمایش های مختلف مشخص شد که نامبرده دچار سرطان پیشرفته پانکراس است که مجبور به عمل جراحی وی شدیم اما به علت سن بالا و انتشار سرطان در بدن، وی فوت کرد.

پروفسور مولوی نخستین شخصی بود که علم ژنتیک را به ایران آورد و برای مدت سه سال این علم را رایگان در ایران تدریس و در مدت فعالیت خود سه مرکز ژنتیک در ایران راه‌اندازی کرد.

در هشتمین همایش چهره‌های ماندگار ایران که در 27 آبان ماه 1389 در تالار همایش های سازمان صدا و سیما برگزار شد از پروفسور مولوی به‌ عنوان چهره ماندگار علم پزشکی ایران تجلیل شد. پروفسور مولوی در سال 1300 شمسی در شهر تبریز متولد شد و چهار سال ابتدایی را در شهر تبریز گذراند ولی بقیه دوران دبستان، دبیرستان و دانشگاه را در تهران ادامه داد. وی بعد از گذراندن دوره عمومی در دانشکده پزشکی برای مدت چهار سال عازم پاریس شد و به عنوان آسیستان خارجی، این مدت را در بیمارستان کودکان پاریس در بخش پروفسور لامی، استاد کودکان و ژنتیک گذراند. پدر علم ژنتیک ایران در سال 1332 پس از بازگشت به تهران وارد کادر هیات علمی دانشگاه تهران شد و تدریس دروس پزشکی را آغاز کرد. وی در سال 1962 از سوی سازمان بهداشت جهانی برای تکمیل دوران ژنتیک به دانمارک سفر کرد و در سال 1964 نیز از طرف WHO برای گذراندن دوره یک ماهه عازم امریکا شد که پس از آن از طرف سازمان بهداشت جهانی به عنوان کارشناس ژنتیک شناخته شد.
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.