جمعه ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - 20 Sep 2019
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۶
کد مطلب: 37312
۵
۱
دكتر عليرضا آقايوسفي- دانشيار روانشناسي

چگونگي برنامه‌ريزي براي تأسيس يك دفتر يا مركز براي ارائه خدمات روانشناختي و مشاوره

دكتر عليرضا آقايوسفي- دانشيار روانشناسي
چگونگي برنامه‌ريزي براي تأسيس يك دفتر يا مركز براي ارائه خدمات روانشناختي و مشاوره

میگنا: براي افتتاح يك دفتر يا مركز ارائه خدمات روانشناختي نخست بايد به پرسشهاي زير پاسخ دهيد:
1.  آيا ويژگيهاي فردي من براي كار خصوصي مناسب است؟
2.  آيا صلاحيت ارائه خدمات باليني در يك مركز خصوصي را دارم؟
3.  آيا بهتر است تنها كار كنم يا با همكاران ديگرم يك مركز خصوصي تأسيس كنيم؟
4.  كجاي شهر مركز يا دفترم را تأسيس كنم؟ در ميانه پرجمعيت شهر يا كناره هاي آرام و خلوتتر؟
5.  چه خدماتي را مي توانم و البته علاقمندم در دفتر يا مركز خود ارائه دهم: خدمات باليني عمومي، خدمات باليني در يك زمينه تخصصي معين، برگزاري كارگاههاي تخصصي، برگزاري كارگاهها و كلاسهايي براي عموم مردم يا خدمات پژوهشي؟
متخصصي كه قصد دارد يك مركز يا دفتر خصوصي تأسيس كند بايستي به اندازه كافي توانايي مديريت و ارتباط با مسؤولين پذيرش، همكاران، مراجعين و بازرسان سازمان نظام روانشناسي و مشاوره را داشته باشد.
متخصصي كه در خصوص پذيرش مراجعين و تقشسم آنها بين خود و همكارش حساس است يا فكر مي كند در تقسيم هرينه ها و درآمدهاي مركز ممكن است دچار مشكل شود بهتر است به تنهايي كار كند. به ويژه آن كه تمايز درامد آنها براي مميزان مالياتي دشوار خواهد بود و همين امر ممكن است براي شما نگران كننده باشد.
مكان ارائه خدمات بسيار مهم است. در نقاط پر رفت و آمد شهر امكان ديده شدن بيشتر است ولي دسترسي ها دشوارتر و هزينه هاي اجاره يا خريد دفتر يا مركز بالاتر است. در نواحي پيراموني اما مي توان مكان مناسبتري تهيه كرد. در حالي كه به تبليغات بيشتري براي معرفي خودتان نيازمنديد.
پاسخ به سوالات بالا در آغازيترين وهله كار خصوصي بسيار مهم است. در جريان كار خصوصي شما فاقد مسؤول فني بوده و بيشتر ممكن است دچار مشكلات قانوني با مراجع شويد يا براي زير پا گذاشتن ملاحظات اخلاق حرفه اي برانگيخته شويد.

اما براي تأسيس يك دفتر يا مركز خصوصي بايستي مراحل زير را طي كنيد:
1-  دست كم داراي مدرك كارشناسي ارشد همخوان با تحصيلات كارشناسي در يكي از رشته هاي روانشناسي و مشاوره داشته باشيد.
2-  عضو سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور باشيد.
3-  كارورزي خود را زير نظر استاد معتبر گذرانيده باشيد.
4-  كميسيون تخصصي مربوطه در سازمان نظام روانشناسي و مشاوره صلاحيت شما براي ارائه خدمات باليني تأييد شده و پروانه كار توسط اين سازمان براي شما صادر شده باشد.
5-  با مباني نظري آشنايي كافي داشته و تكنيكها عملي مورد نياز را به خوبي بدانيد.
6-  با مديريت مركز و نكات حقوقي مورد نياز كار يك بالينگر به خوبي آشنا بوده و نسبت به رعايت هشيارانه و جدي اصول اخلاقي حساس باشيد.
7-  فارغ از آرمانگراييها بايستي در نظر داشته باشيد كه مانند هر موسسه خصوصي ديگر هزينه هاي اداره دفتر/مركز و درامد شما از اين راه تأمين مي شود. بنابراين بايستي كمينه هاي نكات اقتصادي را رعايت كنيد. مثلا هيچ روزي نبايد دفتر يا مركز بي جهت تعطيل باشد. اگر بيش از 3 يا 4 روز در هفته نمي توانيد كار كنيد با يك همكار ديگر اشغال اتاق در روزها را تقسيم كنيد.
8-  سال اول قاعدتا زيان دهي دارد. سال دوم معمولا بدون درامد و البته زيان خواهد بود و به تدريج به سوددهي خواهد رسيد.
9-  تبليغات مناسب و البته در چارچوب اخلاق حرفه اي لازم است. امري كه پر هزينه و زمانبر است و مسؤؤليت آن نيز با خود شماست.
10-  ممكن است براي اعتبار بخشيدن به مركز و جلب نظر مراجعين از يك همكار قديمي و كارآشنا بخواهيد دست كم هفته اي يك روز در مركز شما خدمات ارائه دهد.


سودمندي هاي كار خصوصي
- شما كارفرماي خودتان هستيد، توانايي انتخاب مراجع يا پذيرش مراجعين با مشكلات مشخصي كه شما علاقمنديد روي آنها كار كنيد، فرايند اداره دفتر يا مركز را شما تعيين مي كنيد، بر حسب درآمد مراجعين مي توانيد روش هاي پرداخت را متنوع تر كنيد تا مراجعين بيشتري داشته باشيد. روشهايي چون تقسيط يا تخفيف براي دوره هاي بيش از 5 جلسه و مانند آن، درآمد بالاتر

ناخوشاينديهاي كار خصوصي

-  كسي به كمك شما نمي‌آيد، مسؤوليت كارتان را بايد كاملا خودتان بپذيريد، از همكارانتان كاملا جدا و دور خواهيد شد، هر بيماري، سفر يا استراحتي از درآمدتان خواهد كاست (امري كه معمولا برايتان ناخوشايند است و به شدت شما را در كار غرق مي‌سازد)، فقط مراجعين خاصي به شما مراجعه مي كنند و در درازمدت دامنه تواناييهاي شما كاهش مي‌يابد، زحمت تشكيل پرونده و حفاظت از آنها به عهده شماست، شما در برابر رفتارهاي كاركنانتان مانند مسؤول پذيرش پاسخگو هستيد و هر رفتار ناشايست آنها مراجعين شما را كم مي‌كند، در معرض زيان‌دهي هستيد، روزمرگي و جدا شدن از مسير رو به گسترش علم، مسؤوليت قانوني در برابر خطاهاي حرفه‌اي به دليل نداشتن مسؤول فني

چند توصيه حرفه اي
1.  دفتر يا مركزتان را در مكاني از شهر تأسيس كنيد كه دسترسي به آن آسان باشد، مردم آن منطقه نگرش مثبت نسبت به دريافت خدمات باليني داشته باشند، درآمد كافي براي پرداخت هزينه هاي آن داشته باشند.
2.  دفتر و يا مركز شما بهتر است كمترين تعداد پله را داشته و داراي نور مناسب و طراحي داخلي اگر چه ارزان اما زيبا باشد. مانند استفاده از گلدان هاي طبيعي، صندلي هاي نو، كتاب و مجله براي مطالعه، دماي مناسب
3.  از تهيه دفتر مشترك با پزشكان كه عمدتاً تعداد مراجعان زيادي در اتاق انتظار دارند و چه بسا بيماران به دليل رنج ناشي از درد يا آلودگي عفوني مراجعين شما را بيازارند خودداري كنيد.
4. طرحهاي پرداختي خود را متنوع كنيد. مثلا اگر تعرفه به ازاي هر جلسه N تومان مي باشد، براي مراجعيني كه 5 جلسه را يكجا پرداخت مي كنند 10 درصد، مراجعيني كه 10 جلسه را يكجا پرداخت مي كنند، 20 درصد و براي جلسات بيشتر تا 25 درصد تخفيف قائل شويد. يا براي مراجعين امكان تقسيط هزينه ها را فراهم كنيد.
5.  دستگاه كارت‌خوان براي آسودگي مراجعين فراهم كنيد.
6.  در اتاق انتظار آب سرد يا گرم و ليوان يكبار مصرف براي مراجعين فراهم باشد.
7.  پخش تلويزيون يا موسيقي مناسب مي تواند امكان انتشار صدا به بيرون از اتاق كار و شنيده شدن توسط مراجعين در حال انتظار را به حداقل برساند.
8.  ساعات كار و تمام شرايطتان را در محل پذيرش نصب كنيد. مراجعين بايد نخست بدانند كه شما كيستيد و چه تخصصي داريد؟ چه زمانهايي خدمات ارائه مي‌دهيد؟
حضور به موقع در دفتر يا مركز چقدر مهم است؟
آيا حضور رأس ساعت به معني حضور در اتاق شماست يا در اتاق انتطار؟ اگر وضعيت اورژانسي پيش آمد مراجع چه بايد بكند؟براي شكايت از شما يا كاركنانتان به كجا بايد مراجعه كند؟
9.  اگر دفتر كارتان يك نفره است بايد علاوه بر اتاق شما كه شامل ميز اداري و چند مبل است، يك اتاق انتظار، بخش پذيرش و بايگاني، آبدارخانه، سرويس بهداشتي و اتاق روان‌آزمونگري باشد.  اگر زمينه كاري شما بازي درمانگري يا گروه درمانگري است براي بازي درمانگري يا گروه درمانگري نيز بايد اتاق جداگانه اي داشته باشيد. اگر مركز تأسيس مي كنيد بخش بايگاني بايستي جداگانه و اتاقهاي ديگري هم براي جلسات گروهي و درمانگران ديگر باشد.
10.  تابلوي دفتر/مركز، مهر، سربرگ و كارتهاي ويزيت خود را مطابق دستورالعملهاي سازمان نظام فراهم كنيد.
11.  فراموش نكنيد كه تمام موارد ذكر شده در اين نوشتار جنبه سخت‌افزاري دارند و بدون علاقمندي شما به جامعه انساني، آموزش كافي، گذرانيدن دوره‌هاي عملي لازم و ساير شرايط نمي‌توانند مراجعين را در درازمدت كنار شما نگه دارند.
-

دكتر عليرضا آقايوسفي
دانشيار روانشناسي

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محمد
Germany
با لیسانس روانشناسی چه کار تخصصی میشه انجام داد لطفا جواب بدین خواهشن
ترم اولی‌ها چگونه باید وارد دانشگاه شوند؟
با این رفتار‌ها فریاد می‌زنید که آدم خوبی نیستید
ضرورت پوشش بیمه‌ای خدمات روان‌شناسی چیست؟
50 درصد «ام آر آی» های تجویزی غیرضروری است
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...