جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۶:۵۸
کد مطلب: 37379
۰

مرگ روزانه 10 نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با اشاره به اینکه در حال شناسایی و درمان دانش‌آموزان مصرف کننده موادمخدر هستیم اعلام کرد: بیمارستان مخصوصی برای درمان دانش آموزان معتاد در نظر گرفته‌ایم و درمان آنها را به صورت متمرکز انجام می‌دهیم.
اعتیاد

به گزارش ایسنا، محمدرضا آذرنیا در نشستی خبری به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر راهکارهای مقابله با اعتیاد بین جمعیت دانش‌آموزی اظهار کرد: نرخ شیوع اعتیاد در مدارس کشور 1.2 درصد است و در این زمینه اقداماتی را آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: در حال شناسایی دانش‌آموزانی هستیم که درگیر مصرف مواد مخدر هستند. سعی کردیم مخفی کاری و پنهان کاری در این قشر را کنار بگذاریم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران از تشکیل کمیته‌ای با حضور نماینده بهزیستی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و اظهار کرد: در حال کار بر روی این دانش آموزان هستیم و مشغول جداسازی آنها هستیم تا تحت درمان قرارشان بدهیم البته این اقدامات به گونه‌ای انجام می‌شود که به درس آنها لطمه نخورد. بیمارستان خاصی هم برای درمان دانش آموزان مصرف کننده مواد مخدر در نظر گرفته شده است که اینها پراکنده نباشند و بتوانیم به صورت متمرکز برای درمانشان اقدام کنیم.

آذرنیا همچنین درباره تغییرات قیمتی مواد مخدر در تهران در سال جاری اظهار کرد: امسال قیمت مواد مخدر تغییر چندانی نداشته است.

وی با بیان اینکه در سال 95 مبارزه با مواد مخدر از سوی مقام معظم رهبری به عنوان مهمترین اولویت در حوزه آسیب های اجتماعی اعلام شد اظهار کرد: ایشان در طول سال جلساتی با مسئولان تراز اول کشور دارند و به طور مرتب گزارشات را دریافت و وضعیت را رصد می‌کنند.

وی ادامه داد در حالی که 90 درصد مردم اولین دغدغه خود را شیوع اعتیاد می‌دانند، این حساسیت و ورود مقام معظم رهبری به موضوع بی‌جهت نیست. مبارزه با مواد مخدر از مصادیق عینی مقابله با تهاجم فرهنگی و گستردگی آن شاید کمتر از جنگ تحمیلی نباشد. اعتیاد چهارمین بحران دنیاست و بعد از نفت، توریسم و اسلحه چهارمین منبع اقتصادی برای گردانندگان این حوزه قلمداد می‌شود و 10 میلیون نفر در این بخش شاغل هستند.

مرگ روزانه 10 نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه تهران نهمین استان از نظر نرخ شیوع اعتیاد است عنوان کرد: بیش از 97 درصد مردم جامعه پاک هستند اما آلودگی همین 3 درصد نیز جای نگرانی دارد. سالانه 10 هزار میلیون تومان لطمات اقتصادی ناشی از مواد مخدر به کشور است و مهمترین زمینه شرارت، سرقت و اعمال منافی عفت اعتیاد است. همچنین چهارمین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود و در سالهای اخیر روزانه 10 نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

آذرنیا درادامه به اعلام آمار مقابله با عرضه در سال گذشته و دو ماه ابتدایی امسال پرداخت و گفت: سال گذشته 74 هزار و 815 نفر خرده فروش در سطح استان دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شدند. این میزان در دو ماهه اول سال جاری 15 هزار و 706 نفر است.

وی ادامه داد: سال گذشته 27 هزار و 700 کیلوگرم مواد مخدر و در دو ماهه اول مسال نیز 7383کیلوگرم مواد مخدر کشف شد.

آذرنیا افزود: در سال گذشته 9760 معتاد متجاهر و در دو ماهه اول امسال 3827 نفر ساماندهی شدند که از آمار امسال 80 نفر زن هستند.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر تهران با بیان اینکه ظرفیت درمان معتادان در سال‌هایی گذشته 400 نفر در سطح استان بود که اکنون به 4000 نفر افزایش یافته است عنوان کرد: موفق شدیم در دو ماهه اول امسال 3800 نفر را تحت درمان قرار دهیم. از این تعداد 1500 ظرفیت را شهرداری تهران و مابقی از طریق مراکز ماده 15 بهزیستی انجام شد. قصد داریم این ظرفیت را به 6000 نفر برسانیم.

وی در ادامه از تملک مرکزی در حکیمیه از سوی شهرداری برای بازتوانی معتادان خبر داد و گفت: در حال حاضر شهرداری تهران مشغول تجهیز این ملک است که ظرفیت نگهداری 2000 نفر دارد و متعلق به شرکت عمران اکباتان است. این ملک 30000 متر مربع مساحت دارد و برخوردار از 13000 متر سوله است. قرار است این ملک برای بازتوانی معتادان آماده شود. البته قبلا به علت برخی اعتراضات مردمی متوقف شده بود اما اکنون مشکلات و دغدغه‌ها برطرف شده است.

فعالیت 22 خانه بهاران
وی به موضوع آماده سازی خانه‌های بهاران از سوی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: قرار بود سال گذشته شهرداری تهران 44 مرکز بهاران هر یک با ظرفیت 150 نفر را آماده کنند. امروز 22 مرکز بهاران فعال شده و بیش از 2000 نفر تحت بازتوانی در این مراکز قرار گرفته اند. مابقی خانه‌های بهاران نیز در حال تجهیز هستند و باید از شهرداری تهران برای این اقدام تقدیر کرد.

آذرنیا با اشاره به اینکه وقتی معتاد متجاهر توسط ستاد جمع آوری می‌شود به مدت یک تا سه ماه تحت درمان قرار می‌گیرد گفت: برای ادامه چرخه بهبودی، این معتادان بهبود یافته به مراکز بهاران انتقال پیدا می‌کنند و به مدت شش ماه در آن نگهداری می‌شود. در این مدت امر بازتوانی حرفه آموزی و جامعه پذیری آنها انجام می‌شود البته باید گفت ماندن در مراکز بهاران تمایلی است.

وی ادامه داد اولین پذیرش ما در مراکز بهاران در بهمن ماه سال گذشته اتفاق افتاد و چهار ماه از آن زمان سپری شده است و هنوز بازخوردی از وضعیت این افراد و تاثیر مراکز بهاران نداریم.

مرگ سه تن بدلیل مسمومیت با تریاک آلوده به سرب
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وجود سرب در تریاک گفت: نزدیک به 2000 مرکز درمان سرپایی داریم که تعدادی از آنها از طریق متادون و تعدادی دیگر نیز از طریق شربت تریاک امر درمان را انجام می‌دهند. متاسفانه مسمومیت با تریاک آلوده به سرب اتفاق افتاد و شایعه نبود و سه نفر جان خود را از دست دادند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره نشر متادون در بازار از سوی کارخانه‌های تولید کننده متادون اظهار کرد: قرار شده است جلوی نشر متادون را در بازار آزاد بگیریم و نظارت‌ها سخت تر شود. وزارت بهداشت سامانه‌ای را در همین راستا طراحی کرده است و در حال بررسی و کار بر روی آن هستیم تا بتوانیم از طریق آن مکانیسم نظارتی را تقویت کنیم. ما گزارشی از نشر متادون از کارخانه‌های تولید کننده نداشته‌ایم و بیشتر مطرح شده بود معتادانی به صورت مکرر اقدام به دریافت متادون از مراکز می‌کنند و آن را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود