کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی:

افراد دارای سلامت معنوی کمتر به بیماری قلبی دچار می‌شوند

2 تير 1395 ساعت 9:52

اگر کسی سلامت روانی بهتری داشته باشد میزان اضطرابش کمتر است و کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شود، فرد با سلامت اجتماعی امکان ظهور و بروز خودش را در اجتماع پیدا می‌کند، آدم منزوی و گوشه گیری نیست اینکه احساس کند نمی‌تواند رشد لازم را داشته باشد.


عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی با بیان اینکه افراد دارای سلامت معنوی کمتر به بیماری قلبی دچار می‌شوند، گفت: تحقیقات نشان داده که افراد با سلامت معنوی نیز کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند.
فارس: عباس مسجدی آرانی درباره ابعاد مختلف سلامت انسان گفت: اساساً سلامتی چهار بُعد سلامت جسم، روان، اجتماعی و معنوی را در برمی‌گیرد که از نگاه سازمان بهداشت جهانی و در دنیا این شاخص‌ها حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: خوشبختانه ما در حوزه سلامت جسم در کشور فعالیت‌ها و ارتقاء خوبی داشته‌ایم؛ این عملکرد نشان می‌دهد که پیشرفت‌های مناسبی را حتی نسبت به بسیاری از کشورهای پیشرفته در بُعد سلامت جسم داشته‌ایم اما در حوزه سایر ابعاد سلامتی از جمله سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی کم و کاستی‌هایی داریم.

مسجدی، با اشاره به اینکه اساساً تعریف سلامت روان یعنی اینکه انسان سالم فردی است که افکار، باورها، اعتقادات، احساسات، عواطف و رفتار درستی داشته باشد، بیان کرد: این فرد سلامت روان دارد یعنی رفتار انسان در اجتماع، منزل و محیط کار رفتار صحیحی است، انسانی که از احساسات و عواطف منطقی برخوردار باشد یعنی وقتی که باید، غمگین و دلگیر، و در زمان مناسب شادی و نشاط پیدا می‌کند پس این فرد از عواطف درستی برخوردار است.

وی در ادامه افزود: همچنین بر اساس باورها و افکار درست، ممکن است انسانی در افکارش این باشد که لحظه به لحظه به دنبال رشد و ارتقاء خود باشد اما انسانی دیگر متفاوت با این موضوع نگاه کند و فقط دنبال این باشد که زنده باشد نه اینکه زندگی کند پس این موضوعات ابعاد سلامت روان را شامل می‌شود.

عضو شورای مرکزی بسیج جامعه پزشکی با اشاره به اینکه انسانی که جرئت ورزی دارد تا در اجتماع خود یک عنصر تأثیرگذار و تأثیرپذیر مثبت باشد از یک سلامت اجتماعی برخوردار است، تصریح کرد: هرجایی که دو نفر با هم همنشین باشند اجتماع محسوب می‌شود پس ما خانواده را به عنوان موثرترین ارکان سلامت اجتماعی می‌دانیم و اگر خانواده امن، رو به پیشرفت و هدفدار نباشد، نمی‌توانیم ادعا کنیم که جامعه ما یک جامعه رو به پیشرفت و هدفمند است.

وی تاکید کرد: در دنیا در حوزه سلامت اجتماعی شاخص‌های بسیاری را مطرح کرده‌اند یعنی اگر فردی احساس کند که می‌تواند در اجتماع قدرت رقابت، قدرت حضور در فعالیت‌های مختلف و قدرت تأثیرگذاری در پیشرفت کشور را داشته باشد، در حقیقت از یک سلامت اجتماعی برخوردار است اما انسانی که احساس کند در کشور نسبت به وی تبعیض وجود دارد و به فرد ارج گذاشته نمی‌شود، فضای موجود رقابتی است و جای پیشرفت وجود ندارد در حقیقت از سلامت اجتماعی برخوردار نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سلامت معنوی را بخش چهارم سلامت معرفی کرد و گفت: سلامت معنوی یعنی اینکه انسان به یک نیروی ماورایی اعتقاد داشته باشد؛ تاکنون بر اساس دین مسیحیت حدود 500 تحقیق در آمریکا انجام شده است که مشخص شده افرادی که از سلامت معنوی برخوردار هستند، کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند، طول عمرشان بین 7 تا 10 سال از دیگر افراد بیشتر است، اگر نیاز به بستری داشته باشند طول مدتی که در بیمارستان بستری می‌شوند بین 4 تا 7 روز کمتر از سایر بیماران است و تبعیت دارویی بیشتری از پزشک دارند.

وی ادامه داد: افرادی که از سلامت معنوی برخوردارند سلول‌های T-helper در آنان به عنوان یک سلول ایمنی زا، بدن این افراد را ایمن می‌کند، ایمنی و توان آنان در برابر بسیاری از شرایط و ناملایمات بیرون افزایش پیدا می‌کند همچنین سلول انترلوکین 6 که در بیماری ایدز، بیماری‌های مزمن، بیماری‌های صعب‌العلاج افزایش پیدا می‌کند، در افراد با سلامت معنوی کمتر است.

مسجدی، با اشاره به اینکه تحقیقات انجام شده نشان دهنده این است که سلامت اجتماعی، سلامت معنوی و سلامت روانی مستقیماً روی سلامت جسم تأثیر می گذارند، خاطرنشان کرد: اگر کسی سلامت روانی بهتری داشته باشد میزان اضطرابش کمتر است و کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شود، فرد با سلامت اجتماعی امکان ظهور و بروز خودش را در اجتماع پیدا می‌کند، آدم منزوی و گوشه گیری نیست اینکه احساس کند نمی‌تواند رشد لازم را داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان گفت: اساساً سلامت معنوی روی سلامت جسم تأثیر مستقیم دارد و اگر این ارتباط میان چهار نوع سلامت و مولفه‌های دیگر سلامت وجود داشته باشد، فرد می‌تواند یک زندگی پررونق‌تر، کارآمدتر، تأثیرگذارتر و هدف‌دارتری را برای خودش تبیین و دنبال کند.

 


کد مطلب: 37455

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37455/افراد-دارای-سلامت-معنوی-کمتر-بیماری-قلبی-دچار-می-شوند

میگنا
  https://www.migna.ir