پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ تير ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۱
کد مطلب: 37503
۰
۱

آخرین وضعیت تدوین قانون سلامت روان در کشور

آخرین وضعیت تدوین قانون سلامت روان در کشور
مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ضمن تشریح روند تدوین و پیش نویس قانون سلامت روان در کشور، گفت: قانون سلامت روان، یک مقوله صنفی نیست؛ قانونی برای حمایت از حقوق بیماران روانپزشکی و خانواده‌های آنها است.
به گزارش میگنا دکتر احمد حاجبی در گفت‌وگو با ایسنا، با ذکر تاریخچه ۱۲ ساله کار مستمر و کارشناسی در تدوین این لایحه قانونی، گفت: پس از تشکیل کار گروهی از بین اساتید دانشگاه‌های کشور، مطالعه بر روی قوانین ایران، قوانین بهداشت روان کشورهای اسلامی و سایر کشورها و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی انجام گرفت و سرانجام با توجه به جنبه‌های فرهنگی و مذهبی، اولین پیش نویس آن تهیه شد.

 

وی افزود: این پیش نویس در کل کشور برای اعضاء هیأت ممتحنه دانشنامه تخصصی روانپزشکی کشور، گروه‌های روانپزشکی و روانشناسی بالینی تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و سازمان‌ها و نهادهای رسمی کشور و انجمن‌های علمی، ارسال و نظرات آنان جمع آوری شد. سپس موضوعات مورد اختلاف در یک کارگاه کشوری با حضور بیش از ۵۰ نفر از صاحب نظران از سراسر کشور و از رشته‌های مختلف مرتبط در سال ۱۳۸۴ مورد نقد قرار گرفت. پس از دریافت نظرات و جمع بندی، موارد مطروحه در این لایحه لحاظ شد.

حاجبی افزود: در سال ۱۳۸۷ پیش نویس تهیه شده از طرف وزارت بهداشت به مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی ارجاع داده شد. در این مرکز متن تهیه شده با حضور چند حقوقدان آشنا به موضوع از جمله نماینده دفتر حقوقی وزارت بهداشت و تعدادی از تدوین کنندگان به صورت مواد قانونی درآمد. این متن برای دریافت اظهارنظر به اشخاص حقیقی، حقوقی و مراکز ذیصلاح متعددی ارسال شد.

وی ادامه داد: پس از اعمال نقطه نظرات دریافتی در سال ۱۳۸۸ کارگاه دوم با حضور صاحب نظران حقوقدان، روانپزشکان، روانشناسان و سایر متخصصین مربوطه برگزار و بر سر موضوعات مورد اختلاف توافق به عمل آمد و سرانجام پیش نویس در ۱۰ فصل و ۱۱۲ ماده قانونی نهایی شد. در سال‌های ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۴، بنابر نظر معاونت درمان و معاونت حقوقی وقت وزارت بهداشت، پیشنهاد تلخیص داده شد که طی جلسات متعدد، پیش نویس به ۲۶  ماده تقلیل یافت.


مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: این قانون چندین بار فرآیند بومی‌سازی را طی کرده است و افرادی که تدوین آنرا بر عهده داشته‌اند در طی این سال‌ها نظرات همه افراد روانپزشک، روانشناس، جامعه شناس، حقوق‌دان و سایر متخصصین مرتبط را جمع‌آوری کرده و لحاظ کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های کارشناسی که اخیرا توسط متخصصین حوزه‌های مختلف و نمایندگان دستگاه‌ها صورت گرفته است، بخش‌هایی از این لایحه به صورت قانون استخراج و سایر موارد آن به صورت آیین نامه در آورده شده و در نهایت نام لایحه متناسب با محتوی آن تعیین خواهد شد.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در پایان گفت: تلاش بر این است که مراحل بعدی اصلاح این لایحه، با هدف بهبود وضعیت موجود و احقاق حقوق بیماران و خانواده‌هایشان، به سمت تصویب واجرایی شدن پیش رود.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
باسلام .هروقت روانپزشکی توانست یک تعریف جامع درباره روان انسان داشته باشد وبه کارخودشان(دارو-پزشکی)مرتبط باشد، مانیفست قیمومیت انسان رابعهده بگیرند.هنوزدرهیچ کجای جهان روانپزشکی چنین ادعایی ندارد،الا اینجا.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.