کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور :

پروتکل کودک‌آزاری و خودکشی در كشور اجرايي مي شود

8 تير 1395 ساعت 10:14

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۱۴/۵ درصد بیماری‌ها و عواملی که باعث مرگ و معلولیت افراد می‌شوند؛ ناشی از مشکلات سلامت روان است و به نظر من باید روی این موضوع کار کنیم.


به گزارش ایلنا،حبیب الله مسعودی فرید در خصوص پروتکل کودک‌آزاری و خودکشی گفت: یک سال و نیم است که این پروتکل را با کمک انجمن روانپزشکی اطفال تدوین کرده‌ایم و بیش از ۸ ماه است که در کشور به صورت پایلوت اجرا شده و اجرای نهایی آن نیز به زودی ابلاغ می‌شود.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر اورژانس اجتماعی در موارد کودک آزاری از این پروتکل استفاده می‌کند، ادامه داد: پروتکل خودکشی را نیز سال گذشته با کمک انستیتو روانپزشکی و انجمن خودکشی و دوستان وزارت علوم تدوین کردیم، همچنین کارگاه‌های مختلف آن در کشور برگزار شده و اکثر کار‌شناسان ما دوره‌های مرتبط با مداخله در خودکشی را دیدند و آخرین اصلاحات آن در حال انجام است تا بعدا به استان‌ها ابلاغ کنیم.

مسعودی فرید اظهار کرد: این پروتکل‌ها کمک می‌کنند که در سطح کشور بر اساس آن‌ها عمل شود و به اقدامات تخصصی ما یک ایزو می‌دهد و تا اواخر تیرماه به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: موضوع این پروتکل‌ها مداخله در زمان بحران و پیشگیری از افزایش کودک‌آزاری است.

وی درخصوص خود‌کشی‌های اخیر در میان کودکان با تاکید براینکه ۲۳/۶ درصد افراد در سن ۱۵ تا ۶۰ سال کشور دارای اختلال روان‌شناختی نیازمند مداخله هستند، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مطالعات روان‌شناسی ما نشان می‌دهد که ۵۰ درصد اختلالات روانی زیر ۱۴ سال و ۷۵ درصد این اختلالات زیر سن ۲۴ سال شروع می‌شوند. این موضوع بیانگر آن است که باید به موضوع سلامت روان بسیار توجه شود.

مسعودی‌فرید اضافه کرد: در حوزه مدارس نیز آموزش و پرورش باید از حوزه کاری صرفا آموزشی بیرون آمده و در خصوص سلامت روان نیز اقدام کند؛ تقویت مشاوره و ایجاد و تقویت مددکاری در مدارس نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه دلیل این نوع خودکشی‌ها اختلال اضطرابی، افسردگی و... است، عنوان کرد: مطالعات نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد افرادی که خودکشی می‌کنند؛ طی ۳ تا ۶ ماه گذشته علامت می‌دهند، اما وقتی‌شناختی نسبت به این علائم نداشته باشیم واکنشی نیز نشان نمی‌دهیم، لذا حتما باید برای تحول نظامت سلامت نیز اعتباری ببینیم. همچنین در آموزش و پرورش نیز باید هر دانش‌آموز پرونده سلامت داشته باشد که هم سلامت جسمی و هم سلامت اجتماعی روانی وی دیده شود.

معاون امور اجتماعی خاطرنشان کرد: در بررسی که در مهد‌کود‌ک‌ها انجام دادیم؛ مشخص شد، حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد کودکان درجاتی از اضطراب را دارند. همچنین مطالعات جهانی نشان داده که ۱۸ درصد نوجوانان دارای اضطراب هستند، که این موضوع در آنان باید شناسایی و پیشگیری شود و مورد مداخله قرار گیرد و مهارت‌های زندگی را به آنان آموزش ندهیم تا اگر مشکل یا دچار شکست عاطفی شدند؛ دچار افسردگی نشوند.

مسعودی فرید اظهارکرد: ۱۴/۵درصد بیماری‌ها و عواملی که باعث مرگ و معلولیت افراد می‌شوند؛ ناشی از مشکلات سلامت روان است و به نظر من باید روی این موضوع کار کنیم.

آمارها نشان می دهد که در سال گذشته در مجموع حدود 24 هزار مورد کودک آزاری به اورژانس اجتماعی بهزیستی گزارش شد که این موارد یا مراجعه به خودروهای سیار یا با شماره گیری تلفن 123 و یا مراجعه حضوری به مراکز مداخله در بحران سازمان بهزیستی مطرح شد.


کد مطلب: 37515

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37515/پروتکل-کودک-آزاری-خودکشی-كشور-اجرايي-مي-شود

میگنا
  https://www.migna.ir