جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ تير ۱۳۹۵ / ۱۷:۰۰
کد مطلب: 37530
۰
۴

روانشناسی بالینی در اختیار وزارت علوم است/ دانشگاهها نگران نباشند

روانشناسی بالینی در اختیار وزارت علوم است/ دانشگاهها نگران نباشند
به گزارش میگنا مجتبی شریعتی نیاسر در گفتگو با مهر در خصوص واگذاری مسئولیت برخی رشته های مشترک میان دو وزارتخانه علوم و بهداشت، از جمله روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مکاتبه ای که وزارت بهداشت با رئیس جمهور داشته و دستوری که رئیس جمهور ابلاغ کرده، فی نفسه مشکلی ندارد، اما آنچه در خبر ها آمد که این کار با هماهنگی دو وزارت خانه انجام شده است، این مساله را تکذیب می کنم.

 

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به هماهنگی دو وزارتخانه علوم و بهداشت در واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت تاکید کرد: چنین هماهنگی برای واگذاری این رشته به وزارت بهداشت صورت نگرفته است.

معاون آموزشی وزیرعلوم افزود: نفس فرمایش رئیس جمهور ایرادی ندارد که عنوان کرده اند، رشته های مبتنی بر سلامت در وزارت بهداشت متمرکز شود، منتهی همه این موارد به محتوی درسی مرتبط است. اگر یک رشته ای صرفا یک پسوند سلامت پزشکی و دارویی دارد لزوما به این معنی نیست که پس به وزارت بهداشت مرتبط است .

مهمترین مولفه محتوای یک رشته است

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: مهم این است که محتوای یک رشته چگونه تعریف شود، به عبارت دیگر کدام رشته ها باید بررسی شود، درهمین راستا وزارت علوم با وزارت بهداشت یک توافقی را در حضور هر دو وزیرعلوم و بهداشت انجام داد و توافق شد که یک کمیته ای تشکیل شده و این کمیته دستورالعملی را در رابطه با اینکه مجری رشته های بین رشته ای کدام وزارت خانه باشد، تصمیم گیری کند.

وی ادامه داد: کمیته مذکور نیز دستورالعملی را در این زمینه تدوین کرد. همچنین براساس آن ۵ مولفه را مشخص کرد که این مولفه ها تعیین کننده این مهم هستند که تمرکز یک رشته به کدام وزارت خانه مرتبط می شود.

۵ مولفه ای که مشخص می کنند متولی رشته ها کدام وزارتخانه ها هستند

شریعتی نیاسر افزود: اولین مولفه در مورد مواد درسی است که مشخص می کند تمرکز مواد درسی در حوزه پزشکی است یا غیر پزشکی. مولفه دوم، به تمرکز عرصه های آموزش عملی می پردازد که در حوزه پزشکی بیشتر قرار دارد یا در حوزه غیر پزشکی.

وی ادامه داد: مولفه سوم، جایگاه اصلی شغلی فارغ التحصیلان رشته را مشخص می کند که این فارغ التحصیلان در حوزه پزشکی بیشتر مشغول به کار می شوند یا غیر پزشکی. مولفه بعدی به مرجع صادر کننده مجوز کار فارغ التحصیلان آن رشته در جامعه و پنجمین مولفه، مداخلات حرفه ای را مشخص می کند.

تشکیل یک کمیته ترکیبی از حوزه پزشکی و غیرپزشکی

معاون آموزشی وزیرعلوم افزود: با در نظر گرفتن این پنج مولفه یک کمیته ترکیبی از حوزه پزشکی و غیرپزشکی تعریف شد، تا آن کمیته این پنج مولفه را برای حوزه های بین رشته ای مد نظر قرار دهد. اگر هر رشته ای با توجه به این پنج مولفه، امتیاز بیشتری به سمت پزشکی بگیرد به وزارت بهداشت و در غیر این صورت به وزارت علوم واگذار می شود.

وزیربهداشت تشکیل کمیته مشترک را امضاء نکرد

شریعتی نیاسر ادامه داد: متاسفانه این دستورالعمل علی رغم هماهنگی های صورت گرفته و توافق دو وزیر و امضای معاون آموزشی وزارت علوم و معاون آموزشی وزارت بهداشت، توسط وزیر بهداشت امضاء نشده و به صورت بلاتکلیف باقی مانده است .

وی افزود: درحال حاضر نمونه های زیادی از رشته های علوم بین رشته ای مانند مهندسی پزشکی، مدیریت خدمات بهداشتی، سیاستگذاری سلامت، مدیریت نظام سلامت و مدیریت دارو و بسیاری رشته های دیگر را داریم که در تمام این ها عنوان به تنهایی کفایت نمی کند که متولی را مشخص کنیم.

دانشگاه ها نگرانی نداشته باشند

معاون آموزشی وزیرعلوم افزود: حتما باید محتوای دروس بررسی شود برای همین از نظر من هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است تمام رشته هایی که در اختیار وزارت علوم است کماکان جاری است. دانشگاه های ما نگرانی نداشته باشند اگر بنا باشد جابه جایی هم صورت گیرد قاعدتا در قالب بررسی پنج مولفه مذکوری که ذکر شد، انجام خواهد گرفت.

بررسی رشته روانشناسی بالینی ذیل رشته های شورای تحول

وی افزود: ضمن اینکه خود شورای تحول هم که متولی رشته های علوم انسانی است رسما مشخص کرده است که رشته هایی مانند روانشناسی بالینی و از این دست رشته ها از گرایش های رشته علوم انسانی بوده و کاملا غیر پزشکی هستند و هیچ دلیلی ندارد که این رشته ها به علوم پزشکی واگذار شود 

پسوند رشته ها متولی را مشخص نمی کند

معاون آموزشی وزارت علوم یادآورشد: مهمترین نکته ای که باید مد نظر قرار داده شود این است ما باید یک ملاک درستی برای اینکه متولی یک رشته ای را مشخص کنیم داشته باشیم، همین طوری نمی شود با یک بخشنامه و  نامه تمام رشته هایی که فرض کنید، پسوند پزشکی، سلامت و غیره  دارد را به وزارت بهداشت منتقل کرد، این پسوندها تعیین کننده نبوده بلکه محتوا تعیین کننده است .

تحصیل تنها ۲۰۰ هزار دانشجو در حوزه پزشکی

شریعتی نیاسر تاکید کرد: ما در کل کشور بالغ بر ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داریم که فقط ۲۰۰ هزار نفر آنها در حوزه های پزشکی شاغل به تحصیل هستند و تمام جمیعت دانشجویی یعنی بیش از ۹۷ درصد جمعیت دانشجویی در حوزه‌های غیر پرشکی شاغل به تحصیل هستند.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: باید برای هر رشته یک کارگروه تخصصی متشکل از وزارت علوم و بهداشت تشکیل شود و با در نظر گرفتن ۵ مولفه ای که ذکر شد مشخص کنند که امتیاز یک رشته بیشتر به کدام وزارتخانه علوم و بهداشت نزدیک تر است و آن رشته به وزارتخانه مذکور منتقل شود .

وی افزود: این مساله اینقدر پیچیده نیست که همکاران ما در وزارت بهداشت در حوزه پزشکی نگران هستند که متولی کار چه کسی باشد به راحتی این ها قابل تعریف هستند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

راضیه
Iran, Islamic Republic of
سر چی انقدر جوش میزنن؟این وزارت علوم و دانشگاه های ازاد مگه چیکار کردن تو روانشناسی بالینی که انقدر ادعا دارن و نگران !هستند...وزارت بهداشت داره ارزش و رسالت روانشناسی بالینی رو برمیگردونه مشکللللیه؟؟؟داره در به دری ما دانشجوهای روانشناسی رو تو کسب علمی ک حقمونه و ده تا از استادایی که هی میگید تو وزارت علوم بیشترن ولی با زور و خواهش باید یه چیزی رو ازشون یاد گرفت برطرف میکنه
Russian Federation
صرفاً محض نمونه به یکی از دعواهای نظام پرستاری و نظام پزشکی مراجعه کنید ببینید چه بر سر پرستار میاد، به اعتراض تمام شاخه های غیرپزشکی مزارت بهداشت به تبعیضی که بین اونها و پزشکها هست نگاه کنید. به اینکه بچه های انستیتو زیر دست یک روانپزشک کار میکنن و درجه دو به حساب میان نگاه کنید تا بفهمید چرا روانشناسها نمیخوان زیر سایه سنگین نظام پزشکی باشن
امیر
Romania
دو دو تا چهارتا. clinical بالینی یا کلینیکی و therapy درمان چه ربطی به علوم انسانی داره؟؟؟؟ تو صد و نودتا کشور دنیا اینو می دونن. حالا یه مشت روانشناس عمومی و مشاوره تحصیلی بخاطر جیب گشادشون سلامت روان ملت ایران رو به باد دادن.
رویا
Iran, Islamic Republic of
کاملا درست میفرمایید.
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.