کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دو خطای روانشناختی ایرانی‌ها: «بزرگ کردن مشکل و باور نداشتن توانایی»

14 تير 1395 ساعت 9:26

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، «بزرگ کردن مشکلات و نداشتن نگاه درست نسبت به توانایی‌ها» دو خطای روانشناختی ایرانی‌ها عنوان کرد و گفت: در آموزش و پرورش ضرورت دارد دانش‌آموزان بیش‌فعال غربالگری شوند تا در آینده دچار اختلال شخصیتی نشوند.


به گزارش تسنيم عباسعلی اللهیاری در نشست خبری با موضوع بررسی وضعیت سلامت روان در کشور اظهار داشت: محدود کردن سلامت روان جامعه به درمان بیماران روانی بسیار ناراحت کننده و غیر علمی است و در همه دنیا به پایداری سلامت روان و بهتر کردن حال و روان افراد تاکید می‌شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های انجام گرفته بسیاری از بیماری‌های جسمی منشاء روحی و روانی دارد، ادامه داد: در سلامت روان سه مقوله فکر و باورهای افراد، هیجانات و رفتارهای مهم تلقی می‌شود و در بین این موارد نیز اندیشه و باورهای انسان از تاثیر گذاری زیادی برخوردار است، ‌زیرا منشاء رفتارهاو هیجانات، عواطف تنوع فکر و باور انسان وجود دارد.

اللهیاری با اشاره به دو خطای ایرانی‌ها عنوان کرد: بزرگ کردن مصائب و مشکلات و نداشتن نگاه درست نسبت به توانایی‌ها از جمله مشکلات ایرانی‌ها است، درحالیکه آمریکایی‌ها برعکس این عمل می‌کنند و حتی 10 بار هم با شکست مواجه شوند به توانایی‌هایشان ایمان دارند، بنابراین برای حل این مشکلات نیاز به آموزش وجود دارد، زیرا برخی والدین بدون توجه به توانایی فرزندشان از آنها توقع دارند.

وی یکی دیگر از اشتباهات والدین را که نشأت گرفته از نداشتن آگاهی در خصوص فرزندانشان است، مقایسه آنان با یکدیگر اعلام کرد و گفت: حتی دوقلوهای همسان نیز نباید با یکدیگر مقایسه شوند زیرا فردیت متفاوت دارند.

اللهیاری با اعلام اینکه سلامت انسان به طور کلی شامل سلامت جسم، روان، اجتماع و معنویت است، گفت: ذات انسان ذاتاً اجتماعی است و تمایل به برقراری ارتباط دارد ولی شاهد هستیم در سطح جامعه افراد در این حوزه مشکل دارند.

وی تاکید کرد:‌ در حالی نگران بدهکاری‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها شدید و درمان آن هستیم، که کمترین تحمل در برابر ناکامی‌ها در جامعه وجود ندارد؛ بنابراین افراد جامعه باید مدیریت احساسات و هیجاناتشان را فراگیرند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور عنوان کرد: در آموزش و پرورش نیز ضرورت دارد دانش‌آموزان بیش‌فعال غربالگری شوند چرا که اگر به موقع این موضوع تشخیص داده نشود دانش‌آموزان بیش‌فعال در آینده دچار اختلال‌های شخصیتی می‌شوند.

اللهیاری همچنین با انتقاد از درخواست وزیر بهداشت مبنی بر رفتن برخی از رشته‌های وزارت علوم به وزارت بهداشت بیان داشت: وزیر بهداشت نباید نگاه صنفی داشته باشد، زیرا در وزارت بهداشت ظرفیت این رشته‌‌ها وجود ندارد.

وی گفت: می‌توان از لحاظ بعد روان آنقدر فعالیت داشت که حتی مانع از اعتیاد افراد با وجود در دسترس بودن مواد مخدر شویم. بنابراین یادگیری مهارت‌های زندگی در جامعه و مشاوره سلامت روان به ویژه از دوران کودکی بسیار اهمیت دارد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در خاتمه به موضوع لایحه سلامت روان نیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در لایحه سلامت روان تنها به حمایت‌های حقوقی و قضایی بیماران روان تاکید شده است و کل جامعه دیده نشده است که روانشناسان به این لایحه اعتراض جدی داشتیم.

 


کد مطلب: 37562

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37562/دو-خطای-روانشناختی-ایرانی-ها-بزرگ-کردن-مشکل-باور-نداشتن-توانایی

میگنا
  https://www.migna.ir