پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ / ۱۹:۰۵
کد مطلب: 37569
۱

دلایلی که پزشکان دولتی را روانه مطب‌ها می‌کند

به گزارش فارس، ایرج حریرچی در مورد قانون تمام وقتی پزشکان در بیمارستان‌های دولتی و اینکه برخی از پزشکان این قانون را رعایت نمی‌کنند، گفت: این قانون جزو برنامه پنجم توسعه بوده و اکنون هم برقرار است،‌ اقدامی که وزارت بهداشت نسبت به گذشته انجام داده تعداد افراد تمام وقت را به صورت بسیار معنی‌داری افزایش داده در صورتی که در سیستم قبلی این گونه بود که پزشکانی که در بیمارستان طرح می‌گذراندند و متخصص بودند از 3 هزار و 700 نفر فقط 50 نفر آنها تمام وقت بودند.

وی ادامه داد: از سال 93 شرایط پرداختی را فراهم کردیم تا همه پزشکان متخصص و فوق‌تخصص که طرح را می‌گذرانند صد درصد اکنون تمام وقت هستند. اقدام دیگری که انجام دادیم تعداد پزشکان عمومی تمام‌وقت را افزایش دادیم این تعداد از 4 هزار و 300 نفر به 6 هزار و 700 نفر افزایش یافت.

قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: از فارغ‌التحصیلان سال 93 این قانون را به کار گرفتیم و آنها را تمام وقت کرده‌ایم. در مورد پزشکانی که عضو هیأت علمی هستند تا دوره دانشیاری این قانون برایشان لحاظ می‌شود.

حریرچی تصریح کرد: با اینکه قانون تمام‌وقتی در برنامه پنجم توسعه وجود دارد اما یک تبصره‌ای نیز وجود دارد که در آن دولت به منظور جبران خدمات این دسته از پزشکان تعرفه درمانی را متناسب با قیمت واقعی تعیین کنند در حالی که این اتفاق نیفتاده است و ویزیت یک متخصص و فوق‌تخصص در بخش دولتی 13 هزار و 200 تومان است اما قیمت واقعی تمام شده 30 هزار و 500 تومان است.

وی افزود: ما دست بوس پزشکانی هستیم که در بخش دولتی تمام‌وقت کار می‌کنند و از 3 هزار و 200 تومان هم به دلیل اخذ مالیات حدود 4 هزار تومان به آنها پرداخت می‌شود. بنابراین یکی از عواملی که پزشکان مایلند از بخش دولتی خارج شوند این است که تفاوت معنی‌داری بین تعرفه‌ها وجود دارد. تعرفه جراحی در بخش خصوصی 4 برابر بخش دولتی است. بنابراین پزشکان مایلند به بخش خصوصی بروند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت با برخی اهرم‌ها و اصلاحاتی که در طرح تحول سلامت انجام دادیم باعث شد بسیاری از پزشکان متخصص و فوق‌تخصص فعالیت بخش خصوصی و مطب را رها کرده و به دولتی بیایند چون بسیاری از پزشکان دوست دارند رابطه مالی با بیمار نداشته باشند.

حریرچی ادامه داد: حقوق یک فوق‌تخصص در سال 92 یک میلیون و 200 و کارانه 2 تا 3 میلیونی داشته بنابراین مجبور بوده به بخش خصوصی برود. در این میان پزشکانی هستند که صد درصد فعالیت خصوصی دارند و فقط با تعرفه می‌توانیم بر آنها نظارت کنیم. موفقیت‌هایی را در این رابطه به دست آورده‌ایم و توانسته‌ایم درصد پزشکان تمام‌وقت را افزایش دهیم اما هنوز کامل نیست.

وی گفت: حتی ما یکی از شاخص‌های رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را درصد تمام‌وقت بودن آنها تعیین کردیم اما تعرفه واقعی حاصل نشده و در برخی جاها مشکلات کمبود متخصص داریم، اتاق عمل کافی برای این پزشکان تمام‌وقت نداریم در نتیجه این کمبودها در کلینیک‌های ویژه و بیمارستان‌های دولتی وجود دارد.

قائم‌مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: مردم تمام مراجعه به بخش خصوصی را ندارند بنابراین هدف‌گیری کردیم با استفاده از خرید خدمت از بخش خصوصی و توسعه بخش دولتی 50 درصد خدمات سرپایی را با تعرفه دولتی ارائه دهیم.

* از بخش خصوصی در ایام تعطیل گله داریم

حریرچی گفت: در ایام تعطیل مانند ایام نوروز داروخانه‌ها  عملکرد خوبی دارند اما بخش سرپایی و بستری در بیمارستان‌های خصوصی این عملکرد را نداشته و از آنها گله داریم، انتظار می‌رود در ایام تعطیل بیمارستان‌های خصوصی با ظرفیت مناسبی کار کند و مطب‌ها فعال شوند تا مردم سرگردان نشوند. در ایام عید فطر پیش‌رو هم تمهیدات لازم را برای کشیک‌های درمانی انجام داده‌ایم.

* واکنش وزارت بهداشت نسبت به پرونده سرطان‌زا بودن پارازیت

وی در مورد اینکه اخباری مبنی بر بسته شدن پرونده سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها منتشر شده، گفت: بررسی‌های لازم را کرده‌ایم، گروهی نسبت به موضوع پارازیت‌ها و اثرات سرطان‌زا بودن آنها مأمور شده‌اند،‌گزارشاتی را هم داده‌اند اما اظهارنظر در مورد مضر بودن مسئله‌ای پیچیده است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: ما بررسی‌هایی انجام دادیم در دنیا هم کارهایی شده نظرات متفاوتی وجود دارد، گزارش سازمان جهانی بهداشت نیز در این زمینه موجود است. آنچه اهمیت دارد این است که اثرات این امواج طولانی‌مدت است و باید فرد در مدت طولانی در معرض این امواج قرار گیرد.

حریرچی ادامه داد: به عنوان مثال در دو، سه دهه پیش برای درمان طاسی سر از اشعه‌های رادیوتراپی استفاده می‌کردند اما اکنون سرطان‌های پوست ناشی از این اقدام بیشتر و اثر مخرب آن پس از این سال‌ها مشخص شده است.

وی گفت: بنابراین اثبات اینکه آیا پارازیت‌ها عامل سرطان هستند باید گروهی در معرض این امواج قرار گیرند و گروهی نباشند و به مدت طولانی وضعیت آنها بررسی و تعقیب شود.

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.