کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقش موثر تغذیه در کودکان مبتلا به اوتیسم

27 تير 1395 ساعت 8:31

یک متخصص تغذیه گفت: رژیم غذایی بدون گلوتن و کازئین، ناراحتی‌های معده و روده را کاهش داده و باعث بهبود در گوارش ،رفتار و تمرکز در کودکان مبطلا به اوتیسم می‌شود.


محمد حسین عزیزی متخصص تغذیه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران گفت: اوتیسم، یک اختلال در رشد است که در سه سال اول زندگی ظاهر می گردد. این بیماری با تاثیر بر روی مغز کودک، رفتارهای اجتماعی و مهارت ارتباط برقرار کردن را مختل می کند. 
 
وی ادامه داد: به نظر می رسد مساله ژنتیک عامل مهمی در بیماری اوتیسم باشد زیرا اختلالات کروموزومی و مشکلات عصبی در کودکان مبتلا به این بیماری  مشاهده می شود.( برای مثال دوقلوها بیشتر دچار این بیماری می شوند تا یک برادر و خواهر.)
 
عزیزی افزود:دیگر علت های این بیماری ( که هنوز به اثبات نرسیده) شامل: رژیم غذایی ، تغییرات مجرای گوارشی ، مسمومیت با جیوه ، عدم استفاده از ویتامین ها و املاح و حساسیت به واکسن است.
 
وی اظهار کرد: کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است نیاز به اسیدهای چرب ضروری بیشتر، مواد مغذی آنتی اکسیدان مثل ویتامین‌های E، C، A و نیز سلنیوم، مکمل های غذایی مثل  روی و کلسیم و رژیم غذایی عاری از جیوه داشته باشد.
 
عزیزی افزود:میوه‌ها و سبزی‌ها منبع خوب ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و آنزیمی  که مسئول سم‌زدایی در بدن است و کودکان اوتیستیک فاقد آن هستند را دارا می باشند. این مواد غذایی بهتر است به صورت خام و تازه مصرف شوند (مانند سالاد و یا تکه‌های خرد شده میوه یا سبزی به عنوان میان‌وعده).
 
وی تاکید کرد:بهتر است قسمت اعظم غذای کودک را انواع گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ تشکیل دهد.
 
وی تصریح کرد: آب به شکل معدنی و تصفیه شده برای جلوگیری از یبوست به مقدار زیاد توصیه می‌شود. همچنین آب همراه با لیمو و عسل بهترین نوشیدنی برای کودکتان است.
 
عزیزی تاکید کرد:سطوح خونی اسیدهای چرب امگا-3 در بچه‌های اوتیستیک پایین‌تر از دیگر کودکان است، اسیدهای چرب امگا-3 در ماهی و روغن آن یافت می‌شوند و ریسک بیماری‌های عصبی- روانی را در بزرگسالان کاهش می‌دهند
 
 وی اذعان داشت: کودکان مبتلا به اوتیسم دچار یبوست و مشکلات گوارشی می شوند، رژیم غذایی بدون گلوتن و کازئین(مثل گندم)، ناراحتی‌های معدی روده‌ای را کاهش می‌دهد و باعث بهبود در گوارش و بهبود در رفتار و تمرکز کودک می‌شود، چرا که این کودکان غالباً دارای ناراحتی‌های گوارشی بوده و در اکثر موارد از مشکلاتی چون یبوست، نفخ کردن و برگشت غذا رنج می‌برند و بدرفتاری کودک تنها راه انتقال ناراحتی‌های او است.
 
 
 
 


کد مطلب: 37658

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37658/نقش-موثر-تغذیه-کودکان-مبتلا-اوتیسم

میگنا
  https://www.migna.ir