جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۸
کد مطلب: 37730
۵
۹

تحلیل روان شناسانه زندگی زنی که به دلیل ابتلا به سرطان برای خودش هوو آورد

تحلیل روان شناسانه زندگی زنی که به دلیل ابتلا به سرطان برای خودش هوو آورد
اما حالا سرنوشت پای این زن و شوهرش را به دادگاه خانواده باز کرده است.


پیشنهاد ازدواج دوم به شوهرم دادم
ریحانه که آرام و قرار ندارد، اشک می ریزد تا این که منشی دادگاه خانواده، آن ها را دعوت به حضور در دادگاه می کند. ریحانه 35 ساله به قاضی می گوید: 14 سال پیش محمد به خواستگاری ام آمد. از آنجا که همکارم بود تا حدودی او را می شناختم؛ جوان برازنده و با شخصیتی که در همان برخوردهای اول با خانواده ام خودش را در دلشان جا کرد و ازدواج کردیم. با به دنیا آمدن دختر و پسرمان خوشبختی‌مان تکمیل شده بود تا این که در حدود سه سال پیش دچار یک بیماری شدم و پزشک معالجم پس از چند آزمایش، اعلام کرد مبتلا به نوعی سرطان هستم و مهلت زیادی برای زندگی ندارم. تا مدتی در خودم فرو رفته بودم و با هیچ فردی حرفی نمی زدم ولی یک روز به خودم آمدم و گفتم باید کاری کنم تا دختر و پسرم و همسرم که همیشه همدم و مونسم بوده اند، پس از مرگم آسیب نبینند. به همین دلیل پیشنهاد ازدواج دوم را به همسرم دادم که ای کاش لال می شدم و هرگز چنین حرفی نمی زدم.


هوویم را خودم پیدا کردم
ریحانه ضمن سرزنش خود، ادامه می دهد: شوهرم راضی نبود اما من هر روز به محمد اصرار می کردم تا در حضور من همسر دومش را انتخاب کند و بین دوست، آشنا و فامیل می گشتم تا زن وفاداری برای همسرم و مادر مهربانی برای بچه هایم پیدا کنم تا این که در یکی از مهمانی ها با همکلاسی ام مهتاب روبه‌رو شدم. از آنجا که مهتاب را به خوبی می شناختم نور امیدی در دلم تابید. او همانی بود که می توانستم خانواده ام را به او بسپارم. مهتاب مدیر یک مدرسه بود و با وجود داشتن خواستگارهای زیاد ازدواج نکرده بود. با مهتاب حرف زدم. باورش نمی شد من او را برای همسرم خواستگاری می کنم و از پیشنهادم به شدت ناراحت شد ولی وقتی حال و روزم را دید فرصت خواست تا درباره اش فکر کند.محمد حرف های ریحانه را قطع می کند و می گوید: وقتی ماجرا را برایم تعریف کرد، همه بدنم یخ کرد. برایم آسان نبود که فکر کنم قرار است او را از دست بدهم و پس از سال ها زندگی مشترک با زن دیگری ازدواج کنم ولی مخالفتم بی فایده بود.این بار ریحانه ادامه می دهد: وقتی جواب مثبت را از هر دویشان گرفتم به تدارک مراسم عقدشان پرداختم و سرانجام با برگزاری مراسم ازدواج همسرم با مهتاب، همه مان در کنار هم زندگی جدیدی را شروع کردیم. گرچه واقعا دیدن محمد در کنار مهتاب برایم راحت نبود ولی خودم خواسته بودم و نمی توانستم زندگی را برای آن ها زهر کنم حتی با بچه هایم صحبت می کردم تا مهتاب را قبول کنند تا این که کم کم رابطه شان با مهتاب خوب شد.


روزی که فهمیدم سرطان ندارم...
ریحانه ادامه می دهد: یک سالی از زندگی مشترک با هوویم گذشت تا این که متوجه شدم او باردار شده است، تحمل این واقعیت خیلی برایم سخت بود. سعی می کردم خودم را با کارهایم سرگرم کنم ولی هزار فکر و خیال در سرم بود تا این که در ادامه آزمایش ها نزد پزشک معالجم رفتم اما او من را به یک پزشک دیگر معرفی کرد. در دلم غوغایی برپا شده بود می خواستم بدانم فاصله ام تا مرگ چقدر است پزشک متخصص پس از انجام چند آزمایش از من خواست نزدش بروم تا خبر مهمی به من بدهد. با بدنی لرزان راهی مطب دکتر شدم و وقتی نتیجه آزمایش را داد انگار گوش هایم نمی شنید و شوکه بودم. دکتر چند بار تکرار کرد و گفت: «شما هیچ بیماری خاصی ندارید و مبتلا به بیماری لاعلاجی نیستید آزمایش های قبلی به اشتباه سرطان را نشان داده است» . با شنیدن حرف های دکتر به جای خوشحالی غمی به دلم نشست.


نه مهتاب را طلاق می دهم نه ریحانه را
این بار مرد رو به رئیس دادگاه می گوید: جناب قاضی از آن پس ریحانه هر روز دعوا و جنجال راه می انداخت و به مهتاب بیچاره طعنه می زد. من هم مجبور شدم به ناچار برای امنیت مهتاب، خانه جداگانه ای فراهم کنم ولی هرگز وجدانم اجازه نمی داد از او جدا شوم، من نه حاضرم مهتاب را طلاق بدهم و نه از ریحانه جدا شوم ولی او هر لحظه ما را تهدید می کند و می گوید اگر مهتاب را طلاق ندهم خودش را می کشد. آقای قاضی شما بگویید چه کنم؟
ریحانه با چهره ای برافروخته در جواب شوهرش می گوید: من طاقت این زندگی را ندارم و نمی توانم آن ها را کنار هم ببینم. من اشتباه کرده ام و تاوانش هر چه باشد می دهم ولی باید بین من و مهتاب یکی را انتخاب کند. اگر می خواهد با مهتاب باشد باید همه حق و حقوق و مهریه ام را بپردازد و طلاقم دهد در غیر این صورت من هم نمی توانم حضور هوو را در زندگی ام تحمل کنم.

ریحانه باید سهمش را در ایجاد مشکلات کنونی بپذیرد
تحلیل روان شناس
سارا هجری؛ روان شناس بالینی- مطالعه این سرگذشت برای هر فردی تامل برانگیز و دردناک است. ما در این مطلب، قصد نداریم درباره درست یا غلط بودن اقدامات و رفتارهای ریحانه و همسرش صحبتی کنیم چون حتما شما هم قبول دارید که تایید یا رد این اقدامات مشکلی از ناراحتی افراد درگیر این ماجرا کم نمی کند؛ سعی ما بر این است تا به این خانواده و خانواده هایی شبیه به آن، کمک کنیم در کنار یکدیگر با مدیریت و درایت، کانون خانواده خود را از آسیب ها و پیامدهای تلخ و جبران ناپذیر طلاق مصون نگه دارند و فرزندانی موفق و شاد تربیت کنند.


تحمل هیجانات منفی در این حد سخت است
قطعا برای یک زن پذیرش این شرایط بسیار سخت است (خصوصا این که ریحانه خود در به وجود آوردن این شرایط سهم مهمی داشته است) اما دیگر این اتفاق افتاده است. این که وی بخواهد دایم درگیر این شرایط شود صرفا خودش آسیب روحی جدی می بیند. از طرفی نیز طلاق راه حل مناسبی نیست خصوصا با داشتن فرزند. ریحانه هیجانات منفی شدیدی را تجربه می کند و معمولا انسان کوتاه ترین راه را برای خلاصی و رهایی از هیجانات منفی انتخاب می کند که فرار و به عبارتی جدایی اولین گزینه ای است که افراد در این موقعیت بر می گزینند. مهم ترین توصیه به ریحانه این است- به دلیل تالمات روحی شدیدی که در حال تجربه آن هاست با یک روانشناس متخصص صحبت کند. ریحانه باید هیجانات منفی خود را در محیط امن و فضای مشاوره برون ریزی و تخلیه کند نه در حضور فرزندان و همسر خود که این سبک رفتاری به رابطه وی و همسرش و از طرفی به سلامت روحی فرزندانش خسارات جبران ناپذیری خواهد زد. صحبت با مشاور علاوه بر این که به او کمک می کند این دوره بحرانی را با درد و رنج کمتری بگذراند، می تواند طی فرآیند مشاوره به دلایل رفتار خود پی ببرد که چرا زمانی که خود در قید حیات است، شوهرش را مجبور به ازدواج مجدد می کند و از طرفی اکنون وی را مجبور به جدایی از همسر دیگرش. واقعیت این است که در این مجال ما قصد تحلیل روانشناختی علت رفتارهای ریحانه را نداریم اما یکی از مسائلی که به نظر می رسد بهتر است به شناخت بیشتری از خود در این زمینه برسد، مبحث کنترل گری و مداخله در انتخاب همسر بعدی شوهرش، حتی بعد از مرگ خودش است. ریحانه باید به این موضوع دقت کند اگر همسرش خود اقدام به ازدواج مجدد داشت بدون این که نظر وی را جویا شود یا اصرار به آن داشت شاید خواسته ها و رفتارهای ریحانه امری عادی می بود اما شرایط وی متفاوت است. توصیه می شود سهم خود را در ایجاد مسائل و مشکلات کنونی بپذیرد و برای حل مشکلات با کمترین آسیب و هزینه روحی و روانی برای کل خانواده اقدام کند.


شوهر ریحانه باید او را درک کند
نقش همسر ریحانه در مدیریت شرایط ایجاد شده بسیار مهم و تاثیر گذار است. او باید توجه کند که در مدتی که این ازدواج دوم انجام گرفته و ماه ها بعد از آن با این که ریحانه شرایط ازدواج وی را فراهم کرده، فشار شدید روحی را تجربه کرده و هم اکنون بعد از بازیابی سلامتی این واکنش های شدید پرخاشگرانه و خصمانه امری طبیعی است. پس در مرحله اول سعی کند همسرش را درک کند و وی را مطمئن کند که به ریحانه و فرزندانش عشق می ورزد. باید جایگاه همسر اولش را با توجه به تمامی سختی ها و مشکلاتی که طی سال ها با یکدیگر به دوش کشیده و در صدد ساختن زندگی مشترک بوده اند به وی گوشزد کند و او را قانع کند که نقش اصلی و سکاندار زندگی زناشویی ریحانه است. باید کمک کند عزت نفس خدشه دارشده همسرش ترمیم شود و وقت بیشتری با وی صرف کند تا ریحانه احساس تنهایی کمتری داشته باشد.


مهتاب هم باید جایگاه ریحانه را بشناسد
مهتاب نیز در این ماجرا آسیب دیده است. با توجه به این که وی با اصرار و تلاش های ریحانه راضی به ازدواج شده است و هم اکنون نیز منتظر به دنیا آمدن فرزندش است، توصیه می شود جایگاه ریحانه را بپذیرد و وی را درک کند. ریحانه هم اکنون اعتماد به نفس خود را از دست داده و احساس می کند جایگاهی برای همسرش ندارد و بخش زیادی از این رفتارها به امید به دست آوردن عزت نفس خدشه دار شده اش است. مهتاب نیز باید ریحانه را متوجه این موضوع کند که قصد تصاحب همسرش را ندارد و با توجه به این که فرزندی در راه دارد پیامدهای طلاق برای وی و فرزندش نیز زیانبار است.
متاسفانه ممکن است این تصور در ذهن برخی خوانندگان ایجاد شود که ما در این مطلب قصد داشتیم مسئله چند همسری را ترویج دهیم یا تشویق کنیم، در حالی که سعی بر این است که مشکل این مخاطب را بررسی کنیم و راه حل هایی مناسب به این گونه خانم ها ارائه دهیم تا بتوانند بهتر از گذشته، زندگی مشترک خود را حفظ کنند و از آسیب ها و پیامدهای تلخ طلاق و یا زندگی مشترک مملو از آسیب های روحی و روانی جلوگیری شود.


خراسان

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مریم غفار
Iran, Islamic Republic of
نگرانی و علاقه ی این خانم قابل درک بوده . میخواسته بچه هاش زیر دست هر نامادری نیفتند وشوهرش هم عذاب زیادی نکشه .
فقط این خانم اینجا را اشتباه کرده که اگر شوهرش یکبار زن مناسبی را انتخاب کرده بود بازهم میتونسته بعد از مرگ ایشان یکی دیگه را انتخاب کنه و نیازی به مداخله نبوده . به خصوص اینکه همیشه تحت هر شرایطی زن حسادت ها و حساسیت هایی روی شوهرش داره و نمیتونه ببینه اون با یکی دیگه است .
مگه چون قرار بوده از دنیا بره باید با درد بیشتری از دنیا می رفته ؟ او هم حق داشته روزهای آخر عمرش در آرامش باشه .اکر این حق را برای خودش قائل میشد چنین اتفاقاتی نمی افتاد .
دیگه بماند که اشتباه گرده بود و مرگی هم در کار نبوده .
الان هم فقط میشه از این ماجرا کسب تجربه کرد و در عین حال دعا کرد که این اتفاق در زندگی این خانواده یکروزی نتایج خوبی به بار بیاره . فعلا باید سازگار باشند و صبوری کنند .
اتنا
Romania
من هم با نظر شما موافقم
نگار
Romania
این اتفاق در زندگی این خانواده یکروزی نتایج خوبی به بار بیاره
میتونم سوال کنم از کدوم نتیجه خوب صحبت می کنید زندگی ریحانه بر باد رفت نتایج خوبش برای من عجیبه میشه توضیح بدید
مژگان
Romania
واقعا از شنیدنش ناراحت شدم
آخه ریحانه جان چرا وقتی فهمید که قراره دیگه نباشه انقدر خودشو آزار داد حتی فکر داشتن هوو آدمو مریض میکنه اونم لاعلاج چه برسه که خودت هم باعثش بشی
فکر کنم ریحانه یا هر مادر دیگه ای نتونه همچین چیزی رو تحمل کنه پس محمد بخاطر بچه هاش که قطعا تو این یک ساله واقعا از نظر روحی ضربه خوردن باید ریحانه رو درک کنه و البته بین این دو همسرش یکی رو انتخاب کنه
باید واقع بین بود کنار اومدن دوتا مادر با یک شوهر بسار سخته مخصوصا که مشکلات روحی بسیاری هم به ریحانه و بچه ها وارد شده پس انتظار گذشت و صبوری ازش واقعا بیجاست
افسانه
Romania
ببخشید ولی برای این روانشناس که خانم سارا هجری هستند متاسف شدم که همچین راه حلی میدن و میگن به خاطر بچه ها ریحانه تحمل کند
ریحانه باید سهمش را در ایجاد مشکلات کنونی بپذیرد این برداشت که ریحانه سهم خودش را قبول ندارد درست نیست اگر داستان را از اول تا آخر بخونید کاملا ریحانه توضیح داد و صادقانه همه چی را گفت و حتی علیه مهتاب حرف زشتی نزد و تعریف اخلاق و اینکه خواستگار زیادی داشت و از درخواستم ناراحت شد و همه اینها را هم گفت و اشاره هم کرد که خودش اصرار کردپس همه چی را و سهم خودش را پذیرفت ولی میگه اشتباه کردم و تاوانش را هم میدم که درستش هم همینه اصلا نباید این تاوان به اندازه زجر تا آخر عمر باشه همین که زندگی خوبش را متاسفانه واقعا متاسفانه از دست داد خودش تاوان بزرگی هست دیگه اینکه توقع باشه که ایشان همیشه تحمل کند و مهتاب در زندگیش باشه به خدا بی انصافی محض هست ایکاش سارا هجری یک لحظه هم خودش جای ریحانه بذاره ببیند می تونه دوام بیاره اصلا این اتقاق کاملا معلومه که باید یکی کنار برود یعنی چی که محمد جایگاه ریحانه را حفظ کند و به او عشق بورزد و مهتاب هم جایگاه ریحانه را بپذیرد این نشدنیه مهتاب با یک هوو موقتی وارد این زندگی شد حتما مهتاب هم ریحانه را نمی پذیرد و براش جایگاهی قائل نیست محمد هم کاملا نشون داد که به مهتاب هم علاقه مند هست و دلبسته او شده پس دیگه هیچ چیزی مثل سابق نمیشه بچه به دنیا بیاد محمد خود به خود غرق زندگی دوم خواهد شد ریحانه اگر تحمل داشت که به دادگاه نمی رفت البته خودش اشتباه کرد و زندگیش را هم از دست داد دیگه قرار نیست که تا ابد مهتاب جلو چشاش باشه خودش هم گفت اگر مهتاب طلاق نمیدی من را طلاق بده پس سهم خودش را قبول داره و غیر منطقی هم حرف نمیزنه واقعا این تحلیل روانشناس جالب نبود طلاق گاهی تنها راه حل موجود هست من زمانیکه تیرماه این داستان را خوندم داغون شدم چون خیلی احساساتی هستم و بیشتر از مهتاب عصبانی شدم که چرا قبول کرد حالا هم از سارا هجری دلخورم که چرا اینقدر ساده با این موضوع برخورد کرده درسته ریحانه ساده دل تشریف داشت دیگه قرار نیست همه ازش توقعات آنچنانی داشته باشند
Iran, Islamic Republic of
من فقط دلم میخاست ریحانه را ببینم وابتدا یه دل سیر با هاش گریه کنم وبعد ازش عشق به زندگی وخانواده رو یاد بگیرم به نظرم ریحانه مدیریت
بینظیری طی یک ساله گذشته داشته ونه با جسمش که با روح لطیفش این حانواده رو به جلو پیش برده هر چند که مهتاب هم در فداکاری بی همتا بوده
اگر ریحانه عزیز اینو میخونه میخام بهش بگم که عزیزم اطمینان داشته باش که ای کار تو در نهایت نتیجه مثبتش رو نشون میده حالا نه خیلی زود ولی
قطعا خدا یه جور نظری به دل ریحانه میکنه که ریحانه به ارامشی که میخاست بعد از مرگ برسه زمان زنده بودن وحتی شاید در گستره بسیار وسیعتری بهش دست پیدا کنه ولی مهتاب هم حتما دل مهربونی داره که خاسته دوستشو حتی برای مدت زمان کوتاه اسوده خاطر کنه وارامش بهش بده فکر میکنم
این دوتا خانم اگه با هم بشینن وبا توجه به واقعیاته پیش اومده با هم صحبت کنن به نتایج خوبی برسن از خدا برای این خانواده ارامش طلب میکنم
Germany
ریحانه جان سلام اگر این کامنت رو خوندی تورو خدا یه خبری از سلانتیه خودت بده من خیلییییی نگران تو وخانواده ت هستم روزی نیس که سر نماز نورو دعا نکنم واز خدا برای تو وخانواده ت به خداوندیه خدااا فقط ارامش وارامش وارامش خاستم من هر روز سایت میگنارو چک میکنم تا خبری از تو ببینم منتظرت هستم
Iran, Islamic Republic of
سلام در رابطه با ریحانه بلاخره ایشون در کنار همسرشان محمد و فرزنداشون موندن؟مهتاب و فرزندش چیشدن؟
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام سرنوشت ریحانه و مهتاب چیشد ؟ خب خدایی اگ‌میخای با انصاف برخورد کنیم محمد زمانی ک فهمید ریحانه بیماره براش آسون نبود فکر کنه قراره ریحانه رو از دست بده الان هم خوشحاله ریحانه سالمه و پیش خودش هستش بعد اینکه ک محمد برای عشق و عاشقی با مهتاب زندگی نکرد وقتی خودشون میدونن مهتاب مهربونه و مظلومه محمد هم به این موضوع فک می‌کنه اگر طلاق بده مهتاب رو آینده ی سختی برای مهتابه تو جامعه ی ما همه میدونیم پشت سر زن مطلقه و بیوه هزارتا حرفه حالا چه برسه مهتاب زن دوم بود اگ طلاق بگیره دوست و آشنا و فامیل با نیش زبون زندگی رو به کام مهتاب تلخ میکنن یا مردای ک ذهن کثیفی دارن راجب مهتاب فکر بد میکنن محمد به این چیزا فک می‌کنه میگه هرگز وجدانم اجازه نمیده زن بیگناه رو طلاق بدم اوارهش کنم خب خانواده مهتاب هم اعتراض میکنن محمد میگه نمیتونم چشم رو به مهربونیت مهتاب ببندم منظورش اینکه زن مهربونیت مثل مهتاب برای پیامد های طلاق زود پشتش خم میشه محمد هم می‌دونه ک میگه نه از ریحانه جدا میشم ک عشقشه سالهاست و حتی بعد بیماریشم عاشقانه خوب و خوش بودن ریحانه رو پیش خودش نگه می‌داره و پیش محمد هستش و هم برای خراب نکردن و آواره نکردن مهتاب و بچه ی طلاق نبودن بچه ی مهتاب نه از مهتاب جدا میشم باید همه چیو در نظر گرفت مطمعنم اگ محمد مهتاب رو طلاق بده هم محمد و هم ریحانه عذاب وجدان میگیرن خودشون میدونن مهتاب زن مظلوم و مهربونیه آه میگیرتشون بعد اینکه شما دوستان فک کنم فیلم های جنایی یا رمان های جنایی زیاد می‌بینید و میخونید ک اون حرفارو میزنید مگه تو زندگیشون بودید انجوری نظر میدید بازم میگم این مطلب اغراق شدهس
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!