کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس ایران

4 مرداد 1395 ساعت 17:18

شرایط ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس ایران برای سال تحصیلی ۹۶ـ۱۳۹۵ اعلام شد.


شاهین نوش‌آبادی معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس ایران آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

وی در خصوص هزینه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی افزود: دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال 96-95 همچون دانش‌آموزان ایرانی در مدارس ثبت‌نام می‌شوند و هزینه‌هایی مانند کتاب و بیمه و هزینه رایج دیگر را پرداخت می‌کنند ضمن اینکه مانند دانش‌آموزان ایرانی آماده خواهند بود تا بر اساس مصوبه انجمن اولیا و مربیان هر مدرسه، کمک‌های خود را به مدرسه پرداخت کنند.

*** شیوه‌نامه ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس ایران

در راستای اجرای سیاست‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران، شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس رسمی سطح کشور برای سال تحصیلی 96ـ95 به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

بر اساس مصوبه شماره 13897.ت52163هـ مورخ 8 اردیبهشت 1395 هیأت وزیران در خصوص آیین‌نامه نحوه آموزش اتباع خارجی، شرایط ثبت‌نام به این شرح است:

ماده یک ـ مدارک معتبر برای ثبت‌نام اتباع خارجی در مدارس وزارت آموزش و پرورش صرفاً شامل یکی از موارد زیر است:

1ـ گذرنامه که دارای پروانه اقامت باشد.

2ـ گذرنامه دارای روادید معتبر با اعتبار 6 ماه (طرح خانواری با هر میزان اعتبار مشمول این طرح است).

3ـ دفتر اقامت معتبر صادره از ناجا

4ـ دفترچه پناهندگی معتبر صادره از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

5ـ کارت هویت ویژه اتباع خارجی

6ـ برگ تردد خروجی مدت‌دار (کارت آمایش 10)

7ـ کارت ویژه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی (معرفی‌نامه حمایت تحصیلی)

***الف: ثبت‌نام دانش‌آموزان دارای مدارک هویتی و اقامتی معتبر

دانش‌آموزان دارای مدارک معتبر فوق می‌توانند به مدارس رسمی (دولتی و غیردولتی) مراجعه کرده و با توجه به شرایط ذیل، اقدام به ثبت‌نام و ادامه تحصیل نمایند.

تذکر یک: پس از رؤیت تصویر مدارک اقامتی و مطابقت با اصل و درج عبارت «تطبیق شد» و قید تاریخ و امضاء توسط مدیر واحد آموزشی در پرونده تحصیلی دانش‌آموز بایگانی شده و اصل آن به ولی دانش‌آموز مسترد می‌شود.

تذکر دوم: ولی دانش‌آموز مکلف است در طول سال تحصیلی و قبل از انقضای مهلت اقامت، نسبت به تمدید مدارک هویتی و اقامتی خود و اعضای خانواده‌اش اقدام و بلافاصله نسبت به ارائه تصویر مصدق آن به واحد آموزشی اقدام نماید، لذا این امر توسط مدیر مدرسه باید به اولیای دانش‌آموزان ابلاغ و پیگیری شود.

تذکر سوم: در صورت تمدید اعتبار و یا اعلام انقضای مدارک شناسایی پناهندگان و آوارگان از سوی اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، مراتب رأساً توسط مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به اداره‌کل آموزش و پرورش استان‌ها اعلام خواهد شد.

تذکر چهارم: در صورت نیاز و وجود ابهام، ارائه گواهی تأیید اصالت و اعتبار گذرنامه و دفترچه پناهندگی و دفترچه اقامت از سوی پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی و دوایر تابعه آن در فرماندهی انتظامی استان‌ها توسط اولیاء دانش‌آموز که به صورت محرمانه ارائه می‌شود، الزامی است.

تذکر پنجم: مدارک هویتی و اقامتی هر فرد (بجز دفترچه اقامت) در محدوده همان استان یا شهرستان محل صدور معتبر بوده و دارندگان آن صرفاً مجاز به ثبت‌نام در همان محدوده هستند. موارد استثنا توسط ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و ناجا اعلام می‌شود.

ماده 2ـ ثبت‌نام دانش‌آموزان موضوع این آیین‌نامه در مقاطع تحصیلی تا سطح دیپلم در مدارس دولتی همانند دانش‌آموزان ایرانی است.

تبصره یک ـ تحصیل فرزندان ایثارگران اتباع خارجی در مدارس شاهد و مدارس ایثارگران با رعایت ضوابط و شرایط ورود به این مدارس بلامانع است.

تبصره دوم ـ تحصیل داوطلبانه پناهندگان در مدارس غیردولتی مطابق دستورالعمل ابلاغی از سوی معاونت مربوطه در خصوص این مدارس خواهد بود.

تبصره سوم ـ در مورد اخذ کمک‌های مردمی از اتباع خارجی نیز همانند دانش‌آموزان ایرانی عمل می‌شود.

*** ب: ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی دارندگان مدارک اقامتی نامعتبر (تاریخ گذشته) و فاقدین مدارک اقامتی (اتباع خارجی ساکن در استان‌ها و مناطق غیرممنوعه)

دانش‌آموزانی که دارای مدارک هویتی و اقامتی نامعتبر و یا فاقد هرگونه مدارک هویتی و اقامتی معتبر هستند، فقط از طریق کارت ویژه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی که از سوی اداره‌کل امور اتباع خارجی وزارت کشور صادر می‌گردد، می‌توانند در مدارس رسمی ثبت‌نام و ادامه تحصیل دهند.

تبصره ـ کارت ویژه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی شامل مشخصات فردی اظهارشده از طرف ولی دانش‌آموز و شناسه اختصاصی و عکس دانش‌آموز و ولی وی است.

به منظور ساماندهی ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی غیرمجاز و ثبت‌نام قطعی از افراد مذکور، انجام مراحل ذیل الزامی است:

1ـ مراجعه متقاضی به دفاتر تعیین‌شده از سوی اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور جهت اخذ برگه معرفی‌نامه سنجش سلامت و ایمن‌سازی به صورت سیستمی و فیزیکی.

2ـ مراجعه متقاضی به ستاد مراکز بهداشت شهرستان مربوطه جهت معرفی به مرکز بهداشتی درمانی تعیین‌شده به منظور انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون و مراجعه هم‌زمان متقاضیان در دوره ابتدایی به مدارس ابتدایی و در دوره متوسطه به ادارات آموزش و پرورش جهت تعیین پایه تحصیلی.

3ـ نتیجه سنجش سلامت و ایمن‌سازی گروه سنی 6 تا 18 سال اتباع خارجی جدیدالورود به مدارس توسط مرکز بهداشت شهرستان به دفاتر تعیین شده از سوی اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اعلام و از طریق دفاتر مذکور به صورت سیستم رایانه‌ای (سناد) و معرفی‌نامه فیزیکی به مدارس و آموزش و پرورش صورت می‌پذیرد.

تذکر مهم: برگه فیزیکی نتیجه سنجش سلامت و ایمن‌سازی صادرشده صرفاً جهت معرفی است و تأییدیه سلامت فقط از طریق سیستم رایانه‌ای قابل استناد است. (پس از اخذ تأییدیه سلامت از طریق سیستم رایانه‌های سناد و تعیین پایه تحصیلی، نسبت به ثبت‌نام اقدام می‌شود).

تبصره ـ دانش‌آموزانی که دارای مدارک اقامتی نامعتبر مانند کارت آمایش و گذرنامه تاریخ گذشته هستند و قبلاً دارای سابقه آموزشی در مدارس رسمی بوده‌اند اما به دلایلی موفق به تمدید مدارک خود نشده‌اند، نیاز به تأیید پایه تحصیلی نداشته ولی جهت اخذ کارت ویژه حمایت تحصیلی و شناسه اختصاصی، باید به دفاتر تعیین شده از سوی اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور مراجعه و بعد از آن برای ثبت‌نام و ادامه تحصیل به مدارس خود مراجعه کنند.

4ـ ثبت‌نام موقت در سامانه سناد و تعیین پایه تحصیلی

تمام دارندگان (کارت ویژه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی) با شناسه اختصاصی متقاضی ثبت‌نام در پایه‌های دوره‌ ابتدایی جهت ثبت‌نام موقت به نزدیک‌ترین دبستان محل سکونت خود مراجعه کنند.

مدیران مدارس ابتدایی برای تعیین پایه تحصیلی دانش‌آموزان باید مطابق با مفاد ماده 43 آیین‌نامه اجرایی مدارس اقدام کنند.

تمام دارندگان «کارت ویژه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی» با شناسه اختصاصی متقاضی ثبت‌نام و ادامه تحصیل در پایه‌های مختلف دوره‌های متوسطه اول و دوم باید به اداره آموزش و پرورش منطقه محل سکونت خود مراجعه کنند.

ادارات آموزش و پرورش باید برای تعیین پایه تحصیلی متقضایان دوره اول متوسطه مطابق مفاد ماده 43 آیین‌نامه اجرایی مدارس و برای تعیین پایه تحصیلی متقاضیان دوره دوم متوسطه، مطابق مفاد ماده 70 آیین‌نامه آموزشی دوره متوسطه روزانه عمل کرده و پس از تعیین پایه تحصیلی نسبت به صدور معرفی‌نامه به مدارس مربوطه اقدام کنند.

ضروری است، قوانین مرتبط با رعایت شرایط سنی در تمام دوره‌های تحصیلی مدنظر قرار گیرد و چنانچه در مورد سن خوداظهاری و ظاهر فرد تردیدی وجود دارد، مدیر مدرسه باید دانش‌آموز را جهت تعیین قطعی سن به مرکز بهداشتی تأییدکننده سلامت دانش‌آموز معرفی کند تا در کمیسیون مربوطه و یا پزشکی قانونی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به مدرسه اعلام شود. نتیجه اعلام شده ملاک عمل بوده و در پرونده دانش‌آموز ضبط می‌شود.

5ـ ثبت‌نام قطعی در مدارس

پس از انجام مراحل فوق (اعلام تأییدیه گواهی سلامت بهداشتی از اداره‌کل امور اتباع خارجی وزارت کشور در سیستم سناد و تعیین پایه تحصیلی) مدارس می‌توانند حداکثر تا تاریخ 31 شهریورماه 1395 نسبت به ثبت‌نام قطعی اقدام کنند. 

پس از رؤیت و تطبیق «کارت ویژه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی» توسط مدیر واحد آموزشی، اصل آن کارت عیناً در پرونده تحصیلی دانش‌آموز بایگانی می‌شود.

*** ج: ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در هنرستان‌های شاخه فنی و حرفه‌ای، کاردانش و مدارس رسمی با رعایت موارد ذیل بلامانع است

1ـ ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش با رعایت سهمیه در رشته‌های زیر مجاز است:

الف) پذیرش 20 درصدی از ظرفیت هر ناحیه/ شهرستان‌/منطقه فقط در شاخه فنی و حرفه‌ای شامل رشته‌های پویانمایی (انیمیشن)، سینما، موسیقی (نوازندگی ساز ایرانی)، موسیقی (نوازندگی ساز جهانی)، نمایش و نقاشی و در شاخه کاردانش شامل هتلداری، نقاشی ایران، صحافی و جلدسازی، نوازندگی ساز ایرانی، نوازندگی ساز جهانی، آواز ایرانی و آواز جهانی است.

ب) پذیرش 5 درصدی از ظرفیت‌ هر ناحیه/شهرستان/ منطقه، فقط در رشته‌های شاخه‌ فنی و حرفه‌ای شامل امور دامی، امور زراعی، امور باغی، تربیت بدنی، صنایع دستی، طراحی و دوخت، معدن، نساجی، چاپ و گرافیک و شاخه کاردانش شامل کشت و کار مکانیزه، فرآوری آبزیان، تولید فرآورده‌های گوشتی، تولید نهال و جنگل‌کاری، گره چینی چوب، سفالگری، هنر فرش، مدیریت آشپزی و قنادی، پرورش و تولیدات زنبور عسل و کرم ابریشم، مدیریت و برنامه‌ریزی امور خانواده، سراجی (کیف)، سراجی (دوزنده کفش)، خیاطی(لباس شب و عروس، دوخت‌های تزئینی، لباس محلی، مردانه و زنانه) است.

* در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در درون یک مدرسه هیچ تفاوتی نباید رؤیت شود

در تمام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی درون مدرسه اعم از برگزاری اردوها و مسابقات و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی و اجرای دوره‌های آموزش خانواده، دانش‌آموزان اتباع خارجی با دانش‌آموزان ایرانی دارای شرایطی یکسان و مساوی بوده و تأکید می‌شود در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در درون یک مدرسه هیچ تفاوتی به لحاظ امور آموزشی و تربیتی، اجتماعی و فرهنگی نباید رؤیت شود.

فعالیت مدارس خودگردان افغانستانی فاقد وجاهت قانونی بوده و مدارک تحصیلی صادرشده از سوی این قبیل مدارس برای ادامه تحصیل معتبر نیست.

مناطق و مدارس در امر ثبت‌نام و ساماندهی دانش آموزان اتباع خارجی فقط به مفاد شیوه‌نامه عمل کرده و از پذیرش مکاتبات و دستورالعمل‌ها و معرفی‌نامه‌ها از هر سازمان و اداره اکیداً خودداری کنند.

شرکت تمام دانش‌آموزان اتباع خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران در مسابقات رسمی فرهنگی و ورزشی و مسابقات علمی المپیادها اعم از داخلی و بین‌المللی منوط به نظر و تصویب وزارت آموزش و پرورش است.

ثبت‌نام آن دسته از کودکان اتباع خارجی که دارای مدارک قانونی هستند، در دوره پیش‌دبستانی با درنظر گرفتن ظرفیت فضای آموزشی و نیروی انسانی، برابر ضوابط آموزشی بلامانع است.

برای تأیید صدور مدارک تحصیلی برای دانش‌آموزانی که قصد خروج از کشور را دارند، مدارک تحصیلی پس از تأیید توسط واحد آموزشی، اداره آموزش و پرورش منطقه مربوطه و پس از تأیید توسط اداره کل آموزش و پرورش استان، به نمایندگی‌های وزارت امور خارجه مستقر در استان‌ها و با اداره سجلّات وزارت امور خارجه به منظور تأییدیه نهایی مراجعه کنند.


کد مطلب: 37761

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37761/جزئیات-ثبت-نام-ادامه-تحصیل-دانش-آموزان-اتباع-خارجی-مدارس-ایران

میگنا
  https://www.migna.ir