سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۳
کد مطلب: 37903
۰

ارتباط برخی خصوصیات مردان با حجم ماده خاکستری مغز

ارتباط برخی خصوصیات مردان با حجم ماده خاکستری مغز
به گزارش پایگاه اینترنتی دویچه وله، به تازگی گروه پژوهشی دانشگاه هاینریش هاینه زیرنظر پروفسور زیمون آی هوف، پس از بررسی دقیق بخش های گوناگون مغز 182 زن و 182 مرد با دستگاه مخصوص، به این نتیجه رسیده است که میزان این ماده در ناحیه های مختلف مغز در ایجاد خصوصیاتی مانند برون گرایی، احساس مسئولیت و ثبات در مردان تاثیر تعیین کننده ای دارد اما این ویژگی در مورد زنان صادق نیست.
ماده خاکستری یکی از بخش های سیستم عصبی مرکزی در مغز است که از جسم نورون ها، Neuropil، آکسون های غیر میلینه، سلول های گلیال و مویرگ ها تشکیل شده است.

** تاثیر تعیین کننده هورمون های جنسی

به گفته آی هوف، هورمون های جنسی و تاثیرات آنها در مغز از عوامل اصلی ایجاد تفاوت در مردان و زنان است؛ از آنجایی که میزان هورمون های جنسی در زنان در دوره قاعدگی آنان تغییر می کند، احتمالا میزان ماده خاکستری تاثیری بر شخصیت زنان مورد آزمایش برجای نگذاشته است در حالی که این تاثیر در مردان که میزان ترشح هورمون جنسی مردانه برای مدت زمان طولانی ثابت می ماند، چشم گیر و قابل پی گیری است.
وی همچنین در رابطه با چگونگی شکل گیری خصوصیات فردی در زنان می گوید: تصور می کنیم که ویژگی های شخصیتی زنان نه از میزان ماده خاکستری سیستم عصبی مرکزی بلکه بیشتر در نتیجه تاثیر متقابل کارکردهای ناحیه های گوناگون مغز بر یکد یگر شکل می گیرد.

** توانایی های قابل بررسی
مغز از دو نیمکره چپ و راست تشکیل شده که هر یک دارای لایه بیرونی از جنس ماده خاکستری (قشر مغز) و لایه درونی به نام ماده سفید است؛ از آنجا که در هر یک از این ناحیه ها مراکز بینایی، درک و دریافت و حافظه و کنترل نبض جای گرفته، احتمالا مردان که حجم ماده خاکستری آنان بزرگ تر است، از توانایی های بیشتری در این بخش ها برخوردارند.
با این حال آی هوف تاکید می کند که این نتیجه گیری قطعی نیست و باید یک بار دیگر مورد پژوهش قرار گیرد.
این تحقیق علمی با هدف بررسی تفاوت های میان زنان و مردان در رابطه با تاثیر متقابل ناحیه های مختلف مغز بر یکدیگر در چارچوب شکل گیری شخصیت هر یک از آنان صورت گرفته است.
به گفته رئیس این گروه پژوهشی، نتایج این آزمایشات در آینده در رابطه با درمان بیماری های روانی که اغلب مردان یا زنان به آنها دچار می شوند، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند