جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۹
کد مطلب: 37993
۰
۱
از سرگردانی علاقه‌مندان به مهندسی IT تا اقدام ناگهانی مسئولان

حذف بی محابای برخی رشته‌های دانشگاهی

یکی از اصول مهم ساخت و حرکت به سمت آینده‌ای روشن، برنامه ریزی دقیق است و این امر مهم به ویژه برای نوجوانان و جوانانی که سرلوحه سرنوشت خویش را تحصیلات عالیه قرار داده‌اند، بسیار ضروری به نظر می رسد.
 
البته به شرط آن که پیش زمینه ای روشن در آموزش عالی یک کشور وجود داشته باشد و با اندک سلیقه ای دستخوش تغییر و تحول اساسی نشود چرا که در این صورت قشر عظیمی از سازندگان آینده این مرز و بوم را مستاصل، بی انگیزه، ناامید و موفقیت های شغلی و اجتماعی را بدون پیش زمینه تحصیلات عالی غیرممکن می‌کند.
 
علی‌رغم برگزاری سالانه کنکور و تعدد رشته های غیر ضروری و ضروری این نگرانی و دلهره گاهی برای داوطلبان وجود دارد که آیا رشته های منتخب‌شان سال آینده مورد استفاده قرار می گیرد یا اینکه در صورت فارغ التحصیلی بازار کاری برای آنها وجود نخواهد داشت؟ چرا که تجربه نشان می دهد هر ساله برخی رشته ها از رونق افتاده و برخی دیگر خودنمایی می‌کنند یا دانشگاهها با بررسی و بازنگری رشته های خود، تعداد پذیرش آنها را تغییر می‌دهند.
 
از سرگردانی علاقه‌مندان به مهندسی IT تا اقدام ناگهانی مسئولان/حذف بی مهابای برخی رشته‌های دانشگاهی
 
کنکور سراسری امسال با تمام سختی و دلهره خود به پایان رسید و حال زمان انتخاب رشته است اما متاسفانه برخی از داوطلبان که سالها برای یکسری رشته خاص تلاش کردند با موردی عجیب و ناخواسته روبه رو شدند آن هم حذف برخی از رشته های تحصیلی از لیست پذیرش دانشگاههای دولتی؛ مانند رشته مهندسی فناوری اطلاعات که جز در دانشگاههای پیام نور و موسسات غیر انتفاعی به چشم نمی‌خورد.
 
رشته هایی که یکباره به چشم آمدند
ورود IT به مجموعه رشته‌های دانشگاهی به سالهای اوج گرفتن مباحث فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ( حدود سال 1380) در ایران بر می گردد که در راستای ایجاد تغییرات بنیادین، منطقی و دستیابی به نیروهای متخصص و کارآمد، بصورت متمرکز و غیرمتمرکز در مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاههای کشور ارائه می‌شد.
 
همچنین رشته مهندسی فناوری اطلاعات نیز در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد تایید وزارت علوم قرار گرفته و هرساله متقاضیان زیادی را به خود جلب می‌کند.
 
البته باید گفت که نباید دو رشته مهندسی فناوری اطلاعات (به چگونگی سازماندهی و ساماندهی داده‌ها می‌پردازد) و رشته مدیریت فناوری اطلاعات (به چگونگی تدوین سیستم و استفاده از داده‌ها می‌پردازد) را یکسان دانست چرا که هرکدام از این رشته‌ها دارای گرایش‌های ویژه خود هستند بعنوان مثال مهندسی فناوری اطلاعات شامل تجارت الکترونیکی، سیستم‌های چندرسانه‌ای، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی و.. و گرایش‌های رشته مدیریت فناوری اطلاعات مدیریت منابع اطلاعاتی، سیستم‌های ، اطلاعات پیشرفته و نظام کیفیت فراگیر است.
 
رشته فناوری اطلاعات ماهیتی میان رشته‌ای دارد یعنی از تلفیق رشته هایی مثل مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک، و مهندسی کامپیوتر به ویژه نرم افزار به وجود آمده است.
 
بازار کار IT هر روز داغ تر از دیروز
یکی از مهمترین عوامل جذب نیرو در بازار کار توجه به نیازهای جامعه هنگام تربیت دانش آموختگان است. رشته مهندسی فناوری اطلاعات به دلیل فرصتهای شغلی فراوان در ایران و دنیا از جمله رشته های پرمتقاضی به شمار می رود.
 
از آنجاکه دنیای امروز دنیای پیشرفت است و به سمت زندگی های الکترونیکی پیش می رود هر روز  بیش از پیش نیاز به کامپیوتر و علم آن احساس می شود لذا نه تنها اکنون بلکه در آینده فرصت های شغلی زیادی برای مهندسان IT وجود دارد.
 
با یک تیر دونشان می زنید
محسن برقعی دانشجوی سال سوم رشته مهندسی کامپیوتر درباره رشته IT می گوید: بعد از کنکور خود، به دلیل عدم قبولی در رشته فناوری اطلاعات ، مجبور به تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر شدم و تصمیم گرفتم در تحصیلات تکمیلی تلاشم را برای پذیرش در IT بیشتر کنم.
 
وقتی از وی تفاوت این دو رشته را پرسیدیم، فناوری اطلاعات را از علم رایانه وسیع‌تر و مبهم تر دانست و اظهار کرد: هر چند که هسته اصلی این رشته همان هسته اصلی مهندسی رایانه است اما کارشناس آن علاوه بر دانستن مبانی کامپیوتر باید نسبت به اطلاعات جنبی مثل مدیریت آگاهی داشته باشد که این نکته جالب و شگفت انگیز مهندسی IT برای علاقه مندانش است.
 
به گفته این دانشجو، رشته فناوری اطلاعات همزمان در کنار مباحث جمع آوری اطلاعات، دسته بندی و پردازش، مدیریت آنها را نیز آموزش می دهد.
 
پس چرا هیچ دانشگاهی دانشجوی IT نمی گیرد؟
اما این رشته با وجود نوپایی و این همه استقبال، امسال در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری به چشم نمی خورد و ذهن بسیاری از مشتاقان را به خود درگیر کرده که این رشته کجاست؟ 
 
در واقع آنها که روزها برای یک رشته خاص مثل مهندسی فناوری اطلاعات برای کنکور سراسری 95 تلاش کردند، نسبت به نبود پذیرش این رشته در دانشگاههای دولتی معترض شدند.
 
وقتی این مسئله را از سازمان سنجش و آموزش کشور جویا شدیم با بی اطلاعی آنها مواجه شدیم تا جایی که توپ را در زمین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاههای دولتی انداختند؛ در واقع این سازمان تنها خود را مجری برگزاری آزمون می داند و درباره لیست رشته های تحصیلی دانشگاهها و ظرفیت پذیرش هر کدام حتی اگر اطلاعاتی داشته باشد، معمولا حرفی به میان نمی آورد.
 
رشته‌ای بزرگ در دل رشته‌های دیگر
نیک فرمان رییس اداره پذیرش و نظام وظیفه مدیریت کل امور آموزشی دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امسال طبق بخشنامه وزارت علوم و سازمان سنجش و آموزش کشور عنوان گرایش از روی رشته‌های تحصیلی برداشته شد.
 
وی با اشاره به IT بعنوان یکی از شاخه‌های مهندسی کامپیوتر افزود: از این پس دیگر تک رشته تحصیلی مهندسی فناوری اطلاعات نداریم و مقرر شد آن را تحت عنوان مهندسی کامپیوتر داشته باشیم.
 
رییس اداره پذیرش و نظام وظیفه دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه این موضوع در پذیرش تمام دانشگاههای کشور مورد توجه است، اظهار داشت: سال 93 رشته IT و سال 94 مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات را داشتیم و برای امسال نیز عنوان گرایش ها را از رشته های تحصیلی در تمام دانشگاههای ایران برداشتند.
 
نیک فرمان تصریح کرد: با این بخشنامه یعنی تنها یک رشته مهندسی کامپیوتر داریم که در دل خود سخت افزار، نرم افزار و IT را خواهد داشت.
 
به گفته وی دیگر فناوری اطلاعات را بصورت رشته دانشگاهی جداگانه نداریم مگر اینکه دوباره در بخشنامه ای جدید بصورت رشته عنوان شود.
 
حال باید دید ادغام چنین رشته ای با مهندسی کامپیوتر چقدر می تواند ماهیت اصلی آن را برای جامعه علمی کشور روشن کند؛ چرا که با توجه به ماهیت رشته، مهندسی کامپیوتر بخشی از فناوری اطلاعات است و نه برعکس.
 
توجه به رشته های پرمتقاضی با بازار کار مناسب، که هر ساله داوطلبان زیادی را به سمت خود می کشد، ضروری است و ادغام یا حذف برخی از این رشته ها (که حال بعنوان گرایش رشته ای دیگر شناخته می شوند) می تواند برای آنان که با برنامه پیش رفتند ناراحت کننده باشد، لذا بهتر است مسئولان دانشگاهی و وزارتی برای اینگونه مسائل پیش زمینه ای را لحاظ کنند و یکباره در هنگام انتخاب، داوطلبان را با چالش و تصمیمات سریع رو به رو نسازند.
 -
گزارش از محیا معصومی - باشگاه خبرنگاران
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پروین
Iran, Islamic Republic of
مملکت همین شده فقط ببینند برا کدوم اقازاده چی بهتر میشه تو همون مقطع بخشنامه وقانون میذارن حتما فن اوری اطلاعاتو فعلا توسط خودشون ساپورت شده دیگه برا بچه های مردم جایی نیست که دوسال به سختی گذروندن براکنکور حالا این بشه
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.