جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۸:۰۵
کد مطلب: 38035
۲
۱۷

بیشتر طلاق‌ها زیر سر روان‌شناس‌ها است! +عکس‌

بیشتر طلاق‌ها زیر سر روان‌شناس‌ها است! +عکس‌

جوان: پدربزرگ و مادر بزرگ مصداق دعای «‌الهی به پای هم پیر شوید»‌هستند؛‌هیچ کدام قبل از ازدواج عاشق هم نبوده‌اند. قصه ازدواج‌شان هم هیچ شباهتی به لیلی و مجنون ندارد و برای مطمئن شدن از انتخاب‌شان پیش هیچ مشاوری نرفتند؛ همچنان که در طول 50- 60 سال زندگی مشترک‌شان هر وقت به اختلاف رسیدند به جای باز کردن سفره دل‌شان پیش دهها مشاور و روانشناس و گوش کردن به حرف‌های آنها کمی گذشت و مهربانی را چاشنی زندگی کرده‌اند و نتیجه هم گرفته‌اند. حالا اما زمانه عوض شده و زندگی‌ها مدرن! آنقدر که بسیاری از زوج‌های جوانی که مدت‌ها زمان برای شناخت یکدیگر صرف کرده‌اند و در طول دوران آشنایی بارها پیش مشاور رفته‌اند، هنوز یک سال نیست زیر یک سقف رفته‌اند، بر سر جدایی توافق می‌کنند. افزایش آمار طلاق به خصوص طلاق توافقی به‌رغم فراگیر شدن مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج و حتی مشاوره‌های پیش از طلاق در حالی است که برخی کارشناسان نظیر دکتر ابراهیم فیاض معتقدند علل بیشتر طلاق‌ها زیر سر روانشناسان است!

پای درد دل بزرگترها که بنشینی با این جمله مشترک مواجه می‌شوی؛ «‌زمان ما نه این همه مشاور و روانشناس و برنامه‌های تلویزیونی بود و نه این همه مشکل میان زن و شوهرها و طلاق و جدایی».

ابراهیم فیاض، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران هم معتقد است روانشناسان از مردم پول می‌گیرند ولی پیشنهاد طلاق می‌دهند.

وی در این باره تأکید می‌کند: این را با گزارش میدانی به دست آوردم. به نظر من اگر زنان به زنانگی خود بازگردند، مشکل طلاق حل می‌شود. مشکل این است که الان پزشکی ما وارد کار علوم اجتماعی شده و روانشناسی هم کار جامعه‌شناسی را انجام می‌دهد و همه اینها با هم مخلوط شده است.

به باور مسعودی‌فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی اما چنین ادعایی یک نگاه کلی است و باید مبتنی بر شواهد صحبت کرد و علل اقتصادی و فرهنگی در این حوزه بیشتر نقش دارد. با وجود کم نیستند جامعه‌شناسان و روانشناسانی که مانند فیاض معتقدند مشاوره‌های نادرست زندگی بسیاری از زوجین را به طلاق ختم کرده است.

 

مجوز روانشناس برای فریب سنت و مدرنیته

خیلی از زوج‌های دارای اختلاف به این بهانه پیش روانشناس می‌روند که از او برای طلاق مجوز بگیرند. در واقع بسیاری از زوج‌ها دنبال فرد ثالثی می‌گردند که تصمیم آنها را برای فرار از مسئولیت زندگی تأیید کند. این فرد می‌تواند والدین یا دوستان و همکاران باشد. در این میان اگر چنین مجوزی از سوی کسی صادر شود که همه مردم وی را به عنوان کارشناس می‌شناسند، بدیهی است کار بسیار آسان‌تر خواهد بود. اما تأیید روانشناس، همزمان کلاس «سنتی و مدرنیته» دارد یعنی توأمان هر دو را راضی می‌کند. مثل پزشک که دستورش لازم‌الاطاعه است و شرع هم کوتاه می‌آید. روانشناس نیز دستورش می‌تواند هم سنتی‌ها (‌پدر و مادر) و هم جامعه و دوستان ( مدرنیته) را بفریبد و راضی کند. پس مردم به روانشناس پول می‌دهند به این شرط که برای طلاق مجوز بدهد.

80 درصد مشاوران زوجین را به طلاق تشویق می‌کنند

علی مظفری که زمانی نایب رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق بود و امروز هم عضو شورای حل اختلاف سردفتران ازدواج و طلاق است آمار عجیبی درباره تشویق مشاوران به طلاق ارائه می‌دهد. به باور وی 80 درصد مشاوران زوجین را به طلاق تشویق می‌کنند. مظفری می‌گوید: اعتقاد ندارم که واقعاً اگر مراکز مشاوره فعال شود، طلاق توافقی کاهش می‌یابد. یکی دیگر از معضلات در مسیر افزایش طلاق توافقی، نبود مشاوران متخصص است. بلااستثنا بالای 80 درصد مشاوران وقتی یک زوج برای یک مشکل عادی که تقریباً بین همه زوج‌ها وجود دارد، مراجعه می‌کنند می‌گویند طلاق بگیرید.

به باور وی، هیچ زوجی نیست که در زندگی مشکل نداشته باشند از بی‌پول گرفته تا پولدار، از زوج‌های متدین گرفته تا  بی‌دین، مشکلاتی در زندگی دارند و وقتی به مشاور مراجعه می‌کنند، می‌گوید طلاق بگیرید. می‌گویند از نظر علم روانشناسی این مشکلات معنا ندارد و علم روانشناسی این زندگی را نمی‌پذیرد. در حالی که آن روانشناس یا مشاور باید نحوه برخورد با مشکل را ارائه کند اما صورت مسئله را پاک می‌کند و می‌گوید طلاق بگیرید. همین الان اگر یک زوج معمولی برای بیان مشکلات عادی زندگی خود به روانشناس مراجعه کنند، می‌گوید طلاق بگیرید. مظفری معتقد است باید به مشاوران در ارائه مشاوره به خانواده‌های زوجین، یک سیاست واحد تزریق شود. در حال حاضر امکان دارد یک مشاور برای حل مشکل یک زوج، طلاق را تجویز کند و یک مشاور دیگر به همان زوج بگوید بروید و زندگی‌تان را ادامه بدهید، در حالی که می‌توانند به آنها یک سیاست واحد ابلاغ کنند و بگویند آقا یا خانم مشاور اصل بر این است که مشکلات را برطرف کنید یا راه برطرف کردن مشکلات را به زوجین نشان دهید نه اینکه بگویند علم روانشناسی نمی‌پذیرد و باید طلاق بگیرید. این عضو شورای حل اختلاف سردفتران ازدواج و طلاق تصریح می‌کند:‌ دهها نفر را به مشاوره فرستادم و این مسئله را دیدم. همین الآن اگر من و همسرم که طبیعتاً یک‌سری مشکلات عادی در زندگی داریم به مشاوره مراجعه کنیم، قطعاً می‌گویند طلاق بگیرید.

 

توافق 90 درصدی بر سر جدایی

آمارها می‌گوید قبل از سال 94 از هر پنج ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شد اما در سال 94 از هر 4/4 ازدواج یک مورد به طلاق ‌رسید. جالب اینکه در سال 94 در تهران از هر 2/8  ازدواج یک مورد به طلاق منجر شده است؛ به عبارت دیگر یک سوم ازدواج‌های تهران به طلاق منجر شده است، یعنی در سال گذشته در تهران در هر 18 ساعت، یک زوج طلاق گرفتند. در سال گذشته در تهران 30 هزار مورد طلاق داشتیم که حدود 27 هزار مورد آن طلاق توافقی بوده است، یعنی بالغ بر 90 درصد.

همه این آمارها نشان می‌دهد زمانه عوض شده و مانند دوران پدر بزرگ و مادربزرگ نیست که زوج‌ها گذشت و مهربانی را چاشنی زندگی کنند و اگر میان زوجی شکراب شد، بزرگ‌تر و ریش سفیدهای خانواده و محله واسطه شوند و آنها را آشتی بدهند. چون زمانه عوض شده و عصر، عصر مدرنیته است این زوج‌ها به سراغ مشاوران و روانشناسان می‌روند تا با مهر تأیید آنها به توافق برسند؛ توافق بر سر جدایی!

 به گزارش میگنا به نقل از بلاغ، ابراهیم فیاض استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران می‌گوید: به نظر من اگر زنان به زنانگی خود بازگردند، مشکل طلاق حل می‌شود. مشکل این است که الان پزشکی ما وارد کار علوم اجتماعی شده و روانشناسی هم کار جامعه‌شناسی را انجام می‌دهد و همه اینها با هم مخلوط شده است.



نظر شما ؟

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

حمید رضا
Iran, Islamic Republic of
زن و مرد در دنیای امروز به همدیگر خیلی نزدیک شدند همچنین اخلاق هم مثل گذشته ها درمیان مردم پُر رنگ نیست. برای همین خیانت زیاد اتفاق می افتد و طلاق هم زیاد اتفاق می افتد.
کریمیان
Iran, Islamic Republic of
باسلام!
این احتمال وحود دارد که روانشناسان ومشاورانی باشند که به دلیل عدم تخصص و صرفا با داشتن مدرک کارشناسی ارشد و دکترا چنین پیشنهادهایی بدهند.ولی تعمیم دادن چندنفر درشهری مثل تهران به کل کشور ؛بی انصافی است.مگر پژوهشهای گسترده ای انجام شده باشد.
علی فرزان
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم
از اینکه استاد دانشگاه تهران اینطور سطحی اظهار نظر می کند
ایشان باید برای بررسی ابعاد مختلف موضوع را در نظر بگیرند
من از ایشان سوال می کنم چند درصد زوج ها در موضوع طلاق به روان شناس مراجعه می کنند آیا بیشتر از بیست درصد است
و از این درصد اندک چند درصد جلسات مشاوره را تا به آخر ادامه می دهند
دیگر اینکه آیا مردم جامعه قدرت تفکر ندارند و هر پیشنهادی را از سوی مشاور چشم و گوش بسته عملی می کنند
دوست عزیز و جامعه شناس محترم
شما برای هر بررسی باید کل جامعه را با هم ببینید به طور مثال
نقش اعتیاد در طلاق
نقش بیکاری در طلاق
نقش فقر در طلاق
نقش تحصیلات دانشگاهی در طلاق
نقش شبکه های در طلاق و...
بعد می توانید نقش مشاوره در طلاق را بررسی کنید
هدی
Iran, Islamic Republic of
بنده نیز با این نظر دقیقا موافقم.......
از اینکه استاد دانشگاه تهران اینطور سطحی اظهار نظر می کند
ایشان باید برای بررسی ابعاد مختلف موضوع را در نظر بگیرند
من از ایشان سوال می کنم چند درصد زوج ها در موضوع طلاق به روان شناس مراجعه می کنند آیا بیشتر از بیست درصد است
و از این درصد اندک چند درصد جلسات مشاوره را تا به آخر ادامه می دهند
دیگر اینکه آیا مردم جامعه قدرت تفکر ندارند و هر پیشنهادی را از سوی مشاور چشم و گوش بسته عملی می کنند
دوست عزیز و جامعه شناس محترم
شما برای هر بررسی باید کل جامعه را با هم ببینید به طور مثال
نقش اعتیاد در طلاق
نقش بیکاری در طلاق
نقش فقر در طلاق
نقش تحصیلات دانشگاهی در طلاق
نقش شبکه های در طلاق و...
بعد می توانید نقش مشاوره در طلاق را بررسی کنید (62817)
مراد
Iran, Islamic Republic of
دکترا از دانشگاه امام صادق (ع)... پس مشخصه که حرفشون بی پایه و اساس بدون شواهد علمی است و در جهت تخریب روانشناس ها نظر داده.
شریف
Iran, Islamic Republic of
سلام
ما از جامعه علمی انتظار اظهارنظر های علمی داریم . سخنرانی بر مبنای پژوهش های دقیق علمی .
من به عنوان یک روانشناس سلامت تا حالا در هیچ مقاله داخلی یا خارجی چنین پژوهشی رو ندیدم
ما در پزشکی اصطلاحی به نام خطای پزشکی داریم در روانشناسی هم خطای روانشناسی قطعا هست . اما بیان این که روانشناسان دلیل و علت طلاق زوجین هستند در عصر حاضر پذیرفته شدنی نیست چرا که با پیشرفت علوم همه به این نتیجه رسیده ایم که هرپدیده دارای علل چند گانه است نه تک عاملی . در پیده طلاق هم عوامل زیستی روانی و اجتماعی نفش دارد .
اردستانی
Iran, Islamic Republic of
باسلام و درود بر فرهیختگان روانشناسی

از نظر من این اظهار نظر تا حدودی فرافکنانه ست. به دلیل عدم شناخت یک جامعه شناس از جامعه می باشد. جامعه ی ایران درحال حاضر از مشکلات متعدد اقتصادی و فرهنگی رنج می برد که خانواده به عنوان کوچکترین نوع جامعه از این آسیب ها مصون نیست. وقتی جامعه شناسی اینگونه به جای نقد اصولی با خطای شناختی در مورد قشری از جامعه که مانند تمام اقشار ممکن است عده ای در آن دچار خطا شوند تعمیم می دهد می توان گفت از اصول شناخت برای آگاهی از وضعیت جامعه کمی به دور است.
این اظهارنظر بیش از آنکه دلسوزانه و حکیمانه باشد، مغرضانه و با هدف سلب مسئولیت به نظر می رسد. گویا ایشان نمی دانند که جامعه شناسی وظیفه ای خطیر در شناسایی آسیب های اجتماعی از راه پژوهش و نه اظهارنظرهای بدون شواهد دارد. سخن کوتاه اینکه جامعه شناسی در ایران همانند سایر علوم انسانی می توانند نقش موثرتری در آسیب شناسی و همکاری با روانشناسان داشته باشند.
مقدم
Germany
با سلام با اینکه خودم دانشجوی ارشد روانشناسیم تقریبا موافقم البته نه بااینکه طلاق زیر سر روانشناسان است و این مسئله در مورد همه مشاوران و روانشناسان صدق نمی کند اما همیشه این مسئله ذهن من رو درگیر کرده که این مشاوره ها بیشتر فرمالیته هستند . اکثر زوج هایی که برای مشاوره قبل از طلاق اقدام می کنند در عمل نهایتا طلاق میگیرند و شاید مشاور پیشنهاد طلاق ندهد اما گاهی عملا کار مفیدی هم برای برگشت به زندگی انجام نمیدهند. و بنده در ده ها مورد طلاق که به نوعی در ارتباط بودم شاهد این قضیه بوده ام شاید بهتر باشد که متعصبانه در مقابل این مسئله گارد نگیریم و با پذیرش واقعیت های موجود سبب شناسی کنیم که ایراد کار چیست ؟ آیا واقعا مشاوره های قبل از طلاق کارامد هستند و وظیفه خود را به درستی انجام می دهند ؟یا بیشتر یک مرحله. قانونی و مهر تاییدی برای انجام طلاق اند ؟
منصور بسحاق
Iran, Islamic Republic of
با سلام.اگر منظور اینه که تا دو سه تا بچه و آینده ی اونها رو هم به چه کنم چه کنم و . . . نسپردین،جدا شین از هم،کاملا درست گفتن.جامعه ای که در آن هر عملی که در خفا صورت پذیرد،بدون اشکال است.وظیفه آموزشهای رفتاری،اجتماعی،جنسی و اخلاقی از ابتدای دهه ی 70 تا کنون فاقد متولی پاسخگوست.از سطل زباله های مدارس راهنمایی جنین سقط شده بیرون می آید،حریمهای اخلاقی آغشته به سیاست سیاست بازان زیاده خواه گردیده،ضمانت ماندن در روابط پنهانکاری و دروغ بافی است،بزرگان و متقدمین جامعه سر در جیب مراقبت و مرافقت جیفه ی وسوسه انگیز دنیا فرو برده اند،کودکان و نوجوانان در معرض آسیبهای به ظاهر پنهان و ویرانگر به حال خود رها شده،و مهمتر از همه،انشقاق جامعه به دو گروه از ما و بر ما،وبرهانهای روشنتر از آفتاب که گوی سبقت را از مثنوی هفتاد من کاغذ خواهند ربود ،در پس این بحران عظیم خود نمایی میکنند،اگر تنها اندکی تامل بی تعلل نماییم.اگر!!!!!!!! «منصور بسحاق،دانش آموخته روانشنای تربیتی»
سیروس
Iran, Islamic Republic of
وقتی دیواری کوتاه تر از"مشاوران وروانشناسان" پیدا نمیشه و(مشاوران) مورد هجمه کم کاری وعامل طلاق خانواده هاقلمداد میشوند!
🔷بعد از سخنان عجیب رییس جمهور محترم درمورد هدایت تحصیلی و مقصرخطاب کردن مشاوران مدارس در مورد عدم موفقیت طرح هدایت تحصیلی این بارمشاوران وروانشناسان مقصر عدم موفقیت در طرح کاهش طلاق قلمداد شده ولی با این تفاوت که این بار زخم زبان نه از طرف سیاست مداران بلکه ازطرف جامعه شناسان(برادرخوانده های روانشناسان) نمایش داده میشه ! 🔹سخنان امروز اقای فیاض(جامعه شناس) که با دلی پر ،روانشناسان ومشاوران را عامل هدایت خانواده هابه سوی طلاق معرفی کرده وعامل افزایش طلاق را، انان نیز دانسته! 🔵اینکه مسولین اجرایی کشور برای جوانان اقدام موثر،ملموس وبه دردبخوری نکرده اند تردیدی نیست؛حتی سازمان جوانان را که نماد اسمی جوانان رو یدک میکشید با تبدیل به وزارت ورزش، اخرین امید را از انان گرفته و اکنون دنبال مقصر و بی گناه نشان دادن خود هستند! 🔷این افراد وقتی به کمترین خواسته جوانان دم بخت دهن کجی میکنند،چگونه میتوانند خود را دلسوز وحامی جوانان نشان دهند!؟جوانان دم بخت ایران عزیز با وعده های این جماعت غریب نیستند،پس شما که همراه این نسل نیستید لااقل شکافی بین همدم و مونس انها(مشاوران)ایجاد نکرده و وعده های اقتصادی تان(مثل وام ازدواج)ارزانی خودتان . وشماهایی که با بودجه های فراوان نتوانسته اید در سامان دهی اموزشی وازدواج موفق شوید باید جرات پذیرش عدم برنامه ریزی،کم کاری و…، را داشته واز دادن توپ به داخل زمین دیگران خوداری واز زیر بار مسولیت شانه خالی نکنید! 🔷سیروس تباشیر- مشاور
ت.م
Iran, Islamic Republic of
به عنوان یک روانشناس اول از تیتر این مطلب ایراد میگیرم.به نظر میرسه که نویسنده با استفاده از عبارت "زیر سر روانشناس ها..." خودش رو به عنوان شخصی کم سواد و دچار سوظن معرفی کرده.کسانی که ادله کافی برای حرف خودشون ندارن از این کلمه استفاده میکنن.
و در ادامه چون در زمان قدیم طلاق کم بود دلیل این نیست که زن و شوهرها اختلاف کمی داشتند.عقیده حاکم این بود که باید بسوزی و بسازی.طلاق اتفاقی نادر و وقیح بود. امروزه قبح خیلی مسائل شکسته که طلاق هم جز آنهاست.جوانان امروزی تحمل سختی ندارند و گذشت در فرهنگ لغات آنها بی معنی ست.پایه های رفتاری زوج امروز در خانواده تشکیل شده. همه به عنوان یک پدر و مادر مسئول تربیت فرزندان هستند.ولی امروزه فقط خود را مسئول تامین نیازهای مادی فرزندان می کنند.وقتی اکثر ازدواج ها بدون مشاوره پیش از ازدواج انجام میگیرد،نتیجه بالا رفتن آمار طلاق بیشتر خواهد شد.هرچند در مشاوره پیش از ازدواج هم وقتی جوانی شور و هیجان جوانیش بالا رفته و درست و غلط را تشخیص نمی دهد من روانشناس نمی توانم معجزه ای انجام دهم.وظیفه روانشناس روشن کردن عواقب و پیامدهای ازدواج غلط است.
آقای فیاض عزیز هر تحقیق و پژوهشی حتما خطا دارد.در علم هیچ چیزی صد در صد نیست.طلاق برای برخی ها پایان خط است. به کسی که تربیت درستی نداشته در ازدواج انتخاب نادرستی انجام داده و مهارتهای زندگی نیاموخته در مشاوره طلاق اکسیر عشق پخش نمی کنند.اشتباه همه این است که از روانشناسها در یک جلسه انتظار معجزه دارند.یک فرد بیست و چند ساله یا سی ساله را نمی شود مثل یک ساختمان کوبید و دوباره از نو ساخت.
متاسفم که فضایی ایجاد شده که هر کسی به خود اجازه می دهد به هر قشر و صنف این مملکت خرده و ایراد بگیرد و راحت آنها را محکوم به چیزی کند که ریشه اش از جای دیگری جوانه زده است.
زهرا قره چورلی
Iran, Islamic Republic of
احسنت
نسترن
Iran, Islamic Republic of
من که اصلا همچین حرفایی و قبول ندارم روانشناسی بهترین رشتس روانشناسانم بهترین قشر😊😊😊با این حرفا فقط می خوان دید مردم و نسبت به مراجعه به روان شناس خراب کنن وگرنه زندگی بدون همچین علمی غیر ممکنه تو همه جنبه های زندگی وجودش ضرورت داره و هر خانواده به یک روان شناس نیاز داره ولی خب روان شناسی که مورد تایید نظام روان شناسی و مشاوره باشه و پروانه داشته باشه نه هرکسی که تو این زمینه ادعایی کرد اصلا هیچ جوره این حرفا تو کتم نرفت
Iran, Islamic Republic of
اقای جامعه شناس شما تا به امروز چه روشی رو واسه کاهش طلاق ارائه دادید? هدف شما جز تخرب هیچی نیست. و از سوابق علمی شما هم مشخصه.
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام ، این حرف به این می ماند که بگوییم علت اصلی اختلاس ها زیر سر جامعه شناسان است. حالا آقای جامعه شناس ثابت کنند که نیست.
سینا
Iran, Islamic Republic of
این اظهار نظر آن قدر سطحی و غیر کارشناسانه است که جای پاسخگویی ندارد . با اینحال بنظر می رسد با این استدلال ایشان جراحان و پزشکان، وکلا و قضات و ... را نیز با توجه به نوع وظیفه و کاری که دارند(قطع دست و پا و اعمال جراحی و همچنین صدور احکام قصاص، اعدام و حدود) می توان با این استدلال قاتلین مردم و ... معرفی کرد. در مجموع حرفه روانشناسی رقبا و بعضا دشمنانی دارد که احساس خوبی نسبت به این رشته ندارند و با ارتقای جایگاه روانشناسی در جامعه، کار و کاسبی خودشان را کساد می بینند.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
بخشی به خاطر این است که هر کسی که تخصص در زمینه ازدواج ندارد وارد بحث ازدواج می شود
صرف داشتن مدرک روانشناسی دلیل بر ارائه خدمات مشاوره خانواده نمی شود
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...