جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۲۱:۲۱
کد مطلب: 38037
۰

وزارت بهداشت تنها اعتبار 500 دانشگاه برتر دنیا را تایید می‌کند

میگنا: معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه دانشجویان رشته‌های پزشکی که برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های خارج از کشور می‌روند، باید در انتخاب دانشگاه خود دقت داشته‌ باشند، گفت: براساس تصمیماتی که در وزارت بهداشت گرفته شد، تنها مدارک دانشگاه‌های علوم پزشکی که در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جزو 500 دانشگاه برتر باشند،در این وزارتخانه تایید می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته دولت در وزارت بهداشت برگزار شد، گزارشی از دستاوردها و عملکرد معاونت آموزشی این وزارتخانه ارائه داد و افزود: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که برای گسترش فعالیت‌های بین المللی دانشگاه‌ها در وزارت بهداشت برگزار شد، راه‌اندازی سایت education iran است. به طوری که 600 برنامه آموزشی و 1000 صفحه پیج در این سایت قرار داده شده است، 400 برنامه آن مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی است. تاکنون نیز 160 هزار بار از سوی دانشجویان خارجی بازدید شده است. در واقع یکی از اهداف راه‌اندازی این سایت، شناساندن توانایی‌های آموزشی دانشگاه‌های پزشکی داخل کشور است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بیش از 1060 دانشجوی خارجی مشغول تحصیل هستند، تصریح کرد: امیدوارم با تمهیداتی که وزارت بهداشت در زمینه ایجاد برنامه مشترک با برخی دانشگاه‌های خارجی به کار گرفته و همچنین فعالیت‌های مفیدی که در داخل دانشگاه‌های کشور وجود دارد تعداد جذب دانشجویان خارجی در داخل کشور افزایش یابد. اگرچه این امر مستلزم گسترش ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها و افزایش تعداد مقالات پژوهشی و علمی در عرصه های بین‌المللی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت  با بیان اینکه در حال حاضر تمامی آزمون‌های وزارت بهداشت به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، گفت: تقریبا تمام امتحانات گروه پزشکی در داخل کشور به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و براساس توافقات کلی که ایجاد شده، دیگر نیاز نیست دانشجو برای کسب یک مدرک بین‌المللی در گروه پزشکی به خارج از کشور مسافرت کند.

دکتر لاریجانی اضافه کرد: معاونت آموزش وزارت بهداشت تلاش دارد آزمون‌های تخصصی و برد این وزارتخانه بتواند به صورت بین‌المللی برگزار شود و در حال حاضر نیز توافقات کلی در این زمینه انجام شده است که امیدواریم به زودی نتیجه‌بخش شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی که جزو 500 دانشگاه برتر دنیا باشند، مدارک آنها در کشور قابل قبول است، افزود: دانشجویانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کنند باید دقت داشته باشند که دانشگاه محل تحصیل آنها جزو 500 دانشگاه برتر دنیا باشد و دانشگاه‌هایی که در این رتبه‌بندی قرار نگیرند، ارزیابی مدرک آنها در وزارت بهداشت مورد تردید قرار می‌گیرد، بنابراین دانشجویان پزشکی در انتخاب دانشگاه محل تحصیل خود دقت داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درخصوص ماموریت‌گرایی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: ما در حوزه آموزش پزشکی از سال گذشته این برنامه را آغاز کردیم. ماموریت‌های مشخصی به مناطق آمایشی سپرده شده است. دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حداقل 50 ماموریت مستقل را برعهده خواهند گرفت.

به گفته دکتر لاریجانی، به تمام دانشگاه‌های مطرح دنیا، مسوولیت و ماموریت‌های مشخصی محول می‌شود تا اینکه هرکدام از دانشگاه‌ها به وظایف خود و برنامه‌ها و اهدافی که قرار است به آن برسند، اجحاف داشته باشند. خوشبختانه این برنامه نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اجرایی می‌شود.

وی درخصوص آزمون‌های برگزار شده در این وزارتخانه گفت: آزمون‌های زیادی در سطح وزارت بهداشت برگزار می شود که یکی از آزمون‌ها کارشناسی ارشد است که حدود 72 هزار دانشجو در این آزمون شرکت می‌کنند که از بین این تعداد 6 تا 7 هزار نفر پذیرفته می‌شوند بنابراین بروز چالش و یا اعتراض در آزمون‌هایی با این سطح شرکت کننده امری کاملا طبیعی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اعتراضاتی که به آزمون کارشناسی ارشد امسال وارد شد، تمام بررسی و در نهایت  اصلاحات لازم در این آزمون انجام شد. در واقع ظرفیت پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد براساس مصوبه مجلس 30 درصد باید به صورت بومی انجام بگیرد. بنابراین وزارت بهداشت  چندین برابر ظرفیت به منظور انجام مصاحبه به مناطق آمایشی معرفی خواهد کرد.

دکتر لاریجانی در ادامه یادآور شد: 30 درصد نمره داوطلبان کارشناسی ارشد به صورت مصاحبه و 70 درصد آن نیز براساس نمره کتبی محاسبه خواهد شد.

وی درخصوص آزمون دستیاری پزشکی نیز اظهار کرد: در آزمون دستیاری امسال 14 هزار نفر شرکت کردند که در نهایت حدود 3000 نفر پذیرش می‌شوند. در واقع این آزمون امسال با چالش‌هایی مواجه شد که در نهایت تصمیم بر این شد که سوابق تحصیلی در نمره نهایی آزمون تاثیری نداشته باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درخصوص ازمون تخصصی رشته دندانپزشکی نیز گفت: حدود 2000 نفر در این آزمون شرکت کردند که در نهایت 300 تا 400 نفر پذیرفته خواهند شد. نتیجه نهایی این آزمون نیز شهریورماه اعلام می شود.

دکتر لاریجانی با اشاره به بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی، گفت: مطمئنا تحول در نظام سلامت یکی از بزرگترین و اثرگذارترین اقداماتی است که در هرکشوری می‌تواند ضامن رشد و توسعه پایدار آن جامعه شود تا آنجا که آثار این تحول در شئونات زندگی مردم نمایان شده و موجبات رضایتمندی جامعه را فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: تحقق اهداف طرح تحول در گرو اعتلای نظام آموزش عالی سلامت است که وظیفه تربیت و تامین منابع انسانی کارآمد را برای اجرای این برنامه برعهده دارد. وزارت بهداشت در این زمینه نقشی پررنگ و اثرگذار ایفا می‌کند. هرچند تا به امروز نظام آموزش سلامت در کشور ما با بهره‌مندی از حضور 18 هزار عضو هیات علمی در بستر دانشگاه‌های علوم پزشکی و تربیت بیش از 180 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی برعهده دارد. بنابراین وزارت بهداشت با توجه به شرایط کنونی کشور در زمینه بار بیماری‌ها، تغییرات هرم جمعیتی و سایر مسائل تحول در آموزش پزشکی بیش از پیش ضروری می‌داند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: برنامه بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی در قالب 11 بسته تحولی و یک برنامه پایش شده تدوین شده است که در مجموع 46 محور مختلف را برای طراحی پیاده‌سازی و رصد برنامه تحول در برنامه آموزش پزشکی در بر می‌گیرد.

دکتر لاریجانی درخصوص جذب رشته‌های بدون کنکور در دوره کاردانی در این وزارتخانه نیز گفت: برنامه جذب دانشجوی بدون کنکور از سال گذشته در وزارت بهداشت اجرایی می‌شود در واقع این برنامه در جهت رفع نیازهای مناطق محروم کشور، تنها از بین افراد بومی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: به طور کل حدود 2000 دانشجو به صورت کاملا بومی در دوره کاردانی در وزارت بهداشت جذب می‌شود و این استخدام‌ها تنها براساس ظرفیت استخدامی مناطق اعلام شده صورت می‌گیرد. امیدواریم از این طریق نیازهای دانشگاه‌ها و مناطق محروم به نیروی انسانی در حوزه وزارت بهداشت کاهش یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این آیین‌نامه به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است و براساس توافقی که بین وزارت بهداشت و وزارت علوم صورت گرفته تمامی رشته‌هایی که زمینه سلامت و پزشکی دارند، براساس این آیین‌نامه آزمون‌های مهارتی و حرفه‌ای ازآنها گرفته خواهد شد. در واقع وزارت بهداشت در نظر دارد آزمون‌های مهارتی و حرفه‌ای را واگذار کرد.

دکتر لاریجانی درخصوص نحوه برگزاری آزمون‌های پیش کاورزی در وزارت بهداشت نیز گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این آزمون‌ها در 23 دانشگاه و مناطق مختلف به صورت الکترونیک برگزار می‌شود و البته برخی دانشگاه‌ها این آزمون را به صورت پایلوت اجرا کرده‌اند و در صورتی که دانشگاهی در این آزمون پایلوت موفق باشند آزمون پیش‌کارورزی آنها به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد.

وی از کاهش مدت تحصیل دانشجویان پزشکی عمومی خبر داد و گفت: دانشجویان دوره‌های پزشکی عمومی که یکی از مدارک بین‌المللی زبان نظیر تافل یا آیلتس را داشته باشند، دیگر نیاز نیست دروس زبان را در دانشگاه بگذرانند. همچنین گذراندن دوره عمومی، برای این دانشجویان در دوره علوم پایه الزامی نیست و آنها می‌توانند دروس عمومی خود را در دوره‌های بعد پاس کنند که به این طریق برآورد می‌شود 6 ماه دوره آموزش دانشجویان آموزش پزشکی کوتاه‌تر شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درخصوص ارائه دروس آموزش پزشکی به صورت الکترونیک نیز گفت: آیین‌نامه تلفیق آموزش الکترونیک و حضوری به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است. دانشگاه‌ها می‌توانند تعدادی از دروس خود را به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار کنند. البته دانشگاه مجازی نیز فعالیت‌های خود را به سرعت به منظور گسترش فعالیت آموزش مجازی انجام می‌دهد.

به گفته دکتر لاریجانی در حال حاضر 900 نفر از اعضای هیات علمی، آموزش مجازی خود را در این دانشگاه شروع کردند و در 5 دانشگاه علوم پزشکی نیز به صورت پایلوت کار آموزش مجازی خود را از طریق دانشگاه مجازی انجام می‌دهند در صورتی که موفق باشند، می‌توانند در این زمینه برنامه‌ریزی جدی تری داشته باشند.

وی درخصوص بورسیه‌های تحصیلی در دوره آموزش پزشکی نیز گفت: در واقع تمامی نهادهایی که آمادگی بورسیه‌ کردن دانشجویان رشته‌های پزشکی را داشته باشند درخواست آنها در وزارت بهداشت پذیرفته می‌شوند و در دانشگاه‌های تهران شامل علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و دانشگاه ایران به دلیل اینکه جذب بورسیه‌ها در بیمارستان بقیه‌الله صورت می‌گیرد، جذب بورسیه نخواهند داشت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد: در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها نیز سهم بورسیه زیر یک درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های علوم پزشکی است. در واقع اگر ما 7000 دانشجوی علوم پزشکی تبدیل کنیم، حدود 100 نفر این سهمیه‌ها به بورسیه‌ها اختصاص داده شده است. همچنین وزارت بهداشت سهمیه 50 درصد از پذیرش فلوشیپ در دانشگاه‌های پزشکی را به بورسیه‌ها محول کرده در واقع هر نهادی که پیشنهاد بورسیه در دوره فلوشیپ را بدهد، در دانشگاه‌ها پذیرفته خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت  در پایان در پاسخ به سوالی درخصوص آیین نامه جذب اعضای هیات علمی در وزارت بهداشت نیز اظهار کرد: خوشبختانه آیین‌نامه‌های جذب اعضای هیات علمی این وزارتخانه کمترین مشکل و چالش را دارد، اگرچه مهارت‌های علمی در این آیین‌نامه به عنوان شرط ضروری قید نشده است اما در شیوه جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی تنها به صلاحیت عمومی اساتید توجه نمی‌شود. در واقع شرط علمی بسیار مهم و تعیین کننده است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.