پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۱
کد مطلب: 38058
۱

کودک آزاری جرم عمومی/ پزشکان موارد کودک آزاری را به 110 خبر دهند

میگنا: هرگونه فعل یا ترک فعلی که باعث آزار روحی و جسمی و ایجاد آثار ماندگار در وجود یک طفل شود را کودک آزاری گویند و به عبارت دیگر کودک آزاری عبارتست از آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان یا تهدید سعادت و رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افرادی که نسبت به او مسئول هستند.
این مسئله میلیونها کودک و خانواده را از هر نژاد و رنگ، طبقه اجتماعی و از هر عقیده تحت تأثیر قرار داده است.
خشونت علیه کودکان و زنان همیشه از بدترین و خشن ترین انواع خشونت های خانگی مطرح بوده و علل و عوامل شکل گیری و راههای جلوگیری از آن نیز همیشه یکی از موضوعات جذاب در بین تحلیلگران و پژوهشگران علوم اجتماعی و جامعه شناسان بوده است.
جامعه شناسان و روانشناسان بر این عقیده اند که فشارهای زندگی مدرن، مشکلات اقتصادی و معیشتی و عدم توانایی افراد برای مقابله با مشکلات و به تعبیری عدم برخورداری از مهارت های زندگی موجب رشد خشونت در جامعه شده است.
کاهش آستانه تحمل افراد جامعه، عدم توان کنترل بر رفتار و گفتار در زمان بروز عصبانیت و هیجانات، موجب بروز حوادث دلخراش ناشی از درگیری های خیابانی و خشونت های خانگی شده است.
از جمله قربانیان خشونت های خانگی که جزو بی دفاع ترین ها محسوب می شوند، کودکانی هستند که قربانی خشونت و بی ثباتی والدین خود می شوند و زخم های این بی مبالاتی ها و رفتارهای غیر انسانی بر تن و روحشان اثری ماندگار و قابل مشاهده می گذارد.

* غفلت و مسامحه از انجام وظایف، مصداق کودک آزاری
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی در جریان این میزگرد گفت: در قوانین مختلف کودک به گروه سنی زیر 18 سال اتلاق می شود و انواع کودک آزاری شامل آزار جسمی، روانی، جنسی و حتی غفلت و مسامحه سرپرست کودک در انجام وظایف محوطه می باشد.
دکتر غلامحسین حقدادی با بیان اینکه قوانین مربوط به حمایت از کودکان در کشور ما کم نیست افزود: قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی، قانون کار، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان ، چهار مجموعه قوانینی است که در احقاق حقوق کودکان نقش آفرینی دارد.
وی اظهار کرد: وسعت مصادیق کودک آزاری و بی توجهی به حقوق کودکان به قدری فراوان است که نمی توان حد و مرز و میزان فراگیری آن را در قالب آمار و ارقام بیان کرد زیرا حتی غفلت از توجه به نیازهای کودک و عدم رسیدگی به سر و وضع و پوشش کودک نیز از مصادیق مسامحه و کودک آزاری است.
وی افزود: هرگونه مسامحه در حدی که وضعیت کودک را به آسیب برساند می تواند به عنوان شاخصی برای کودک آزاری باشد.
حقدادی گفت: کار و فعالیت اقتصادی کودکان، ممانعت از تحصیل و امثال آن نیز از دیگر مصادیقی است که حقوق کودکان را خدشه دار می کند.
وی اظهار کرد: مهمترین واحد بهزیستی که ارتباط مستقیم با موارد کودک آزاری دارد، اورژانس اجتماعی 123 بهزیستی است.

* نیمی از همسر آزاری ها به کودک آزاری منجر می شود
رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی نیز در این میزگرد گفت: مطالعات نشان می دهد عدم انسجام خانواده در بروز کودک آزاری و خشونت در خانواده تاثیر بسزایی دارد.
سرهنگ محمد ایرجی پور افزود: براساس این مطالعات شروع کودک آزاری با همسر آزاری است به گونه ای که در پی 50 درصد موارد همسر آزاری ،کودک آزاری هم رخ می دهد.
وی با بیان اینکه منشاء اول کودک آزاری خانواده است، بیان کرد: باید در جهت انسجام خانواده در جامعه بیشتر تلاش شود.
وی گفت: بیشترین عامل کودک آزاری از سوی افراد و خانواده هایی است که با مشکل اعتیاد درگیر هستند.
سرهنگ ایرجی پور افزود: اختلالات روانی، مشکلات اقتصادی، معیشتی، آسیب هایی مانند طلاق و کاهش روابط عاطفی در خانواده از دیگر عوامل ظهور پدیده کودک آزاری است.
وی با بیان اینکه در گذشته تنبیه بدنی کودکان به نوعی شیوه تربیتی محسوب می شد و در جامعه رواج داشت، افزود: امروزه با پیشرفت علم ، حساسیت ها و نگاه های انتقادی به این شیوه تربیتی افزایش یافته و دیگر تنبیه ، تربیت معنا نمی شود.
سرهنگ ایرجی پور ادامه داد: تحقیقات مشترک انجام شده با بهزیستی استان نشان می دهد کودکان زیر پنج سال به دلیل اینکه کمتر می توانند از خود دفاع کنند و کمتر می توانند موضوعات را با بقیه مطرح کنند، بیشتر در معرض آزار قرار دارند.
وی اظهار کرد: براساس ماده 4 قانون حمایت از کودکان، هرگونه صدمه، اذیت و شکنجه روحی و جسمی کودکان یا نادیده گرفتن سلامت، بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان، کودک آزاری محسوب می شود.

* کبودی های متعدد، شاخص کلیدی در تشخیص کودک آزاری
سرپرست واحد معاینات غرب مشهد و متخصص پزشکی قانونی نیز گفت: موارد کودک آزاری بعد از تشخیص و ارجاع مقام قضایی به پزشکی قانونی ارجاع داده می شود.
دکتر علی نقش افزود: در روند انجام معاینات، کبودی های متعدد در بدن کودک که در زمان های مختلف بوده و ترمیم شده، عامل کلیدی در تشخیص کودک آزای است.
وی با بیان اینکه والدین کودک آزار در اغلب موارد منکر قضیه می شوند، اظهار کرد: سقوط و افتادگی کودک در حین بازیگوشی بیشترین توجیه ارائه شده از سوی والدین است.
وی گفت: صدمات سیلی و مشت در ناحیه صورت و دهن و پارگی پشت لب کودک، مهمترین نشانه ضرب و شتم کودک است.
نقش افزود: در موارد شکستگی نیز در صورت انجام رادیولوژی شکستگی های گذشته و قدیمی بخصوص در ناحیه دنده های کودک نشانگر خشونت های گذشته علیه کودک است.
سرپرست واحد معاینات غرب مشهد و متخصص پزشکی قانونی اظهار کرد: از جمله علامت های شایع خشونت علیه کودکان، سوختن اعضای بدن کودک با سیگار است که بعد از کبودی بسیار شایع است و اکثرا افراد کودک آزار معتاد به دلیل مشکلات شخصیتی و ضد اجتماعی با توجیهات مختلف سیگار خود را با بدن کودک خاموش می کنند.
وی اظهار کرد: صدمات به سر، خونریزی مغزی، خونریزی های شبکیه و پارکی احشاء داخلی از موارد بسیار نادری است که ممکن است در کودک آزاری اتفاق بیفتد.

* جای خالی سنجش آسیب های روانی ناشی از کودک آزاری
دکتر نقش گفت: کار اصلی و وظیفه پزشکی قانونی، تعیین خسارت به صورت دیه یا 'عرش' است و تعیین و سنجش مشکلات و آسیب های روانی بر عهده روانشناسان می باشد.
وی افزود: در صورت صلاحدید قاضی پرونده، با توجه به وجود متخصصان امر در پزشکی قانونی می توان درصد آسیب روانی را نیز طی پنج تا شش ماه با زیر نظر گرفتن کودک تعیین کرد.

* کودکان قربانیان خاموش، به دلیل ناتوانی در بیان
دادیار حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد نیز در این میزگرد اظهار کرد: میزان اهمیت جرایم به واسطه جنبه های متفاوت در هر جرم متغییر است به گونه ای که جرایمی مانند قتل به دلیل تاثیر منفی که بر احساس امنیت اجتماعی بر جای می گذارد اهمیت دارد و حتی یک مورد آن نیز زیاد است.
نیره عابدین زاده افزود: کودک آزاری و خشونت علیه کودکان نیز از این نوع است و اهمیت آن به دلیل خاموشی قربانیان آن مهم است.
وی با بیان اینکه همه کودکان زیر 18 سال به یک اندازه مورد حمایت قانون هستند، گفت: بیشترین مراجعات به دادگستری استان را سنین کمتر از 10 سال و کمتر از پنج سال تشکیل می دهند که رسیدگی به این موارد از اهمیت بسیار برخوردار است.
وی افزود: حساسیت و ظرافت در تشخیص کودک آزاری بسیار فراوان است به گونه ای که حتی تفاوت محبت والدین به کودکان نیز کودک آزاری محسوب می شود و آثار و پیامدهای روانی و روحی بر فرد دارد.
عابدین زاده گفت: آثار و پیامدهای روانی و عاطفی در کودک آزاری اغلب نادیده گرفته می شود و آزارهای جنسی نیز پنهان می شود.
وی تصریح کرد: این در حالی است که بسیاری از افراد خشن و مجرم و قاتلان سریالی در گذشته و در دوران کودکی خود مورد کودک آزاری قرار گرفته اند و این امر نشان از تاثیرات و بار روانی و عاطفی آزار کودک است.
وی افزود: در حوزه کودک آزاری جنسی اهمیت پرونده ها به دو گروه کودک آزاری از سوی محارم و غیر محارم تقسیم بندی می شود.
وی با بیان اینکه آگاهی رسانی و اطلاع رسانی به مردم از سوی رسانه ها اهمیت بسیار در پیشگیری از وقوع کودک آزاری جنسی دارد، اظهار کرد: ارائه آموزش های لازم به کودک در دفاع و حفاظت از بدن خود و نیز آموزش به مادران در توجه و حساسیت داشتن نسبت به رفت و آمد کودک و افرادی که با کودکشان سر و کار دارند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

* 50 درصد تماس با 123 از سوی فرد خشونت دیده است
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی با بیان اینکه به طور معمول فرد آزار دیده با اورژانس اجتماعی تماس می گیرد، اظهار کرد: 50 درصد تماسها با 123 از سوی فرد خشونت دیده، 20 درصد از سوی اعضای خانواده وی و 30 درصد از سوی سایر موارد شامل مراکز درمانی، نیروی انتظامی و همسایه ها برقرار می شود.
وی گفت: اورژانس اجتماعی 123 بیش از اینها نیازمند معرفی و شناسانده شدن به مردم است زیرا همانگونه که اورژانس 115 برای حل مشکل سلامتی افراد در محل مراجعه و اقدامات لازم را انجام می دهد، اورژانس اجتماعی نیز برای حل معضل با حضور مددکاران نسبت به انجام وظیفه اقدام می کند.
حقدادی اظهار کرد: هم اکنون فاصله اعلام یک گزارش تا رسیدن خودرو اورژانس 123 به محل در استان حدود 22دقیقه است.
وی افزود: در سالهای اخیر قضات و دادگستری به صورت بسیار موثر و مفید پای کار آمده اند و در زمینه پرونده های آسیب های اجتماعی به خوبی عمل می کنند.
وی تصریح کرد: تماس با نیروی انتظامی و مراجعه به دادگاه نسبت به تماس با اورژانس اجتماعی بیشتر است و برای حل این مسئله باید جایگاه و تاثیرگذاری تشخیص های اورژانس اجتماعی نسبت به گذشته افزایش یابد.
وی گفت: از جمله وظایف بهزیستی نگهداری از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست و تعین تکلیف آنها برای واگذاری به امین موقت یا فرزندخواندگی است.
حقدادی بیان کرد: در موارد بد سرپرست بودن کودک و در صورت بررسی دادگاه و تشخیص قاضی، صلاحیت والدین از نگهداری کودک سلب می شود.
وی افزود: تنبیهات مکرر و خارج از عرف والدین موجب سلب صلاحیت آنان از نگهداری فرزندشان می شود.
وی اظهار کرد: افراد و خانواده هایی که بخواهند از کودکان بی سر پرست و بد سرپست نگهداری کنند فراوان هستند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد و بهزیستی استان خراسان رضوی با تشخیص و تایید صلاحیت خانواده ها اقدام به واگذاری فرزند به آنان می کند.

* کنترل آسیب طلاق
حقدادی در ادامه با اشاره به پدیده طلاق و وضعیت نگران کننده این آسیب اجتماعی اظهار کرد: باید در جهت تقویت جایگاه خانواده و نیز افزایش عاطفه و محبت در خانواده کوشید و فرهنگسازی کرد.
وی با بیان اینکه محیط زندگی و امنیت در خانواده برای زندگی تمام اعضای خانواده از جمله کودکان اهمیت بسزایی دارد، گفت: باید سبک های مختلف فرزند پروری و راهکارهای استحکام بنیان خانواده در جامعه فرهنگ سازی شود و این مهم با فعالیت و کمک رسانه ها و مطبوعات محقق می شود.
وی تاکید کرد: لازم است آسیب هایی مانند طلاق، اعتیاد، خشنوت و دیگر موارد در جامعه کنترل و مدیریت شود تا شاهد پیامدهای نگران کننده در این زمینه در ابعاد دیگر از جمله کودک آزاری و همسر آزاری نباشیم.
وی افزود: علاوه بر این در بسیاری موارد نقش بیکاری سرپرست خانواده، مشکلات اقتصادی و فشار خانواده از عوامل بروز کودک آزاری است که باید در این زمینه نیز اقدامات لازم انجام شود.
وی با بیان اینکه قوانین موجود، ماهیت بازدارندگی مورد انتظار را ندارند، اظهار کرد: بررسی و بازنگری در قوانین موثر است ضمن اینکه آموزش قانون حقوق کودکان نیز بسیار مهم است.

*نا آگاهی از حقوق کودک در جامعه
رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: ناآگاهی از حقوق کودکان در جامعه از معضلات و آسیب هایی است که باید مدیریت شود.
سرهنگ محمد ایرجی پور تاکید کرد: باید بتوانیم حقوق کودکان را از طریق رسانه ها بیشتر به مردم بشناسانیم.
وی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی باید بیشتر در بین مردم شناخته شود، افزود: افزایش سطح مهارتهای زندگی بویژه مدیریت هیجان با توجه به شرایط استرس و فشار در جامعه و نیز حضور و فعالیت شهرداری ها در قالب خانه فرهنگ، تقویت باورها و اعتقادات دینی و تقویت مراکز مشاوره از مواردی است که می تواند در کاهش و کنترل خشونت و کودک آزاری نقش آفرین باشد.

*پیشگیری از کودک آزاری کم هزینه اما بنیادین
دادیار پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد نیز گفت: باید آگاهی اجتماعی مردم از موضوع کودک آزاری افزایش پیدا کند.
عابدین زاده افزود: اقدامات پیشگیرانه در حوزه کودکان بسیار کم هزینه و پر اثر است در حالی که هزینه های بعد از آسیب بسیار زیاد و بی اثر می باشد.
وی اظهار کرد: در حوزه پیشگیری از جرم علیه کودکان کمتر کار می شود و آگاهی مردم از اثرات کودک آزاری که جرم محسوب می شود، بسیار کم است.
وی گفت: در صورت آگاهی و عدم اطلاع رسانی فرد به مراجع قضایی، وی طبق ماده 6 قانون حمایت از کوکان و نوجوانان، مجرم محسوب شده و تا شش ماه حبس دارد.
وی تاکید کرد: در حوزه خدمات تخصصی در حوزه کودکان در اورژانس اجتماعی نیز نیازمند تقویت خدمات هستیم.
وی افزود: حضور اورژانس اجتماعی در شهر و آگاهی مردم و نیز تاثیرات پیشگیرانه آن می تواند بسیار مطلوب باشد.
عابدین زاده تاکید کرد: همچنین توجه ویژه به وضعیت خانواده کودکان زیر 18 سال که در زندان هستند نیز بسیار مهم و راهگشاست.
وی ادامه داد: تهیه و تولید فیلم ها و کلیپ های آموزشی با موضوع آموزش به خانواده ها و کودکان در زمینه های مختلف مهم و موثر است.
وی تاکید کرد: خانواده ها و والدین باید نظارت نامحسوس خود را از محل حضور کودکانشان در هر زمینه افزایش دهند.
عابدین زاده گفت: تقویت سمن های فعال در حوزه حمایت از کودکان نیز بسیار مهم است زیرا در قانون اختیاراتی به این سمن ها داده شده که می تواند برای کودک آزاری اعلام شکایت کنند.
وی اظهار کرد: علاوه بر این، تقویت حضور زنان پلیس برای رسیدگی به جرایم مربوط به کودکان و نوجوان نیز از لازمه های جامعه امروز است زیرا زنان با اثرات مطلوب تر می توانند اقدام به برقراری ارتباط با کودک و تحقیق در این رابطه نمایند.

* پزشکان موارد کودک آزاری را به 110 خبر دهند
عابدین زاده با بیان اینکه نخستین محلی که کودک در صورت ضرب و شتم شدید و بد حالی به آنجا انتقال می یابد، مراکز درمانی هستند، افزود: پرشکان و پرستاران بیمارستان ها و مراکز درمانی در صورت مشکوک شدن به موردی از کودک آزاری باید مراتب را به پلیس 110 اطلاع دهند.
وی بیان کرد: این مورد به شناسایی زودهنگام والدین کودک آزار و نیز توسعه آگاهی در جامعه کمک شایانی می کند.

* کودک آزاری جرم عمومی
معاون بهزیستی خراسان رضوی نیز با اشاره به ضرورت آگاهی رسانی به مردم در زمینه قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: طبق قانون، کودک آزاری جرم عمومی محسوب می شود و نیاز به شاکی خصوصی هم ندارد بنابراین دادستان نیز به عنوان مدعی العموم می تواند در این زمینه وارد عمل شود.
وی افزود: کودکی که کتک می خورد در آینده کتک می زند و این حقیقت ثابت شده است.
وی گفت: برخی گروه ها از جمله معلولان، کودکان بیش فعال و معلولان ذهنی بیشتر در معرض آسیب و آزار هستند.
 
منبع: ايرنا
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.