جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۵ / ۱۵:۴۲
کد مطلب: 38105
۱

ردپای مصرف الکل در وقوع جرائم خشونت‌بار

میگنا: محمدرضا قدیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه دلایل اعتیاد به الکل و مواد مخدر تقریبا شبیه به هم بوده و شرایط اجتماعی، روحی و  روانی حاکم بر هر دو  یکی است، گفت: البته اعتیاد به الکل علت بیولوژیکی نیز دارد؛ بدین معنا که اثر اعتیاد در الکل به دلیل زمینه ژنتیکی آن در برخی خانواده ها بیشتر است. یعنی در برخی خانواده‌ها بیشتر افراد معتاد به الکل را می‌بینیم.

وی ادامه داد: در افرادی که اختلال روانی دارند نیز موضوع اعتیاد به الکل یا سوء مصرف آن وجود دارد در خصوص مسائل اجتماعی نیز شرایط یکسانی برای اعتیاد به الکل و مواد مخدر وجود دارد.

قدیرزاده با تاکید بر مصرف تفننی الکل توسط اقشار مختلف جامعه خاطرنشان کرد: آماری که نشان دهد؛ اعتیاد به الکل بیشتر در میان افراد مرفه یا ضعیف دیده می‌شود؛ وجود ندارد، اما شاید بتوان گفت افرادی که برای درمان به مراکز ترک اعتیاد به الکل مراجعه می‌کنند از اقشاری هستند که وضعیت مالی بهتری دارند.

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه تعداد معتادان به الکل در کشور ما آنقدر زیاد نیست که در جامعه مشخص باشند، افزود: اما در کشورهای اروپایی افرادی وجود دارند که در شرایط معتادان متجاهر قرار داشته و به دلیل اعتیاد به الکل کارتن خواب شده‌اند، اما این مورد در کشور ما کمتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به تعداد بسیار کم زنانی که برای ترک  اعتیاد به الکل به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: در سراسر جهان آمار اعتیاد به الکل در میان زنان و مردان 1 به 9 است؛ یعنی تعداد زنانی که به سمت الکلیسم می‌روند نسبت به مردان بسیار کمتر است.

قدیرزاده با بیان اینکه در تقسیم‌بندی سازمان بهداشت جهانی ما در منطقه EMRO  یا مدیترانه شرقی قرار داریم، تصریح کرد: کشورهای این منطقه مسلمانند و به دلیل حرمت مصرف الکل در میان مسلمانان اعتیاد به این ماده در کشورهای منطقه کمتر دیده می‌شود. در کشور ما میزان مصرف الکل نسبت به کل منطقه کمتر است و این را آمارهای جهانی اثبات می‌کند.

نقش الکل در جرایم خشونت بار

وی یادآور شد: براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت حدود 94 درصد جمعیت 15 تا 65 سال کشور اصلا سابقه مصرف مشروبات الکلی را در طول عمر خود نداشته‌اند و تنها 6 درصد این تجربه را داشته‌اند که شامل مصرف تفننی یا روزانه و... می‌شود.

این درمانگر اعتیاد با تاکید براینکه معمولا در معتادان به الکل بیشتر شاهد تصادفات رانندگی هستیم، گفت: همچنین در این افراد پس از مصرف الکل خشونت زیادی دیده می‌شود، لذا بحث درگیری یا تجاوز به عنف و ... دراین افراد زیاد دیده می‌شود، زیرا مصرف الکل باعث می‌شود؛ این افراد بی‌محابا شروع به دعوا کنند که این موضوع گاهی منجر به قتل هم می‌شود، لذا نقش الکل در جرائم خشونت بار دیده می‌شود.

قدیرزاده با بیان اینکه به دلیل تعداد کم مراجعه‌کنندگان درمان اعتیاد به الکل؛ تشکیل مرکزی برای این موضوع برای بخش خصوصی چندان به صرفه نیست، اظهار کرد: همچنین درمان الکل در کشور ما تازگی دارد، چنانکه وزارت بهداشت به تازگی آموزش‌هایی را در زمینه درمان اعتیاد به الکل  ارائه داده است، لذا ما پزشک و درمانگر آموزش دیده برای درمان اعتیاد به الکل نداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیشتر افرادی که مشکل الکلیسم دارند؛ مشکل اعتیاد به سایر مواد را هم دارند و  لازم است که این افراد همزمان سایر اعتیادهایشان درمان شود، لذا بهتر است که مراکز درمان الکل با مراکز سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان ادغام شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .