پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۵ / ۰۰:۳۶
کد مطلب: 38163
۰

ترک اعتیاد یک ماهه نداریم / داروی لاغری که به جای «لاغری» می‌کشد

محمدرضا قدیرزاده در نشست خبری با موضوع «داروهای گیاهی و لاغری» با اشاره به اینکه متاسفانه تبلیغات کاذبی در زمینه داروهای گیاهی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای انجام می‌پذیرد که البته راههایی برای متوجه شدن این تبلیغات کذب وجود دارد، اظهار داشت: سودجویان عنوان می‌کنند که داروهای گیاهی 100 درصد گیاهی است و ماده شیمیایی ندارد این در حالی است که آنالیزهای ما در پزشکی قانونی نشان می‌دهد حداقل یک تا 7 داروی شیمیایی به این مواد افزوده شده است.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به اینکه سودجویان عنوان می‌کنند این داروها تاییدیه آمریکا یا اروپا را دارد، ادامه داد: همچنین این افراد عنوان کرده که دوره درمانی استفاده از داروها بسیار کوتاه مدت است مثلاً ترک اعتیاد در یک ماه انجام می‌پذیرد. در حالی که این تبلیغات کاملا کذب بوده و هیچ تاثیر نه تنها در درمان اعتیاد ندارد بلکه ممکن است عوارض دیگری را برای فرد مصرف کننده به همراه داشته باشد، بنابراین سودجویان تلاش می‌کنند تا مشتری‌های خود را اغنا کنند و آنها را به سمت مصرف داروهای گیاهی غیرمجاز ببرند.

وی با اشاره به اینکه در شبکه‌های ماهواره‌ای و عطاری‌ها داروهای گیاهی به 4 دسته داروهای ترک اعتیاد، لاغری، چاق کننده و افزایش قوای جنسی تقسیم می‌شوند، گفت: اینکه چرا مردم گاهی به این داروها روی می‌آورند و فکر می‌کنند 100 درصد گیاهی است نیاز به بررسی مسائل جامعه‌شناختی دارد، ولی آنچه مسلم است این است که اطلاع و آگاهی مردم در این زمینه باید افزایش یابد.

قدیرزاده بیان کرد: داروهای 100 درصد گیاهی نیز اگر به درستی مصرف نشود خطرات خاص خودش را دارد، لذا دارو چه گیاهی و چه غیرگیاهی باید مجوز مصرف و اندیکاسیون‌های مربوطه باشد چرا که حتی داروی لاغری می‌تواند سبب مرگ فرد شود و ما گزارشاتی از این موارد را در این رابطه از طریق وزارت بهداشت داشته‌ایم.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی تأکید کرد: داروهای گیاهی همه باید تاریخ تولید، مصرف و سریال تولید داشته باشند و در صورتیکه داروی وارداتی باشد نیاز به برچسب ویژه سازما‌های مربوطه را دارد بنابراین افراد نباید تحت هیچ شرایطی فریب افراد سودجو را بخورند.

وی در مورد اینکه چه کسی مسئول رسیدگی به شکایات مربوط به داروهای تقلبی گیاهی است، گفت: اگر مردم در این زمینه به مشکل برخورد کردند باید به دادسرای جرائم پزشکی مراجعه کنند و پس از طرح موضوع این مساله مورد بررسی قرار گیرد، همچنین اگر قاضی یا بازپرس لازم بداند سازمان پزشکی قانونی نیز اظهارنظرهای مربوطه را اعلام می‌کند، در زمینه ترک اعتیاد نیز افراد اگر با مشکلاتی مواجه شوند معمولاً شکایت نمی‌کنند تا شناخته نشوند، لذا اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی مردم بسیار ضرورت دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی از این داروهای گیاهی غیرمجاز مربوط به لاغری، چاقی و ... در داروخانه‌های رسمی کشور توزیع می‌شود، گفت: توزیع در داروخانه به معنای ورود دارو از مبادی رسمی است و در واقع به معنای این بوده که وزارت بهداشت آن را تایید کرده، لذا اگر احتمالاً چنین مواردی باشد وزارت بهداشت باید پاسخ‌های لازم را ارائه دهد؛ البته اصولاً این داروهای گیاهی در کارگاه‌های زیرزمینی داخل کشور تهیه می‌شده و آغشته به مواد خطرناکی هستند.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با بیان اینکه در سال گذشته 732 فوت ناشی از مسمومیت دارویی گزارش شده است که نسبت به سال 93 که 778 مورد بوده 6درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: این موارد شامل افرادی است که گاهی فکر می‌کردند داروی گیاهی مصرف کرده و بعد از بررسی مشخص شده است که ماده موثره شیمیایی نیز داخل آن وجود داشته و عوارض آن سبب مرگ فرد شده است.

به گزارش تسنیم، در نشست خبری با موضوع «داروهای گیاهی و لاغری» برخی از قوطی‌ها و محصولاتی که به نام گیاهان دارویی عرضه شده بود ولی مواد شیمیایی درون آنها یافته بودند نیز به اصحاب رسانه نشان داده شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی