جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۲
کد مطلب: 38218
۰
از بزم شبانه معتادان تا بساط قمار در پارک‌ها

سایه شوم آسیب‌های اجتماعی بر سر پارک ها و بوستان‌های شهری

سایه شوم آسیب‌های اجتماعی بر سر پارک ها و بوستان‌های شهری
پارک ها و بوستان های شهری از محدوده هایی به شمار می روند که شهروندان در زندگی پر هیاهوی امروزی برای اندکی آرامش و فراغ بال در آن حضور می یابند،اما این امکان بنا به دلایل متعددی از آسیب های اجتماعی تبدیل شده است.

اعتیاد، خماری، نشئگی، فروش مواد مخدر و بساط قمار از مواردی است که کم و بیش در بسیاری از پارک های کلانشهر ها و حتی شهرها کوچک و محلات مشاهده می شود.
 
شرایط و تحولات اجتماعی به نحوی پیش می رود که دیگر مانند دو دهه گذشته نمی توان تفاوت چندانی میان پارک های مناطق حاشیه‌ای و جنوبی شهر با بوستان‌های احداث شده در محدوده های شمالی یا بالا نشین شهر قائل شد.
 
گویی این پارک ها و بوستان های محلی به محفلی برای گردهمایی افرادی از جامعه که با معضلات ریز و درشت اجتماعی روبرو هستند، تبدیل شده است.
 
پیش از این در قالب گزارشی به موضوع امنیت و زیر ساخت‌های ضعیف بوستان های شهری در حوزه های سخت افزاری و ایمنی مرتبط با آنها پرداخته شد.
 
در این گزارش تلاش می شود با ارائه تصویری از وضعیت برخی یا بهتر بگوییم اغلب پارک ها و بوستان های شهری موضوع ناهنجاری های اجتماعی و بعضا بزه هایی که در آنها اتفاق می افتد، اشاره کنیم تا شاید از این مجال روزنه ای برای بهبود وضعیت و ارتقای هر چه مطلوب تر وضعیت امنیت اجتماعی مرتبط با آن باز و گشوده شود.
 
اگر در گذشته فضاهای خارج از شهر و بسترهای طبیعی به عنوان محلی برای اندکی آرامش و فراغ بال برگزیده می شد، اما امروزه در هیاهوی زندگی شهری و در لابه لای روزمرگی تکراری، بوستان ها و پارک های شهری از محدوده هایی به شمار می روند که شهروندان و مردم ساکن در کلانشهرها با حضور در آن اندکی از دغدغه های تکراری و مکرر روزمره فاصله می گیرند.
 
طبیعتا در چنین شرایطی، امنیت از اصلی ترین الزامات برای تامین و حصول آرامش نسبی در پارک ها و بوستان های شهری و محلی به شمار می رود اما گزارشات منتشر شده در برخی از جراید، مطبوعات و سایت های خبری و درد دل های مردمی مؤید این امر است که شرایط آنچنان که باید برای حضور خانواده ها در پارک ها و بوستان های شهر و محلی مهیا و فراهم نیست.
 
اگر نگوییم همه، کم نیستند خانواده هایی که از حضور فرزندان خود در پارک ها و بوستان های محلی و شهری آنچنان که باید احساس رضایت، آرامش و فراغ بال نمی کنند.
 
دیدن تصویری از رد و بدل شدن مواد مخدر و یا نشئگی و خماری معتادانی که در گوشه و کنار پارک ها به سر می برند از نمونه مواردی است که کمتر کسی می تواند چنین ادعا کند که شاهد آن نبوده است.
 
طبیعتا پارک ها و بوستان های محلی نیز جزئی از این جامعه محسوب می شوند و نمی توان آن را منفک از مشکلات و آسیب های موجود فعلی قلمداد کرد و به هر ترتیب شرایط حاکم بر جامعه و فرازها و فرودهای اجتماعی و فرهنگی موجود در آن،پارک ها و بوستان های شهری و محلی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
 
با همه این  اوصاف عموم مردم انتظار دارند شرایط بوستان ها و پارک های محلی،از وضعیت مناسب تری برخوردار شود و شرایطی در این نواحی حاکم شود که خانوارها بدون دغدغه بدآموزی،همراه با فرزندان خویش در چنین نقاط،محافل و محدوده هایی حضور یابند.
 
دعوا، کتک کاری ،جمع شدن جوانان و نوجوانان و پک های مکرر به شلنگ قلیان، ابعاد و زوایای پیدا و پنهانی از ناهنجاری پارک ها و بوستان های محلی به شمار می روند که یک پدر و مادر دغدغه مند کمتر حاضر به کنار آمدن با آن می شود و همین شرایط باعث شده تا والدین خانوارها حتی المقدور از حضور در چنین اماکنی (با ویژگی ها و مساله های مورد اشاره) پرهیز و اجتناب کنند.
 
*از کمبود نیرو در دستگاه انتظامی تا لزوم حضور نیروهای داوطلب مردمی
 
پرویز سروری، عضو شورای اسلامی شهر تهران چندی پیش در گفت و گویی با رسانه ها ضمن تایید وجود معضلات و مشکلات اجتماعی متعدد در پارک ها و بوستان های شهری اظهار داشت: بسیاری از پارک های کشور، پاتوق معتادان، قاچاقچیان و اراذل و اوباش شده و به همین دلیل بسیاری از خانواده ها برای حضور در پارک،احساس امنیت و آرامش ندارند.
 
وی عنوان کرد: مسئولیت تامین امنیت پارک ها بر عهده نیروی انتظامی است اما با عنایت به محدودیت و کمبودی که دستگاه انتظامی در بخش انسانی با آن مواجه هستند،امکان پوشش حداکثری و پهن کردن چتر امنیتی در تمامی این پارک ها و بوستان ها با کمبودها و کاستی هایی روبرو است.
 
این مقام مسئول راهکاری برای این معضل ارائه می دهد که پیش از این در برخی از نقاط همچون منطقه 15 تهران اجرایی شده و رضایتمندی مردم را نیز در بر داشته است.
 
سروری معتقد است با ورود نیروهای داوطلب و نهادهایی مردمی همچون بسیج می توان بخشی از کاستی ها و محدودیت های موجود فعلی را مرتفع کرد.
 
گشت زنی خود جوش بسیج مردمی بصورت محسوس و نامحسوس از مولفه های حائز اهمیت در حصول امنیت  و آرامش هر چه بیشتر در پارک ها و بوستان های شهری و محلی محسوب می شود.
 
البته هم اکنون حضور نیروهای بسیج در برخی از پارک ها و بوستان های محلی اجرایی و محقق می شود اما برای رسیدن به توفیقات هر چه بیشتر و تحقق امنیت و آرامش حداکثری و مقابله، مهار و کنترل ظهور و بروز برخی ناهنجاری های اجتماعی قید شده در پارک ها، مستلزم اجرای چنین طرح هایی در دامنه، وسعت و فراگیری هر چه بیشتر است.
 
البته به عقیده کارشناسان، ریشه ای ترین اقدام برای رفع برخی از چنینن نارساهایی هایی به افزایش اعتبارات، تعداد نیرو و امکانات کلانتری ها و دستگا های انتظامی معطوف می شود اما در شرایط فعلی که سایه کمبود های اعتباراتی بر بخش های متعددی از نهادها و ارگان های فعال شهرستانی،استانی و کشوری سنگینی می کند، راهکار مورد اشاره در تحقق نسبی و تامین مطالبات مردمی در حوزه امنیت و آرامش اجتماعیِ مرتبط با  پارک ها و بوستان های محلی و شهری بدون تاثیر نخواهد بود و یقینا با ثمرات  و دستاوردهای مطلوبی همراه خواهد شد.
 -
باشگاه خبرنگاران جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن