پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۵
کد مطلب: 38252
۰

در چه صورت می‌توان کودک را در خانه تنها گذاشت؟

در چه صورت می‌توان کودک را در خانه تنها گذاشت؟
میگنا: دكتر اصغر نژاد روانشناس گفت: بسیاری از والدین به دلیل فعالیت خارج از منزل برای مدتی فرزندان خود را در منزل تنها می‌گذارند.
 
وی با اشاره به اینکه قفل کردن درب منزل هنگام تنهایی کودکان در خانه خطر دارد، اظهار داشت: اکثر والدین برای محافظت از کودکانشان هنگام خروج از منزل درب خروجی را قفل می کنند. گرچه این امر از بروز برخی اتفاقات همچون خروج کودک از منزل جلوگیری می‌کند، در صورتی که کودک دچار حادثه احتمالی همچون آتش‌سوزی شود، امکان خروج از خانه برایش ممکن نخواهد بود.
 
اصغر نژاد درباره خودمراقبتی کودکان بیان کرد: البته می‌توان کودکانی را که نسبت به استفاده از وسایل منزل و نکات تربیتی، بهداشتی و جنسیتی سطح آگاهی بالایی دارند، در خانه تنها گذاشت؛ گرچه بهتر است غالباً از این عمل خودداری شود.
 
وی درخصوص به خطر افتادن سلامت روحی و جسمی کودک هنگام تنهایی در منزل افزود: تنها گذاشتن کودک در خانه باعث ایجاد آسیب های روحی و روانی همچون به خطر افتادن روابط عاطفی، ارتباطی و وابستگی با دوستان و خانواده اش می شود.
 
این روانشناس ادامه داد: برای کاهش یا جلوگیری از هر گونه آسیب روانی، والدین باید زمانی را برای گوش کردن به صحبت‌های فرزندشان اختصاص دهند.
 
اصغرنژاد در خصوص به حداقل رساندن زمان تنهایی کودک در منزل، اضافه کرد: هرچقدر این زمان کوتاه‌تر باشد، بهتر است و حتی والدین زمان خاصی را برای بازگشت به منزل مشخص و همان موقع در خانه حضور داشته باشند، زیرا هرچه این زمان طولانی‌تر شود، اضطراب و نگرانی نیز در کودک افزایش می‌یابد.
 
این روانشناس در خصوص تنها بودن چند کودک در منزل یادآور شد: حتماً به فرزند بزرگتر آموزش های لازم جهت مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌شناسی داده شود تا بتوانند از خواهر یا برادر کوچکتر خود مراقبت کنند.
 
وی در پایان بیان کرد: مادران شاغل هنگامی که در محل کارشان هستند، مدام به فکر فرزندانشان بوده تا مبادا حادثه‌ای در خانه رخ دهد؛ همین امر به آسیب های روحی همچون استرس و اضطراب در مادران شاغل دامن می‌زند.
-
باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم