کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افرادی که دچار خونریزی بینی می‌شوند، بخوانند

14 شهريور 1395 ساعت 10:14

یک متخصص دوره فلوشیپ راینولوژی گفت: مراجعه به پزشک در صورت بروز خونریزی‌های شدید، مکرر و مزمن ضروری است.


دكتر حسام جهاندیده فلوشیپ راینولوژی و متخصص گوش و حلق و بینی بیان کرد: 60 درصد افراد حداقل یک بار در زندگی خود، خونریزی بینی را تجربه می‌کنند که از این تعداد فقط 10 درصد خونریزی‌ها نیازمند بستری یا انجام اقدامات درمانی پیشرفته است.
 
وی علل بسیاری از خونریزی های بینی را خوش‌خیم خواند و افزود: درصد کمی از خونریزی ها علائمی از بیماری های خطرناک مثل توده های بینی بوده و در برخی موارد نیز به دلیل همزمانی با سایر بیماری های زمینه ای مثل مشکلات انعقادی بروز می کند.
 
به گفته این متخصص، مخاط بینی به دلیل عبور مداوم جریان هوا از آن در معرض خشکی است و بنابراین در صورت وجود مشکلات انعقادی یا زمینه ای، خونریزی بینی می تواند یکی از علایم زودرس باشد. به گفته وی بسیاری از موارد خونریزی بینی بدون مراجعه به اورژانس ها با درمان های ساده خانگی مثل قرار گرفتن در وضعیت نشسته و خمیده به جلو، کمپرس سرد و فشار دادن پره های بینی برای توقف خونریزی قابل کنترل است.
 
وی مراجعه به پزشک در صورت بروز خونریزی های شدید، مکرر و مزمن را ضروری خواند و اظهار داشت: هرچند در بسیاری از موارد خونریزی ها خوش خیم محسوب می‌شود ولی برای درصد کم مشکوک به بیماری های خطرناک مثل تومورهای بینی یا خونریزی های پس از جراحی یا تصادفات مراجعه و بررسی علل آن حائز اهمیت است.
 
دکتر جهاندیده با بیان اینکه تشخیص عامل اصلی خونریزی مثل عروق برجسته قسمت های جلویی بینی با معاینات ساده انجام می شود، بیان کرد: اقلیتی از خونریزی های مشکوک نیاز به بررسی های تصویربرداری توسط CT اسکن و یا آندوسکوپی دارند.
 
وی در پایان یادآور شد: تومور خوش خیم آنژیوفیبروم در نوجوانان پسر یکی از علل بروز خونریزی های شدید در این گروه سنی بوده که تشخیص زودهنگام آن در مراحل اولیه، در فرآیند درمان موثر است.


کد مطلب: 38254

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/38254/افرادی-دچار-خونریزی-بینی-می-شوند-بخوانند

میگنا
  https://www.migna.ir