کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشاوره برای چه زمانی است؟!

14 شهريور 1395 ساعت 11:45

مشاور خانواده یا ازدواج زمانی که به شدت احساس ناامیدی و نیاز می‌کنید به کارتان می‌آید. کار مشاور این است که اگر بخواهید رابطه‌تان را ارزیابی کنید، رفتار و عادت‌های مخرب‌ را اصلاح کنید و یا زمانی که نیاز به یک میانجی و واسطه دارید توصیه‌هایی مفید ارائه بدهد و به شما کمک کند.


ميگنا: هر نوع رابطه‌ای فراز و نشیب‌های ویژه خودش را دارد. اما همه آدم‌ها پس از یک دوره استراحت از تنش‌های میان رابطه می‌توانند مشکلات را حل و رفع کنند و از فشارهای رابطه بکاهند و احساساتشان را بهبود بدهند. طبیعی است که در رابطه با شریک زندگی‌تان نیز هر از چند گاهی چنین سکسکه‌هایی به وجود بیاید. اما شما باید بتوانید این سکسکه را بند بیاورید. در صورتی که راهکارهای رایج اثری نداشته باشد و این به یک اختلال تبدیل شود شما برای حل این مشکل نیاز به تصمیم جدی‌تری برای رفع آن دارید.

با گذشت مدت زمانی از رابطه ممکن است احساس کنید که مشکلات شما بزرگتر از آن است که از عهده‌اش بربیایید و یافتن راه‌حل‌های سریع و مفید برایتان آسان نیست. هرچقدر که زمان می‌گذرد شما بیشتر به انتهای این کوچه بن بست می‌رسید. در این موقعیت‌هاست که برای حفظ کیفیت یک رابطه سالم شما نیاز به یک کمک تخصصی و حرفه‌ای دارید.

مشاور خانواده یا ازدواج زمانی که به شدت احساس ناامیدی و نیاز می‌کنید به کارتان می‌آید. کار مشاور این است که اگر بخواهید رابطه‌تان را ارزیابی کنید، رفتار و عادت‌های مخرب‌ را اصلاح کنید و یا زمانی که نیاز به یک میانجی و واسطه دارید توصیه‌هایی مفید ارائه بدهد و به شما کمک کند. این یک فرصت است تا زمانی که امکان ادامه این رابطه وجود دارد بخاطر ناآگاهی چیزی از دست نرود. اگر احساس می‌کنید رابطه‌تان دچار مشکل شده است و شما راهی برای حل مشکلاتتان نمی‌یابید بدون هیچ شک و تردیدی ابتدا یک وقت مشاوره خانواده بگیرید. علاوه بر این اگر با این سؤال بزرگ مواجه شده‌اید که آیا ادامه این رابطه درست است یا نه مشاور می‌تواند کمک بزرگی به حساب بیاید.

نشانه‌هایی که نیاز شما را به مشاوره مشخص می‌کند:

مشکل در برقراری ارتباط

حتماً شما بسیار شنیده و خوانده‌اید که نحوه برقراری ارتباط و ایجاد یک رابطه سازنده برای حفظ یک رابطه ضروری است. در رابطه مشترک دوستانه و زناشویی این مساله‌ای اساسی‌تر و مهم‌تر است. اگر شما نتوانید یک رابطه مؤثر و خیلی خوب با رئیس‌تان برقرار کنید اما بتوانید کار و وظایف‌تان را پیش ببرید هر چند که عملکردتان اندکی تضعیف می‌شود اما در نهایت شما کارتان را با وجود دشواری‌ها پیش می‌برید.

اما زندگی در زیر یک سقف چنین امکانی را ندارد. شما اساساً نیاز به یک رابطه سازنده و خوب دارید. اگر نمی‌توانید نیازهای اساسی و ضروری رابطه را برآورده کنید پس در این مرحله شما به طور جدی نیاز به مشاور و متخصصی دارید تا برای ایجاد یک رابطه مؤثر و فعال راهنمایی‌تان کند. یک مشاور می‌تواند پیشنهادهای خوبی درباره یک ارتباط آزاد و مؤثر به شما بدهد.

او می‌تواند به شما بگوید که ضعف‌های ارتباطی‌تان در کجاست و شما چگونه باید ارتباط را با توجه و هشیاری بیشتری بسازید و یا بهبود بدهید. شاید اینطور به نظرتان برسد که چنین مواردی را خودتان بهتر تشخیص می‌دهید. اما واقعیت این نیست. شما ممکن است فرد آگاه، باتجربه و با سوادی باشید اما جزئیات رابطه خودتان را نشناسید و حتی ساده‌ترین اصول برقراری رابطه را بلد نباشید.

به جدایی فکر می‌کنید

شما و شریک زندگی‌تان ممکن است بخاطر چندین مساله حل نشده مهم و جدی در رابطه‌تان بارها به طلاق فکر کرده باشید و یا در فکر عملی کردن آن باشید. پیش از اینکه به تصمیم نهایی برسید ابتدا با یک مشاور گفتگو کنید. مشکلات شما ممکن است آنقدر جدی باشند که واقعاً چاره‌ای جز جدایی نداشته باشید. اما مساله‌ای که وجود دارد این است که شما باید ابتدا بفهمید چرا این مسائل در زندگی‌تان ایجاد شده‌اند.

مشکلات شما نیاز به بازنگری جدی دارند در غیر این صورت حتی جدایی نیز ممکن است آن نتیجه مطلوبی که از آن انتظار دارید را نداشته باشد. ترک یک رابطه نمی‌تواند راه حل مفیدی باشد مگر اینکه شما درک درستی از این مشکلات پیدا کرده باشید. اگر بخش زیادی از مشکلات این رابطه به شما برمی‌گردد امکان این که همه این مشکلات را با خود به رابطه دیگری ببرید وجود دارد. در این موقعیت مشاوره یک فرصت طلایی است. به خودتان این فرصت را بدهید و نتایج غافلگیرکننده آن را ببینید.

اگر اختلال روانی و مشکلات جسمی وجود دارد

شما یا همسرتان ممکن است دچار یکی از مشکلات و اختلالات روانی باشید. زندگی با کسی که افسردگی یا وسواس دارد کار ساده‌ای نیست. اختلالات روانی هم زندگی را برای خود فرد دشوار می‌کند و هم برای شریک و همراهش. مشاوره و روان درمانی برای حل مشکلات و اختلالات روانی ضروری است. از سوی دیگر مشاور خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا راه زندگی با کسی که دچار چنین مشکلی است را یاد بگیرید. به طور کلی اگر شریک زندگی‌تان دچار بیماری‌های جدی روحی و جسمی است مثلاً افسردگی حاد دارد یا بیماری‌های صعب‌العلاجی مثل مشکلات قلبی یا سرطان شما به عنوان یک همراه با چالش‌های زیادی در رابطه با بیماری و در رابطه مشترک خودتان دارید. مشاوره به شما می‌گوید که در چنین رابطه حساسی چگونه باید پیش بروید. علاوه بر این گفتگو درباره این مشکلات، به خود شما کمک می‌کند شاید کمی از اندوهی که در قلب تان احساس می‌کنید کاسته شود.

شک و دودلی در رابطه

بدون شک رابطه شما بر مبنای اعتماد و صداقت شکل گرفته است. اما ممکن است شما فکر کنید که همراه و شریک زندگی‌تان آنطور که می‌گود صادقانه عمل نمی‌کند، دروغ‌های ریز و درشت می‌گوید و یا یک رابطه موازی را پیش می‌برد. در این رابطه شما قطعاً احساس خوشایندی نخواهید داشت و دائماً در ترس و اضطراب به سر می‌برید. این احساسات ممکن است سوءتفاهم باشند اما شاید هم واقعیت زندگی شما باشند. برای اینکه بفهمید در کجای این رابطه ایستاده‌اید و چه باید بکنید خوب است که با مشاور گفتگو کنید. پیش از هر نوع تصمیم ناگهانی یا واکنش منفی ابتدا یک وقت مشاوره بگیرید.

مشکلات حل نشده

اگر دائماً در حال نزاع بر سر مشکلات هستید و تاکنون نتوانسته‌اید به یک راه حل و توافق عملی برسید یک مشاور خوب می‌تواند کمک مؤثری برای حل مشکلات باشد. اجازه ندهید مشکلات و چالش‌هایتان کهنه شوند. پیش از اینکه زندگی‌تان به نزاع دائمی عادت کند راهی برای حل مشکلاتتان بیابید.

نارضایتی

اگر هیچ چیز در این رابطه شما را راضی نمی‌کند و خوشحال نیستید مشاوره ممکن است مفید باشد. فاکتورهای زیادی برای ایجاد نارضایتی وجود دارند. شما باید این عوامل را بشناسید و آنها را رفع کنید. مشاور به شما کمک می‌کند تا به عمق رابطه‌تان نفوذ کنید و از مسائل سطحی بگذرید و چیزهایی را که رضایت و شادی را از شما گرفته‌اند بشناسید. در این صورت می‌توانید امیدوار باشید که رابطه‌تان بهبود پیدا کند.

بهبود مهارت‌های ارتباطی

مشاوره لزوماً برای حل مشکلات رایج در رابطه نیست. ممکن است بخواهید کیفیت رابطه را بالا ببرید و شکل رابطه را بهبود بدهید. مشاوره برای بالا بردن کیفیت رابطه، در تعادل نگه داشتن آن و یافتن شیوه‌های تازه برای ارتباط بهتر به شما کمک می‌کند. یادتان باشد که رابطه چیز پیچیده‌ای است. ممکن است چیزهای زیادی را در رابطه بخاطر ناآگاهی نادیده بگیرید. یک متخصص به شما کمک می‌کند تا راه‌های ارتباطی تازه را بشناسید و بهتر عمل کنید.
-
-

ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات


کد مطلب: 38257

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/38257/مشاوره-زمانی

میگنا
  https://www.migna.ir