پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۴
کد مطلب: 38261
۱
microsleeps

خواب کوتاه (میکرو اسلیپ)

مترجم: امیرحسن یوسفی
خواب کوتاه (میکرو اسلیپ)
اختصاصي میگنا: برای شما هم اتفاق افتاده که شبی جاده ای طولانی را رانندگی کنید و بعد از مدتی، شروع به چرت زدن کنید؟ اول سعی می کنید که چشم ها را به زور باز نگهدارید. شاید چسب بزنید،با کمک دست چشم را بازکنید، با سیلی به صورت خود می کوبید! بطری آب را بر روی سرتان خالی میکنید، نیشگون بگیرید و یا داربست چوب کبریت زیر پلک ها ببندید(!)
به هر حال هیچ کدام این راهبردها کمکی نمی کند، مغز شما فرمان خاموشی موقت را صادر کرده! این چرت ها که غالبا ناشی از بی خوابی مفرط هستند به فرمان مغز و با رفتارهای اتوماتیک بدن رخ می دهند.

اگر شما هم از آن دسته از اشخاص هستید که کلید هایتان را مکرر گم می کنید! ظرف شیر را در کمد قرار می دهید و غلات را در یخچال می گذارید! و احتمالا سر و کله جورابتان در فریزر پیدا می شود، به احتمال زیاد شما قربانی خستگی ناحیه ای مغز شده اید، این ها نشانگان دیگری از میکرواسلیپ يا خواب كوتاه هستند که باعث خواب سریع می شود.

پژوهشگران دانشگاه ویسکانسین-مدیسون در پژوهشی با موضوع میکرواسلیپ توضیح دادند که برخی از سلول های عصبی در محرومیت از خواب و در زمانی که مغز هنوز بیدار است،می توانند دوره های کوتاهی آفلاین و خارج از خط شود، درحالتی شبیه به خواب؛ و تا زمانی که مغز در استراحت است اما فرد بیدار نظر می رسد.
میکرواسلیپ ها شکافی بسیار کوتاه در آگاهی و شیوه بدن است که شما را وادار به استراحت کند .

دلایل فیزیولوژیک
مقابله با میکرواسلیپ تقریباً غیر ممکن است. این مینی چرت ها! نتیجه تغییرات هورمونی مثل آدنوزین و هیپوسرتین هستند.

پژوهش ها نشان داده که شما ۷-۸ساعت خواب شبانه نیاز دارید اما با تغییر سبک و افزایش سرعت زندگی تعداد زیادی از مردم هرگز این میزان خواب را ندارند. آگاهی و شناخت میکرواسلیپ می تواند شما را در مواجهه با این مشکل، یاری رسان باشد.

میکرواسلیپ در فرهنگ لغات پزشکی این چنین معرفی شده:دوره های کوتاه خواب با شروع ناگهانی،با مدت زمان کسری از ثانیه تا ۳۰ ثانیه،(دوره های کسر از ثانیه تقریبا برابر با ۵۰میلی ثانیه رخ می دهند) که با شیفت های کاری شبانه،بی خوابی افراطی در طول روز،و رفتار خود به خودی مرتبط است.

سبب شناسی
خستگی روانی، محرومیت از خواب، آپنه، نارکولپسی، هیپروکسی و فزون خوابی مرتبط را در ارتباط با میکرواسلیپ معرفی می کند. یافته های پژوهش های متعدد نشان داده اند بی خوابی به طور کلی منجر به میکرواسلیپ و کاهش توانایی شناختی، کاهش توجه انتخابی، افزایش فراموشی،کاهش گوش به زنگی و از همه مهمتر کاهش واکنش مطلوب و توجه انتخابی است که این مولفه ها در حوادث رانندگی تاثیر بسیار زیادی دارند.migna.irدر واقع این ها هشدارهای مغز هستند برای اینکه فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری و دقت دارند را متوقف کنیم. اینکه در مواقع کم خوابی احتمال اشتباه کردن مابیشتر است،یک موضوع بدیهی است که تقریبا همه با اثرات آن،آشنا هستیم.

علایم میکرواسلیپ
-تکان خوردن وافتادن سر
-بسته شدن یا افتادن پلک چشم
-پلک زدن های ثابت
-نگاه خیره و مات بدون هدف
-فقدان تمرکز و توجه

این علایم هشدارهای جدی هستند، برای اینکه شما را آگاه کنند،استراحت ضروریست!. اگر پشت فرمان خودرو و در جاده هستید هرچه سریعتر مکانی امن را پیدا کنید و حتی برای مدتی کوتاه استراحت کنید.
فراموش نکنید زمان سی ثانیه ای میکرواسلیپ در زمانی مانند رانندگی مستعد فاجعه های زیادی است.
-
مترجم: امیرحسن یوسفی -روانشناس بالینی -میگنا
sciencedirect.com
ويكي پدياي انگليسي
sciencedaily.com
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو