جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۹
کد مطلب: 38288
۰
مدیرکل دفتر سلامت وزارت بهداشت:

بیش از 50 درصد سلامت روان در گرو فاکتورهای اجتماعی است

به گزارش ایسنا، احمدحاجبی در همایش کشوری سلامت روان با موضوع بررسی برنامه‌های حوزه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در طرح تحول نظام سلامت به میزبانی چالوس با بیان اینکه مهم‌ترین سند در بحث توسعه سلامت روانی نهادینه شدن آن است، اظهار کرد: برخی موضوعات مانند واکسیناسیون در اجتماع نهادینه شده است، اما  در مورد  توسعه سلامت روان هنوز با مشکل نهادینه‌سازی مواجه هستیم.

افزود: بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از 50 درصد سلامت روانی مربوط به فاکتورهای اجتماعی است که باید جدی گرفته شود. تمامی دستگاه‌هایی که میتوانند در سلامت روان تاثیرگذار باشند مانند صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها باید در این زمینه  تلاش کنند و حمایت لازم را داشته باشند.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تنها  سه درصد بودجه به سلامت روان اختصاص می‌یابد، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در کشورهای پیشرفته، اعتبار بخش سلامت روان حدود 10 تا 15 درصد است و البته باید گفت بودجه برخی کشورها کمتر از کشور ایران است.

حاجبی به سرمایه‌گذاری در سلامت روان پرداخت و گفت: سلامت روان در دنیا به نوعی  توسعه پایدار محسوب می‌شود و  برای داشتن توسعه و اقتصاد پایدار باید به سلامت روان توجه ویژه داشت.

وی با تاکید بر اینکه سلامت روان به عنوان اولویت توسعه مطرح است، اظهار کرد: اگر به سلامت روان توجه نشود اقتصاد دنیا توانایی جبران منقلب بودن را ندارد. نگاه سازمان جهانی بهداشت این است که برای دستیابی به توسعه باید به سلامت روان نگاه ویژه ای صورت گیرد و این نگاه جدیدی در بحث توسعه در حوزه‌های مختلف است. شعار امسال سازمان بهداشت جهانی "حفظ منزلت انسانی در سلامت روان" است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به تشریح وظایف متولیان در حوزه سلامت روان پرداخت و متذکر شد: کارشناس بهداشت روان باید کارهای حوزه فعالیت خود را به مرور بیاموزد و در ذهن خود  نهادینه کند. برخی از خدمات حوزه بهداشت روان باید اصلاح شوند.

حاجبی در ادامه با بیان اینکه یک کارشناس سلامت روان نباید مشاوره خانواده دهد، زیرا در حوزه کاری وی نیست، اظهار کرد: یکی از وظایف خیلی مهم کارشناس سلامت روان، ارزیابی تکمیلی در حوزه سلامت اجتماعی و اعتیاد است. مردم ما باید آموزش ببینند که اگر دچار مشکلات روانی می‌شوند  به روانشناس مراجعه کنند. اما هنوز مردم و نیازمندان به داروهای روانپزشکی، این داروها را مصرف نمی‌کنند و گاهی یکدیگر را روانی خطاب می کنند و این به دلیل نداشتن آگاهی و علم کافی در حوزه سلامت روان است.

به گزارش ایسنا، محمد ناصر زندی  فرماندار چالوس نیز در این نشست با اشاره به اهمیت سلامت روان، اظهار کرد: اینگونه همایش ها باید بیشتر انجام شود، زیرا در سطوح بالاتر برای تصمیم سازی، تصمیم گیری و اختصاص اعتبارات بسیار موثر است.

وی بیان اینکه برای پیشگیری باید تلاش کرد و مدیریت بحران صورت گیرد و توجه به سلامت روان نباید به بعد از حوادث موکول شود، گفت: بسیاری از حوادث قابل پیشگیری است که سیل نمونه آن است و می توان با تمهیداتی در حوزه آبخیزداری به این امر مهم پرداخت. تخصیص بودجه سه درصدی به حوزه سلامت روان، در عمل تاثیرات مثبت بسیار زیادی دارد.

زندی با بیان اینکه سلامت روان سبب توسعه گسترده می شود، خاطرنشان کرد:  عناصر انسانی سالم در توسعه اقتصادی و ... نقش مهمی دارند.

وی با اشاره به اینکه در برخی کشورها دولت به فرزندانی که دچار گره‌های روانی هستند، یارانه می دهد و در حل آن تلاش می کند، افزود:  عقده حقارت از دوران کودکی صورت می گیرد و در بزرگسالی به اشکال مختلف بروز می کند و ممکن است سبب آسیب به جامعه نیز شود.

فرماندار چالوس با تاکید بر اینکه باید در زمینه سلامت روان بسیار کار کرد، متذکر شد: همه دستگاه های خارج از وزارت بهداشت و درمان نیز باید ورود پیدا کرده و در این امر مهم کمک کنند.

زندی، هزینه در حوزه سلامت روان را  به نفع کل جامعه در آینده دانست و گفت: همه دستگاه ها اگر در زمینه بهداشت سلامت روان اعتباری را اختصاص دهند، به طور حتم  در آینده جلوی بسیاری از هزینه‌های مادی و روحی را می‌گیرد و نشاط ، شادابی و آرامش بیشتری را به ارمغان می‌آورد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.