جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ / ۱۶:۴۶
کد مطلب: 38290
۲

پاسخ وزارت بهداشت به اعتراض‌ دانشجویان رشته تغذیه

به گزارش ایسنا،‌ یکی از معترضان در تشریح علل تجمع اظهار کرد: در دهه 70 و اوایل دهه 80 تنها فارغ التحصیلان چند رشته که در برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد و دکترای تغذیه ذکر شده بود و با رشته تغذیه به نحوی ارتباط داشتند می‌توانستند وارد رشته تغذیه شوند و به دلیل اینکه این امر بر مبنای تعقل و تفکر بود، هیچ کس به آن اعتراضی نداشت؛ اما به تدریج در سال‌های بعد، رشته‌هایی که به هیچ وجه ارتباطی با رشته تغذیه نداشتند، به دلیل غفلت اعضای بورد تغذیه توانستند مجوز ورود به رشته تغذیه را بگیرند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: دانشجویان تغذیه در واکنش به این تصمیم غلط چند سال اعتراض کردند؛ اما همه مسئولان از جمله اعضای بورد تغذیه و دبیر آن هیچ کار مؤثری در جهت جلوگیری از اجرای این تصمیم انجام ندادند تا اینکه اولین تجمع اعتراضی در مقابل وزارت بهداشت در زمستان 94 صورت گرفت. اما با این وجود اعضای بورد تغذیه به تصور اینکه این تجمع و اعتراض موقتی است، تنها یک صورت جلسه تنظیم کردند.

این دانشجو یادآور شد: اعتراض ديگري که در تابستان 95 در مقابل وزارت بهداشت برگزار شد، همگان را متوجه جدیت دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته تغذیه کرد که در این مرحله صورتجلسه مربوط به جلوگیری از شرکت فارغ‌التحصیلان برخی رشته‌ها در آزمون‌های رشته تغذیه به شورای بالاتر جهت تصمیم‌گیری فرستاده شد، اما هنوز اقدام عملی برای احقاق حق دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته تغذیه به عمل نیامده است.

وی در پایان تاکید کرد: شرکت کنندگان در این تجمع، لغو آیین‌نامه ورود بدون آزمون دانشجویان رشته پزشکی به رشته‌های علوم پایه و از جمله رشته علوم تغذیه، تغییر اعضای بورد تغذیه که با آیین‌نامه مذکور موافقت کرده‌اند و همین طور قرار گرفتن رشته تغذیه تحت پوشش بیمه را خواستار شدند.

دبیر دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی:
هیچ رشته غیرمرتبط اجازه ادامه تحصیل در رشته تغذیه را ندارند

دکتر جمشید حاجتی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در هیچ کشوری محدودیت برای ورود و ادامه تحصیل در رشته مشخص اعمال نمی‌شود،‌ اظهار کرد: اینکه چه کسانی از چه رشته‌هایی می‌توانند در رشته خاصی در وزارت بهداشت ادامه تحصیل بدهند، تصمیمی است که باید در شورای گسترش آموزش پزشکی این وزارتخانه گرفته شود. در واقع گروه‌های متخصص از دانشگاه‌های مختلف که منتخب وزارت بهداشت نیز هستند نظر خود را در این زمینه اعلام و آن را به شورای عالی برنامه‌ریزی ارسال می‌کنند؛ در صورتی که نظر آنها در شورا تصویب شود، این تصمیم جنبه قانونی و قابل اجرا پیدا می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در طول بازنگری برنامه‌ها و قوانین تصویب شده در شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، اگر داوطلبی درخواست داشته باشد که می‌تواند در رشته خاصی که مرتبط با رشته آن نیست یا ارتباط نزدیکی با رشته مشخص دارد، شرکت کند، درخواست او در این شورا بررسی و در نهایت در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود.

دکتر حاجتی خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت برخی رشته‌هایی که ارتباط نزدیکی با رشته تغذیه دارند، می‌توانند در دوره‌های کارشناسی ارشد و Ph.d پزشکی این رشته شرکت کنند. در واقع در طول زمان رشته‌هایی مرتبط و شناخته‌شده هستند که ممکن است بتوانند در رشته تغذیه تحصیل کنند. در واقع این آزمون و مصاحبه‌ است که در پذیرفته شدن داوطلبین تعیین‌کننده است. وزارت بهداشت نیز این اجازه را به برخی رشته‌های حوزه پزشکی داده است که می‌توانند با گذراندن آزمون و مصاحبه شفاهی در رشته تغذیه تحصیل داشته باشند.

دبیر دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه هیچ یک از فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیرمرتبط نمی‌توانند در رشته تغذیه تحصیل کنند، گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده در سال‌های اخیر، مشخص شد تعداد بسیار کمتری از دانشجویانی که رشته کارشناسی آنها تغذیه نبود، توانستند در این رشته پذیرفته شوند. در واقع اکثر پذیرفته‌شدگان کسانی بودند که رشته تحصیلی آنها در دوره کارشناسی تغذیه بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برد تخصصی تغذیه که مرجع اصلی و مشاور وزارت بهداشت در تصمیم‌گیری‌های مربوط به این حوزه است، به دلایل مختلف ( عدم تناسب و ارتباط نزدیک با رشته تغذیه) یکسال پیش، ممانعت حضور برخی رشته‌ها برای شرکت در آزمون دوره‌های ارشد و دکتری تخصصی رشته تغذیه را خواستار شدند و اعلام کردند که این رشته‌ها به دلیل عدم نزدیکی به رشته تغذیه نمی‌توانند در این رشته ادامه تحصیل بدهند. در واقع دستور این اعضا در جلسات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفت؛ اما با توجه به اینکه وزارت بهداشت در تصمیم‌گیری‌های خود تمامی داوطلبان و جوانب را در نظر می‌گیرد، تقاضای این اعضا پذیرفته نشد.

به گفته دکتر حاجتی، اعضای بورد تغذیه در آخرین اقدام خود لیست واحدهای جبرانی رشته‌هایی که قرابت کمتری با رشته‌ تغذیه دارند را تهیه کرده و این استدلال را دارند که این افراد در صورت پذیرفته شدن باید واحدهای جبرانی تعیین شده را که حدود یک سال زمان‌بر است، پاس کنند. بنابراین در چنین شرایطی طول فارغ‌التحصیلی این دانشجویان افزایش پیدا می‌کند و باید از ورود این دانشجویان برای تحصیل در رشته تغذیه ممانعت کرد که البته این درخواست اعضای بورد نیز در شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت در حال پیگیری است.

دبیر دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در همه کشورهای دنیا هیچ محدودیتی برای شرکت افراد در دوره‌های کارشناسی ارشد و Ph.d پزشکی برای رشته‌های غیرمرتبط وجود ندارد و این آزمون و مصاحبه است که در نهایت تعیین‌کننده است. از طرفی دیگر تعداد افرادی که از رشته‌های غیرمرتبط وارد رشته تغذیه می‌شوند، بسیار محدود است و اعتراض دانشجویان در این زمینه وارد نیست.

دکتر حاجتی در پایان اضافه کرد: ورود یا عدم ورود رشته‌هایی در یک رشته مشخص مسیر قانونی دارد که این مسیر در شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت باید سپری و در این زمینه تصمیم‌گیری‌های لازم اعمال شود.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد