جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ / ۰۴:۴۸
کد مطلب: 38293
۰
پای قلیان به دورهمی های دخترانه باز شد

هجوم بی سابقه دختران و پسران به قلیان!

هجوم بی سابقه دختران و پسران به قلیان!
اوایل خردادماه بود که کمپین "قلیان ها را گلدان کنیم"، در کشور به راه افتاد و سر و صدای زیادی را در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد.اما آنچنان که انتظار می رفت تب استفاده از قلیان میان خانواده ها پایین نیامد. با گذشت زمان نیز رسانه ها و مسئولان بیشتر از گذشته آب در هاونگ کوبیده و به بیان مضرات قلیان پرداخته اند.
 
مريم شكرچی رييس آزمايشگاه آناليز فرآورده های دارويی و مخدر گفت: طبق آناليزهاي صورت گرفته در آزمایشگاه غذا و دارو، تنباکو های مورد استفاده در رستوران های سنتی علاوه بر داشتن توتون، حاوی ترکیبات فزاينده همچون اسانس های مختلف هستند. زمانی كه این اسانس ها توسط زغال قلیان می سوزد ترکیبات سرطان زا و خطرناکی را وارد سیستم تنفسی فرد می کند.
 
البته کار از رستوران های سنتی گذشته و حتی اگر مسئولان با این مراکز برخورد کنند، خانواده ها به صورت خودجوش در زمان تفریح حتی در محیط خانه، قلیان چاق می کنند.یکی از علت های محبوبیت قلیان، اسانس های معطر موجود در تنباکوها است چراکه در گذشته به دلیل نبود این اسانس ها، استقبال چندانی از این وسیله آبی برای کشیدن تنباکو نمی شد.
 
به گفته سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت 20 درصد قلیان‌ها از تنباکو است و 80 درصد مابقی مواد صنعتی هستند که ضرر قلیان‌ها را تشدید می‌کنند. چرا که جاذبه بالای این مواد صنعتی موجب افزایش مصرف می‌شود. 
 
رييس آزمايشگاه آناليز فرآورده های دارويی و مخدر تصریح کرد: دود ناشی از برخی تنباکو ها همچون اسانس نعنایی موجب سوختن منتول موجود در اين تنباكوها و توليد ماده سرطان زا به اسم بنزن می شود.البته به طور كلی سوختن سایر این تنباکو ها برای سلامت فرد مضر است.
 
 رييس آزمايشگاه آناليز فرآورده های دارويی و مخدر در خصوص موادی که به صورت دستی در تنباکو ها اضافه می شود ،افزود: متاسفانه اين مواد مخدر از سرگل گیاه شاه دانه به دست مي آيند، گياهی كه از آن حشيش استخراج مي شود. بسياری از مصرف کنندگان قلیان متوجه وجود اين مواد سرخوش كننده، نمي شوند. 
 
خسرو صادق نیت رئیس اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت با اعلام اینکه مصرف قلیان در بین پسران ۲ برابر شده است، افزود: این آمار در بین دختران به ۲.۵ برابر رسیده است.
 
صادق نیت با انتقاد از اینکه مصرف قلیان در کشور خانوادگی شده است، ادامه داد: مصرف یک وعده قلیان برابر با دود کردن ۱۰۰ نخ سیگار و به عبارتی ۵ پاکت سیگار است. بررسی ها بر روی تنباکوهای اسانس دار نیز نشان می دهد که ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها حاوی مواد شیمیایی و حلال های صنعتی است.
 
پای قلیان به دورهمی های دخترانه باز شد/ هجوم بی سابقه دخاران و پسران به قلیان
 
صادق نیت با اشاره به گزارش هایی که از مسمومیت در یکی دو بیمارستان شهر تهران داشته اند، افزود: این افراد بر اثر مصرف قلیان حاوی مواد روانگردان، مسموم شده بودند.
 
رئیس اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت عنوان کرد: به همین منظور 264 هزار بازرسی از اماکن عمومی انجام شد که 11 هزار و 600 مورد فعالیت مغایر با قانون داشته ،سه هزار و 600 مورد منجر اخطار کتبی و 128 مورد پلمپ شده اند.
 
رئیس اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: متأسفانه در فروشگاه‌ها برای تبلیغات مواد دخانی از قفسه‌های فروش استفاده می‌کنند و تصاویر گمراه‌کننده الصاق می‌کنند که در این مورد 4 هزار مورد تخلف و 88 مورد تعطیل شدند.
 
صادق‌‌نیت گفت: جریمه تخلفات از 200 هزار تا 22 میلیون تومان افزایش یافته است هر چند مصرف سیگار رشد چندانی نداشته است اما نگرانی از عرضه قلیان وجود دارد. در نتیجه تغییر اساسنامه قهوه‌خانه‌داران و عدم ارایه جواز جدید پیگیری شده است.
 
صادق نیت افزود: ممنوعیت استفاده توتون از اسانس و طعم با ملزم کردن وزارت صنایع از اول مهر 95 انجام می شود. همچنین واردات سیگارهای الکترونیک، تذکر برای اجرای قانون در صدا و سیما و نمایش تصاویر گمراه‌کننده روی بسته‌های تنباکو را که با تصاویر میوه بوده، ممنوع شده است. 
 
اما معاون بهداشت هم معتقد است که وزارت صنایع با ممنوعیت واردات و فعالیت پرسود تنباکوها موافقت نمی کند. از طرفی تولید کنندگان در جهت لغو این آیین نامه به دیوان عدالت اداری شکایت کردند.حال باید منتظر ماند و دید این ممنوعیت تا چه سطحی پیش می رود.
 -
گزارش از یاسمن قاسمی
باشگاه خبرنگاران جوان
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت